Schibsted

Medieledere får ny innsikt – lærer av fremtidens mediekonsumenter

Del

Da Schibsteds innovasjonslab IN/LAB i vår lanserte mentorprogrammet IN/LAB Squared, ble flere av Schibsteds toppledere matchet med unge talenter utenfor konsernet – i noen tilfeller med over 60 års aldersforskjell. Hensikten: å utforske journalistikkens fremtid gjennom gjensidig læring. Resultatet er overveldende.

Da Schibsteds innovasjonslab IN/LAB lanserte sitt mentorprogram, møttes konsernets toppledere og unge talenter – noen ganger med over 60 års aldersforskjell – for å utforske journalistikkens framtid sammen. Resultatet: nye perspektiver, større forståelse for framtidens mediekonsumenter og uventede innsikter.
Da Schibsteds innovasjonslab IN/LAB lanserte sitt mentorprogram, møttes konsernets toppledere og unge talenter – noen ganger med over 60 års aldersforskjell – for å utforske journalistikkens framtid sammen. Resultatet: nye perspektiver, større forståelse for framtidens mediekonsumenter og uventede innsikter. Foto: IN/LAB

– Det er lett å bli fanget i vante tankemønstre. Vi trenger kontinuerlig å bli utfordret på hvordan vi ser på både samtiden og fremtiden, sier Agnes Stenbom, grunnlegger og daglig leder i IN/LAB, som har utviklet programmet.

I IN/LAB Squared matches unge fremtidsstemmer med seniorprofiler fra IN/LABs team og styre, samt ledere i Schibsted. Programmet er inspirert av omvendt mentorordning, men går ett steg lenger. Det engelske navnet «Squared» – opphøyd i to – viser til hvordan deltakerne vokser gjennom å møte helt nye perspektiver. Mentorskapet bygger på gjensidighet – ingen betraktes som mer mentor enn den andre. Søkelyset settes på å forstå fremtidens brukere og skape nye innsikter.

– Jeg er helt overveldet av responsen. Det oppstod reell magi da mennesker med så ulike erfaringer satt i samme rom. Fremfor alt trekker de mer erfarne deltakerne frem verdien av å snakke med unge – ikke om dem – og viktigheten av å forstå deres medievaner, sier Louise Barkenäs, konstituert leder for IN/LAB.

Blant deltakerne var Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted, som ble matchet med Fares Bitari (22), student i industriell økonomi ved KTH.

– Jeg ble virkelig imponert over de yngre deltakernes driv, bakgrunn og tydelige formål. Å kunne snakke med smarte, engasjerte unge mennesker – som også er våre fremtidige mediekonsumenter – ga meg helt nye perspektiver. Det er nettopp den typen møter vi som ledere trenger, men som vi sjelden får muligheten til i hverdagen, sier Siv Juvik Tveitnes.

Fares Bitari beskriver også erfaringen som verdifull:

– Mentorskapet har hjulpet meg å tenke mer langsiktig i karrieren og forstå hva som virkelig motiverer meg. Det handlet ikke om raske klatringer oppover, men om å finne veier som er i tråd med mine verdier. Samtalene ga perspektiver jeg aldri ville fått i et klasserom – og muligheten til å ha en åpen dialog med en så erfaren leder var utrolig verdifull, sier Fares Bitari.

I programmets evaluering oppgir:

  • 87 prosent av deltakerne at programmet var svært bra

  • 75 prosent at de har fått mange nye perspektiver

Samtalene har blant annet gitt:

  • Dypere forståelse for unge brukeres medievaner

  • Refleksjon rundt journalistikkens troverdighet og objektivitet

  • Inspirasjon til verdibasert karrierevalg

  • Historisk forståelse for Schibsteds utvikling

  • Økt selvinnsikt og fremtidstro

Deltakerne beskriver IN/LAB Squared som meningsfullt, godt organisert og nyskapende – og flere har uttrykt ønske om å delta i en fremtidig versjon.

– Vi vil nå vurdere om dette er et konsept vi skal skalere opp, for eksempel ved å involvere flere funksjoner og merkevarer i Schibsted. Samtidig håper vi at pilotprosjektet kan inspirere andre – for mediebransjen trenger flere arenaer for nytenkning, uventede møter og mer innovasjon for å stå sterkt i fremtiden, sier Louise Barkenäs.

I denne filmen deler deltakerne noen av sine erfaringer og refleksjoner.

Deltakere i mentorprogrammet:
Kjersti Løken Stavrum, daglig leder for Stiftelsen Tinius og styreleder i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef, Schibsted
Fredric Karén, konserndirektør Sverige, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted
Kalle Jungkvist, Senior Advisor, Schibsted
Lena K Samuelsson, Senior Advisor, Schibsted
Martin Ahlquist, mediekonsulent og nestleder i Publicistklubben
Louise Barkenäs, fung. Head of IN/LAB
Belenn Bekele, Program Manager IN/LAB
Molly Grönlund Müller, Community Researcher IN/LAB
Esam Touma, student økonomi Handelshögskolan, Content & Community Specialist IN/LAB
Fares Bitari, student sivilingeniør industriell økonomi, KTH
Amanuel Yemene, student sivilingeniør i datateknikk, KTH
Alcina Munene Persson, student medieteknologi, KTH
Aysha Qureshi, kandidat psykologi, SU
Malva Froster Delbom, student sosionom Södertörns högskola, Löparakademin.

IN/LABs styre består av:
Kjersti Løken Stavrum, daglig leder for Stiftelsen Tinius og styreleder i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef, Schibsted
Fredric Karén, konserndirektør Sverige, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted

IN/LAB:s team består av:
Louise Barkenäs, fung. Head of IN/LAB
Belenn Bekele, Program Manager
Molly Grönlund Müller, Community Researcher
Esam Touma, Content & Community Specialist

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Louise Barkenäs, fung. Head of IN/LAB, på telefon: +46 76 517 49 14 eller e-post:  louise.barkenas@schibsted.com

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Da Schibsteds innovasjonslab IN/LAB lanserte sitt mentorprogram, møttes konsernets toppledere og unge talenter – noen ganger med over 60 års aldersforskjell – for å utforske journalistikkens framtid sammen. Resultatet: nye perspektiver, større forståelse for framtidens mediekonsumenter og uventede innsikter. Foto: IN/LAB
Da Schibsteds innovasjonslab IN/LAB lanserte sitt mentorprogram, møttes konsernets toppledere og unge talenter – noen ganger med over 60 års aldersforskjell – for å utforske journalistikkens framtid sammen. Resultatet: nye perspektiver, større forståelse for framtidens mediekonsumenter og uventede innsikter. Foto: IN/LAB
Foto: IN/LAB
Last ned bilde

Lenker

OM IN/LAB

IN/LAB, forkortelse for Innovation & Inclusion Lab, ble etablert i 2022 med ambisjonen om å nå dem som i dag ikke stoler på og/eller ikke konsumerer uavhengig nyhetsjournalistikk. Bak initiativet står Schibsted og Stiftelsen Tinius.

Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag

Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted er heleid av Stiftelsen Tinius og har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen.

Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre avhenger av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.

I 2025 ble Schibsted også eier av svenske TV4 og strømmetjenesten TV4 Play, samt finske MTV og strømmetjenesten MTV Katsomo. Til sammen har disse virksomhetene rundt 1200 ansatte i Sverige og Finland.

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye