Statens vegvesen

Nye krav til bildekk fra 2028

Del

Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.

Etter hvert som dekkene slites, havner mikroplast og andre stoffer i naturen.
Etter hvert som dekkene slites, havner mikroplast og andre stoffer i naturen. Simen Narjord /Statens vegvesen

Det er lenge siden et bildekk i hovedsak bestod av gummi. Et moderne bildekk inneholder også en rekke ulike plastforbindelser,  blant mye annet. 

- EU arbeider nå med detaljene i de nye kravene som blir innført fra 2028, sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen. 

Krav i tre runder

I første runde, fra 2028, gjelder krav for nye dekk som blir introdusert til markedet. To år senere, i 2030, kommer krav om at alle nye biler som selges skal ha montert dekk som tilfredsstiller kravene. I 2032 kommer krav som gjelder alle dekk som omsettes, også til ettermarkedet. 

- Målet er å konstruere dekk som slites mindre, sier Thorsell. 

Tyngre biler gir mer dekkslitasje

Moderne biler er tyngre enn eldre biler. Dette skyldes til dels batteripakkene, men også at moderne biler er større og har mer sikkerhetsutstyr. Med økt tyngde kommer også økt slitasje. 
- Det viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler. Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse, sier Thorsell. 

 
Kjørestil påvirker mest

Selv om bilens vekt påvirker dekkslitasjen, er det mye sjåføren kan gjøre for å redusere dekkslitasje og utslipp. 

– For eksempel har kjørestil og kjørekunnskap stor betydning. Jo mer aggressivt du kjører, jo mer dekk sliter du. Sjåførens adferd har stor innvirkning på dekkslitasjen, sier Thorsell. 
I tillegg er det viktig å ha riktig lufttrykk i dekkene. Har du for høyt eller for lavt lufttrykk, sliter det mer på dekkene. 
– En rolig kjørestil er derfor bra både for miljøet og for lommeboka. Å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en dårlig idé, fordi disse slites veldig raskt ned og gir dårligere trafikksikkerhet, sier Daniel Thorsell. 


Hva skjer med mikroplasten? 

Partiklene fra bildekk ender opp sammen med veistøvet, som også består av asfaltslitasje og partikler fra veimarkeringer. 
– Alt dette, veistøv, mikroplast og andre stoffer gjør skade på natur og mennesker. Statens vegvesen samarbeider tett med Miljødirektoratet for å lære mer om hvordan vi kan redusere utslipp av mikroplast, avslutter Daniel Thorsell.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)

* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere

Tel:940 10 401pressetk@vegvesen.no

Bilder

Etter hvert som dekkene slites, havner mikroplast og andre stoffer i naturen.
Etter hvert som dekkene slites, havner mikroplast og andre stoffer i naturen.
Simen Narjord /Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye