Storkontrakter for grønnere vegdrift og nyskapende teknologi i Salten
Statens vegvesen skal bruke over en milliard kroner på å drifte riksvegene i Salten de neste fem årene.

I tillegg til å holde vegene åpne og framkommelige og ivareta beredskap, skal CO2-utslippene reduseres og ny teknologi tas i bruk for å gi bedre framkommelighet vinterstid.
Flere lokale bedrifter og rundt 75 personer vil være engasjert i arbeidet med å drifte vegene.
To kontrakter
Mesta skal fortsatt ha ansvaret for driften av vegene i Salten – og den nye kontrakten er på 958 millioner kroner (inkl. mva).
De elektriske anleggene på vegen skal driftes av BMO Elektro, og denne kontrakten er på 237 millioner kroner. Da er også Helgeland inkludert.
Begge kontraktene gjelder fra 1. september og fem år framover, med mulighet for inntil tre års forlengelse. Kontraktsummene er inkludert merverdiavgift.
Mer for pengene
– Salten-kontrakten er en av de aller største driftskontraktene vi har i hele Norge. Det er kostbart å drifte 475 kilometer veg som varierer fra lavland og bytrafikk til krevende høgfjell. Samtidig får samfunnet mer igjen for pengene enn noen gang, sier avdelingsdirektør Oddbjørg Mikkelsen, som har ansvaret for drift og vedlikehold av riksvegene i hele Nord-Norge.
Hun peker på at kontrakten innebærer kraftige kutt i CO2-utslippene fra vegdriften. Bruk av ny teknologi med tettere overvåking av vær og temperaturer, skal gi bedre oppfølging av værhendelser. Statens vegvesen etablerer også systemer for tettere oppfølging av seriøsitet i arbeidsforhold.
Strekker seg lengre
I tillegg til standardkravene Statens vegvesen setter, har entreprenørene konkurrert om gode klimaløsninger. Kravet er at 90 prosent av kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfrie. Mesta har i tillegg forpliktet seg til at dette også skal gjelde tyngre kjøretøy. Disse skal etter planen drives på biogass. Saltforbruket skal også reduseres.
Mestas konserndirektør for Drift og vedlikehold, Elin Vigrestad, var også med på å markere oppstart for den nye Salten-kontrakten på Tverlandet utenfor Bodø mandag.
– Dette er en viktig kontrakt for Mesta, som gir oss mulighet til å strekke oss litt lenger for å utvikle oss selv, byggherre og bransjen for øvrig. Vi er glade for at vår satsing på kvalitet, bærekraft, kompetanse og teknologi bærer frukter, sier Elin Vigrestad.
Mesta skal blant annet teste ut mye ny teknologi i Salten. Blant annet skal det etableres 23 nye værstasjoner i området. Gjennom mer datainnsamling skal entreprenøren være enda mer forberedt på endringer i vær og føre. I tillegg til den løpende overvåkingen av vegene, vil entreprenøren ta i bruk droner til inspeksjoner, både for å gjennomføre inspeksjoner raskere og som sikkerhet for personell, for eksempel ved skredhendelser.
Lokale bedrifter og sysselsetting
Mesta gjør en stor del av arbeidet i egen regi, blant annet driften av riksveg 80 inn mot Bodø og brøytingen av E6 over Saltfjellet.
I tillegg er Mesta i ferd med å inngå kontrakter med flere lokale bedrifter som skal utføre en del av driftsoppgavene. Totalt vil rundt 30 personer i Mesta og et tilsvarende antall hos underentreprenører være sysselsatt med arbeidet med å drifte riksvegene i Salten.
– Entreprenørene baserer seg på folk med solid erfaring og lokalkunnskap. Det er avgjørende for å ivareta beredskapen i et krevende område, sier Oddbjørg Mikkelsen.
Stort område
Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksveg 80 fra Fauske til Bodø, riksveg 827 til Drag og riksveg 77 fra E6 til riksgrensa. I tillegg til vegene i Salten, er riksveg 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet.
Byggeleder Grete Livik har ansvaret for den daglige oppfølgingen av driftskontrakten. Hun er ny i den rollen, men har solid erfaring fra mange byggeprosjekter på vegene i Salten og også som tunnelforvalter.
Ny elektroentreprenør
BMO Elektro AS har fått hovedkontrakten for drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner som veglys, signalanlegg, værstasjoner og sikkerhetssystemer i tunnel. Denne kontrakten omfatter både Salten og Helgeland.
Bedriften er hjemmehørende i Bergen, men har elektrodriftskontrakter for veg over hele landet.
– Vi er glade for å få fotfeste i regionen, og ser fram til levere til oppdragsgiver til beste for publikum, sier Bjarte Maraas, som er teknisk sjef og installatør i BMO elektro. Totalt regner BMO Elektro med å ha rundt 15 personer i arbeid med å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og Helgeland.
I tillegg til de 4913 veglyspunktene som skal lyse langs E6, E12, riksveg 73, 77, 80 og 827, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene. Blant annet skal 36 tunneler med lys og sikkerhetsutstyr driftes og vedlikeholdes gjennom den nye kontrakten.
Byggeleder Roger Pedersen er fornøyd med at en ny elektroentreprenør nå har etablert seg i området. Dette markerer et positivt tilskudd til det lokale fagmiljøet, og det er knyttet forventninger til et godt og profesjonelt samarbeid fremover.
– Vi ser frem til sikre elektriske anlegg med høy oppetid, sier Pedersen. Han understreker viktigheten av kvalitet og driftssikkerhet i de tekniske løsningene som leveres.
Med ny kompetanse og lokal tilstedeværelse ligger alt til rette for effektive leveranser og god oppfølging i prosjektene.
To av elleve kontrakter
De to kontraktene for Salten og Helgeland er to av totalt 11 vegdriftskontrakter over hele landet som har oppstart 1. september.
Les mer om alle kontraktene her.
Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter
- Alt av drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003. Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksvegene, inkludert europaveger.
- Vegdriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde vegene trygge og framkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
- Elektrokontraktene omfatter veglys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
- Statens vegvesen har 30 kontrakter for drift av riksveger over hele landet. 28 av dem er rene riksvegkontrakter, mens 2 også omfatter fylkesveg. Antall elektrodriftskontrakter er 19.
- States vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksvegene i 2025.
Kontakter
Oddbjørg MikkelsenAvdelingsdirektørDrift og vedlikehold nord
Avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i Nord-Norge, Statens vegvesen
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
1,5 milliarder til bedre, grønnere og mer effektiv vegdrift i Innlandet1.9.2025 13:41:06 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal bruke 1,5 milliarder kroner de neste fem årene på drift av riksvegene i Innlandet. Tre nye driftskontrakter skal gi tryggere veger, mindre utslipp og smartere vinterdrift i samarbeid med lokale aktører. Oppstarten av kontraktene ble markret på Norsk vegmuseum 1. september.
Nå drifter Presis Vegdrift AS riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag1.9.2025 13:37:45 CEST | Pressemelding
Mandag 1. september markerer oppstart av den nye driftskontrakten for riksveier som går gjennom ni trønderske kommuner med til sammen 310.000 innbyggere.
Veidekke Industri AS fortsetter å drifte riksveiene i nordre del av Trøndelag1.9.2025 13:37:10 CEST | Pressemelding
Siden 2011 har Veidekke Industri AS driftet riksveiene i norddelen av Trøndelag. Mandag 1. september markerer oppstart av ny kontrakt.
Statens vegvesen markerer rekordsatsing på drift av riksvegene1.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I dag markerer Statens vegvesen oppstarten for driftskontrakter for 5 milliarder kroner. Aldri før har det vært satset så mye på drift av riksvegnettet.
Mange døde i sommertrafikken1.9.2025 06:45:13 CEST | Pressemelding
48 mistet livet i trafikken i juni, juli og august. Det er 16 flere enn i samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom