Legger til rette for bedre arbeidshverdag og grønnere tungtransport
I dag åpnet en av Norges største og flotteste døgnhvileplasser for store kjøretøy – komplett med lademulighet for tungbiler.

Den nye døgnhvileplassen ved E39 på Aksdal i Rogaland er en del av Statens vegvesens oppfølging av regjeringens tungbilpakke.
Superfornøyd sjåfør
Sjåfør Carina Sandved ble den aller første som fikk lade vogntoget på den nye plassen – med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet som tjenende hånd. Hun er full av lovord over den nye plassen.
– Denne døgnhvileplassen er helt klart blant de beste jeg har vært på. Lading er 10 av 10, beliggenheten like ved E39 og få minutters kjøring fra E134 er super. Inn- og utkjøring til døgnhvileplassen er også meget godt tilrettelagt, sier tungbilsjåføren.
Godt i rute
Seinere i år kommer fem nye døgnhvileplasser, mens rundt 10 nye fra Telemark i sør til Alta i nord planlegges åpnet i 2026. Flere av de nye plassene vil ha lademulighet for tungbiler fra første dag, mens på andre plasser kommer ladetilgangen litt seinere.
– Når vi nå åpner ny og flott døgnhvileplass i Aksdal i Rogaland, er vi godt i rute for å nå målet om mellom 80 og 90 døgnhvileplasser med tungbillading innen 2030. Dette er bra for yrkessjåfører, for næringslivet og det er bra for klimaet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Opptrapping
I dag er det 55 døgnhvileplasser for tungbiler i landet, men få med lademulighet. De neste årene skal en del av dagens plasser erstattes med nye, og mange skal oppgraderes. I tillegg skal det bygges nye døgnhvileplasser på helt nye steder, slik at vi får tilfredsstillende dekning langs hovedvegene i hele landet.
Dermed legges det til rette for at nye, tunge kjøretøy kan være utslippsfrie i 2030.
Arbeidsmiljø og trafikksikkerhet
– Vi gjør et krafttak for grønnere tungtransport. Samtidig gjør vi arbeidshverdagen bedre for yrkessjåførene, ved at vi får oppstillingsplasser hvor det er mulig å ta pauser og døgnhvile. Dette er svært etterlengtede tiltak, sier fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
Han understreker at tilgangen på gode hvileplasser også handler om trafikksikkerhet.
– Uthvilte sjåfører er trygge og oppmerksomme sjåfører som bidrar til bedre trafikksikkerhet for oss alle, i tråd med nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken, sier Cato Løkken.
Alle fasiliteter
I næringsparken på Aksdal ved E39, rett ved avkjøringa til E134 til Haugesund, er det plass til 35 store kjøretøy, hvorav 26 er dimensjonert for modulvogntog. Her kan tungbilsjåfører gjennomføre normal døgnhvile, redusert ukehvile, eller ta kortere pauser innenfor regelverket om kjøre- og hviletid.
Plassen har også moderne sanitæranlegg med alle fasiliteter.
Plassen eies og drives av selskapet Døgnhvile AS – som har inngått avtale med Statens vegvesen om drift. Kontraktsbeløpet er 46 millioner kroner (inkl. mva) for 12 års drift.
– Uten yrkessjåfører går ikke landet rundt. Det er derfor et samfunnsansvar å legge til rette for deres lovpålagte hvile, sier prosjektleder Morten Våge Alfheim i Døgnhvile AS.
Effektive ladeplasser
Ladeinfrastrukturen leveres av Uno-X, som har fått støtte til investeringen fra Enova.
Stasjonen vil få fem ladere med opptil ti ladeplasser og en effekt på inntil 400 kW per ladepunkt, noe som gjør det mulig å lade raskt og effektivt. Døgnhvileplassen har også pumper for fylling av fossilt drivstoff.
– Prosjektet markerer et viktig steg i arbeidet med å legge til rette for en mer bærekraftig og fremtidsrettet transportsektor, og er i tråd med vår visjon om å utvikle løsninger for fremtidens mobilitet, sier Thomas Erik Sande, leder for bedriftsmarkedet i Uno-X Mobility Norge.
I utgangspunktet ønsker Statens vegvesen å inngå avtaler om drift av døgnhvileplasser med private aktører som disponerer arealer nær hovedveger. Avhengig av markedssituasjonen er det også aktuelt for Statens vegvesen å bygge og drifte enkelte plasser i egen regi.
Nye plasser i hele landet
I mai åpnet ny døgnhvileplass med 20 plasser på riksveg 9 på Evje i Setesdal. Ladetilbud kommer seinere.
I forrige uke ble et nytt og utvidet tilbud med tungbillading satt i drift på E18 ved Furulund i Sandefjord. Dette anlegget vil få strøm fra solkraft som produseres ved gråarealet langs vegen.
Mandag denne uka åpnet en ny døgnhvileplass med 13 plasser på riksveg 15 i Vågå i Gudbrandsdalen. Plassen drives av YX Vågå. Her er det ikke lademulighet foreløpig.
Seinere i høst åpnes følgende nye døgnhvileplasser:
- Rv. 41 Åmli i Setesdal med 5 plasser. Tungbillading kommer seinere.
- E39 Skei i Sunnfjord får tungbillading i høst. Ombygging og utvidelse av døgnhvileplassen er ferdig vinteren 2026.
- Rv. 3 Koppang oppgraderes i høst. Tungbillading kommer seinere.
- Rv. 3 Hovdmoen, Åmot åpnes i november. Tungbillading kommer våren 2026.
- E6 Jessheim. Ny døgnhvileplass åpnes i desember. Tungbillading kommer seinere.
Nye plasser i 2026:
- Rv. 3 Alvdal Ny døgnhvileplass åpnes i januar 2026. Lading kommer seinere på våren.
- E6 Andelva er ferdig utbygd til døgnhvileplass vinteren 2026.
- E18 Grenlandsporten, Telemark. 35 nye døgnhvileplasser og tungbillading åpnes sommeren 2026.
- E45 Skillemoen, Alta. Ny døgnhvileplass med 10 oppstillingsplasser og tungbillading åpnes sommeren 2026.
- E134 Seljord, Telemark. 20 nye døgnhvileplasser og tungbillading åpner høsten 2026.
Flere plasser kan komme på plass i løpet av 2026 og tidlig i 2027.
For to uker siden lyste Statens vegvesen ut kontrakt for drift og vedlikehold av 100 oppstillingsplasser fordelt på en eller flere døgnhvileplasser på E18 mellom Asker og Sande.
I tillegg til helt nye plasser, vil Statens vegvesen også lyse ut kontrakter for nye driftsavtaler og ladetilbud flere steder i landet hvor det allerede er døgnhvileplasser.
Grønnere tungtransport
Regjeringen har satt av 3,7 milliarder kroner til tungbilpakken i Nasjonal transportplan for perioden 2025 til 2036. Les mer om satsingen her.
Transportsektoren står for en tredel av norske utslipp, og en forutsetning for at tungtransporten skal gå over til elektriske kjøretøy er at lademuligheten på lengre strekninger og i byområder bedres.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Kvikkleireskred E6 Levanger: Innfører trafikkbegrensninger for fv. 6854 Gamle Kongevei for å sikre fremkommelighet3.9.2025 19:18:21 CEST | Pressemelding
Etter å ha fulgt trafikkbildet nøye har Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen blitt enige om at fylkesveg 6854 skiltes med maksimalt 3,5 tonns totalvekt.
Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd3.9.2025 11:30:00 CEST | Pressemelding
I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil. Ofte flere ting samtidig.
Nye krav til bildekk fra 20282.9.2025 13:42:28 CEST | Pressemelding
Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle: Framdrift og arbeid som kjem i gang i 20262.9.2025 13:07:43 CEST | Pressemelding
Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
- Det er riksveg 3 som er den strakaste vei'n2.9.2025 12:53:23 CEST | Pressemelding
I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom