Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd
I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil. Ofte flere ting samtidig.

− Vi kan spare mange liv hvis vi holder fartsgrense, kjører rusfritt, bruker bilbeltet og holder øynene på veien.
Dette sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun har nettopp mottatt den ferske rapporten om dødsulykkene i trafikken i fjor. 87 mennesker mistet livet på veiene i 2024. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.
– Vi vet at 16 av de som ikke brukte bilbelte eller hjelm kunne vært i live i dag, og at rus og fart sannsynligvis har tatt livet av enda flere, sier Ranes. − Dette er den triste erkjennelsen i rapporten, som nå skal danne grunnlag for tiltakene for å bedre din og min sikkerhet på veien.
9 av 10 trafikanter bidro selv til ulykken
I 9 av 10 ulykker medvirket trafikantene selv på en eller annen måte til at ulykken skjedde, eller til at den ble så alvorlig.
Her er noen viktige funn i rapporten:
- De fleste bilførere ønsker å følge reglene, men likevel følger vi ikke godt nok med og uoppmerksomhet er et stort problem. I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting, og dette resulterte i 21 drepte i fjor.
- Farten er i mange tilfeller farlig høy, eller for høy etter forholdene. Farten medvirket i mer enn hver tredje ulykke.
- Rus er et økende problem i trafikken. Alkohol, medisiner eller andre rusmidler medvirket i 24 av dødsulykkene. Halvparten av disse ulykkene skjedde om sommeren.
- 27 av de omkomne manglet eller brukte bilbelte eller hjelm feil. 16 av disse 27 kunne vært reddet.
- Færre unge – nesten halvparten så mange som i 2023 – døde i trafikken i fjor. Men mange av de unge som døde, kjørte MC.
For å få ulykkestallene ned, er den største utfordringen at trafikantene må ta risikoen ved uønsket adferd på alvor.
− Vi har en jobb å gjøre for å endre holdningene til og atferden vår i trafikken, sier Ranes. Vi vet at de fleste ønsker å følge reglene. Likevel blir vi fristet til å bruke mobilen, kjøre fort eller ta bilen når vi har drukket. Det kan få fatale konsekvenser.
− Vi pleier å si at «Å kjøre er det eneste du skal gjøre». Hvis flere – alle – gjør det, kan vi komme nærmere ambisjonene i nullvisjonen, avslutter Guro Ranes.
Les rapporten her: Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2024
Kontakter
Pressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 97522979)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Benedicte PetersenSenior kommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:951 47 131benedicte.petersen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Kvikkleireskred E6 Levanger: Innfører trafikkbegrensninger for fv. 6854 Gamle Kongevei for å sikre fremkommelighet3.9.2025 19:18:21 CEST | Pressemelding
Etter å ha fulgt trafikkbildet nøye har Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen blitt enige om at fylkesveg 6854 skiltes med maksimalt 3,5 tonns totalvekt.
Legger til rette for bedre arbeidshverdag og grønnere tungtransport3.9.2025 13:33:29 CEST | Pressemelding
I dag åpnet en av Norges største og flotteste døgnhvileplasser for store kjøretøy – komplett med lademulighet for tungbiler.
Nye krav til bildekk fra 20282.9.2025 13:42:28 CEST | Pressemelding
Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle: Framdrift og arbeid som kjem i gang i 20262.9.2025 13:07:43 CEST | Pressemelding
Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
- Det er riksveg 3 som er den strakaste vei'n2.9.2025 12:53:23 CEST | Pressemelding
I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom