VRINN Immersive Learning Cluster

VR gir milliongevinster

Del

Virtuell virkelighet (VR) gir høyere læringseffekt, tryggere ansatte og økonomiske gevinster i millionklassen, sier Keith Mellingen, leder for teknologiklyngen VRINN. 

Ny teknologi i XR og VR begeistrer også klyngeleder i VRINN Keith Mellingen.
Ny teknologi i XR og VR begeistrer også klyngeleder i VRINN Keith Mellingen. VRINN

 –VR er ikke lenger en futuristisk idé, men et kraftfullt og lønnsomt verktøy i daglig bruk. Både næringsliv og offentlig sektor gjør stadig mer opplæring og praktisk trening i VR, forteller Keith Mellingen, leder for teknologiklyngen VRINN.
– Et nytt eksempel fikk vi forrige uke, da det ble det kjent at norske Fynd Reality har fått en avtale med Forsvarsdepartementet til 82,5 millioner kroner for XR (utvidet virkelighet) til bruk for opplæring i sikkerhet og beredskap i Ukraina.

Lønnsomhet med VR
Aktørene henter ut økonomiske og praktiske gevinster. Ringerike kommune trener 850 ansatte i håndtering av vold og trusler med VR.
– Å sende 130 ansatte på fysisk kurs ville kostet 280.000 kroner i reise og fravær. Med VR får vi bedre opplæring lokalt og langt billigere, sier rådgiver i Ringerike, Astrid Lundesgaard.
ASKO Hedmark halverte opplæringskostnadene for nye ansatte og vikarer da de gikk i gang med VR, forteller direktør Terje Flaatrud.
Jotun distribuerer 70 VR-sett til fabrikker over hele verden.
– For oss er VR et nyttig og lønnsomt verktøy, og ikke en gimmick, sier opplæringsansvarlig i Jotun, Magnus Mackay.

Nye muligheter
Gevinstene med VR er tydelige i opplæring, byggplanlegging og kvalitetssikring.
– Forskning viser at VR gir høyere læringsutbytte, reduserer feil og trygger ansatte. De siste årene har kunstig intelligens også gitt nye muligheter. Nå kan vi ha muntlig dialog i sanntid med virtuelle instruktører. De lytter og svarer på individuelle spørsmål, sier Mellingen.

Bedre bygg
I bygg og anlegg gir VR visuell tilgang til prosjekter før spaden settes i jorden. Fagfolk kan bevege seg rundt i byggene og inspisere strukturer, installasjoner og romløsninger.
– Én byggefeil kan koste flere millioner. Med VR blir feil avverget før bygget reises, sier Mellingen.

Engasjerende opplæring
Kommuner og læringsinstitusjoner over hele landet bruker VR som treningsarena. VR gir realistiske scenarier med lyd, bilde og interaksjon. Ansatte kan trene på vanskelige situasjoner uten risiko og så ofte de vil.
– Forskning viser at VR matcher eller overgår tradisjonell opplæring i læringsutbytte, motivasjon og mestring, sier Mellingen.
– I tillegg opplever de fleste VR som imponerende teknologi som gir et løft i arbeidsdagen.

Mye å spare
– VR er blitt modent. Det finnes nå så mye å velge mellom at både offentlige og private virksomheter kan bruke VR til brannøvelser, førstehjelp, håndtering av vold og trusler, medarbeidersamtaler og mye mer.
– VRINN oppfordrer virksomheter til å finne ut hva de kan hente ut av VR i tid, kostnader og kompetanse, sier Mellingen. Investeringene er små sammenlignet med gevinstene.
– Ta gjerne kontakt med oss i VRINN, så henviser vi videre til landets mange dyktige teknologibedrifter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Leder for teknologiklyngen VRINN Keith Mellingen er i tett kontakt med medlemsbedrifter i VR-miljøet.
Leder for teknologiklyngen VRINN Keith Mellingen er i tett kontakt med medlemsbedrifter i VR-miljøet.
VRINN
Last ned bilde
VR er lett tilgjengelig praksis. Du behøver ikke engang å ta av deg vesken før du går inn i et realistisk, virtuelt miljø for å trene og få praktisk erfaring.
VR er lett tilgjengelig praksis. Du behøver ikke engang å ta av deg vesken før du går inn i et realistisk, virtuelt miljø for å trene og få praktisk erfaring.
VRINN
Last ned bilde
XR til Ukraina; Her utfører en ukrainsk general prosedyrer i VR fra Frynd Reality, på Leopard 2A4.
XR til Ukraina; Her utfører en ukrainsk general prosedyrer i VR fra Frynd Reality, på Leopard 2A4.
Fynd Reality
Last ned bilde
Prosedyre på Leopard 2A4 fra VR-perspektiv.
Prosedyre på Leopard 2A4 fra VR-perspektiv.
Fynd Reality
Last ned bilde
Klyngeleder Keith Mellingen i VR.
Klyngeleder Keith Mellingen i VR.
VRINN
Last ned bilde

Lenker

VRINN Immersive Learning Cluster jobber med å endre læring i bred forstand, gjennom å skape nye løsninger for læring, trening og kunnskapsoverføring ved bruk «omsluttende» teknologier som VR og AR (ofte omtalt som XR), spill og «spillifisering».

Følg pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VRINN Immersive Learning Cluster på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye