Statens vegvesen

Nå drifter Presis Vegdrift AS riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag

Del

Mandag 1. september markerer oppstart av den nye driftskontrakten for riksveier som går gjennom ni trønderske kommuner med til sammen 310.000 innbyggere.

Kart som markerer strekningene i driftskontrakt "Riksveg 9405 Trøndelag sør 2025-2030".
Kart som markerer strekningene i driftskontrakt "Riksveg 9405 Trøndelag sør 2025-2030". Kart: Statens vegvesen.

Kontrakten gjelder drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.   

Kontraktsbeløpet inklusiv merverdiavgift er 820 millioner kroner.

Denne kontrakten er en av Statens vegvesens 11 nye driftskontrakter som har oppstart i dag:

I nordre del av Trøndelag skal Veidekke Industri AS fortsette å drifte riksveiene:

Ambisiøs entreprenør

– Denne kontrakten gir oss forutsigbarhet og langsiktighet til å utvikle virksomheten videre i Midt-Norge. Den gjør det mulig å satse både på medarbeidere og utstyr og legger til rette for innovasjon i hvordan vi leverer. Vårt mål er å sikre driftstjenester av høy kvalitet, med sterk vekt på trafikksikkerhet og bærekraft i tett samarbeid med byggherre, sier avdelingsleder Christian Jörgensen i Presis Vegdrift AS.

Denne kontrakten og Trøndelag er helt nytt for Presis Vegdrift. De har knyttet til seg flere lokale underentreprenører som Hoel & Sønner AS i Oppdal, Anlegg og Entreprenørservice AOES i Trondheim og Brødrene Bjerkli i Stjørdal

Opptatt av lokalt samarbeid

– Vi ser kontrakten som en mulighet til å bygge videre på lokalt samarbeid, utvikle kompetansen i regionen og sammen med våre underentreprenører sikre at våre løsninger skaper merverdi over tid. Vårt mål er å kombinere kvalitet og effektivitet med et sterkt fokus på klima, miljø og innovasjon, slik at vi sammen med Statens vegvesen kan levere et godt tilbud til samfunnet i mange år fremover, fortsetter avdelingsleder Christian Jörgensen i Presis Vegdrift AS.

I Presis Vegdrift AS betyr denne kontrakten cirka 25 årsverk. I tillegg kommer årsverk hos underentreprenørene. Dette gjør at cirka 100 årsverk vil være knyttet til driften av denne kontrakten.

– Vi ser frem til å samarbeide med Presis Vegdrift AS, som har blitt en stor og erfaren entreprenør innen dette fagfeltet, sier Per Fladvad. Han er prosjektleder for driftsseksjonen i Statens vegvesen i Midt-Norge.

Utkonkurrerte seks andre entreprenører

Presis Vegdrift AS har cirka 30 vedlikeholds- og driftskontrakter for vei fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør, med Vegvesenet og fylkeskommunene som sine største kunder. 

Presis Vegdrift AS var i finalefeltet med forhandlinger sammen med Mesta AS og Stian Brenden Maskinservice AS. Opprinnelig var det sju entreprenører som meldte seg for å konkurrere om denne kontrakten. 

Ny kontraktsform betyr mer for pengene

Før ble driftskontrakter tildelt basert på laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå bruker Statens vegvesen ny anskaffelsesform som vektlegger flere kriterier. Entreprenørene oppfordres til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø, finne smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta 

Tilbyderne ble vurdert etter fire kriterier: 

  • Tilbudssum: Summen leverandøren oppgav i sitt tilbud. 
  • Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kunne gi et fradrag på opptil 175 millioner kroner fra tilbudssummen. 
  • Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kunne gi et fradrag på opptil 50 millioner kroner fra tilbudssummen. 
  • Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kunne gi et fradrag på opptil 45 millioner kroner fra tilbudssummen. 


– Konkurransen har forgått tre trinn. Første måtte entreprenørene melde interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble så invitert til å komme med et første tilbud. Deretter gjorde vi en evaluering og inviterte tre entreprenører til et finalefelt med forhandlinger, hvor disse til slutt leverte sitt andre og endelige tilbud. Målet er å få mer veidrift for pengene, samtidig som vi tar hensyn til klima og miljø, og ikke minst belønner innovasjon og utvikling, forteller Fladvad. 

Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap. 

– Det er ikke mange offentlige kontrakter i Trøndelag som angår så mange menneskers hverdag. Det er et ansvar vi er svært bevisste på. Til sammen bor det 310.000 innbyggere i kontraktsområdet og trafikken har et spenn på mellom 100 til 60.000 kjøretøy hvert døgn i gjennomsnitt på disse veiene, med et spenn fra høyfjell til storbyproblematikk, og med mye næringstransport, sier Fladvad. 

Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.   

Fakta om Statens vegvesens veidriftskontrakter     

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003. Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksvegene, inkludert europaveger, mens fylkeskommunene har ansvar for fylkesvegene.
  • Vegdriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde vegene trygge og framkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
  • Elektrokontraktene omfatter veglys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
  • Statens vegvesen har 30 kontrakter for drift av riksveger over hele landet. 28 av dem er rene riksvegkontrakter, mens 2 også omfatter fylkesveg. Antall elektrodriftskontrakter er 19. Se hele oversikten her. Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
  • Statens vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksvegene i 2025.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Kart som markerer strekningene i driftskontrakt "Riksveg 9405 Trøndelag sør 2025-2030".
Kart som markerer strekningene i driftskontrakt "Riksveg 9405 Trøndelag sør 2025-2030".
Kart: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye