Jotun sparer millioner med VR-opplæring
Malingsprodusenten Jotun satser stort på VR (virtual reality). Bedriften har funnet nye måter å bruke innovativ kompetanseteknologi på i sin globale virksomhet.

Jotun har brukt VR-teknologi i flere år. Nå tar de satsingen et betydelig steg videre. Malingsprodusenten sender i disse dager ut hele 70 VR-sett fra hovedkontoret i Sandefjord til fabrikker og regionskontorer over hele verden. Formålet er å effektivisere opplæring og trening i grunnleggende og avgjørende rutiner for de ansatte.
Lønnsomt verktøy
- For oss er VR mye mer enn en kul gimmick. Det er et lønnsomt og nyttig verktøy for oss, sier Magnus Mackay, som leder Jotuns teknologisatsing innen opplæring.
Uten risiko
Et av de viktigste bruksområdene er VR-basert opplæring for fabrikkansatte. Operatørene får trene på diverse oppgaver uten risiko for helse eller produksjonsstans. Også kontoransatte får nytte av teknologien. Blant annet får de virtuell trening i presentasjonsteknikk, der de kan øve seg foran et realistisk publikum og få tilbakemeldinger på kroppsspråk og budskap.
Bedre opplæring
VR-simulering gir resultater på flere måter. For en global aktør som Jotun er det svært kostnadsbesparende. I tillegg kommer det store læringsutbyttet.
- Den virtuelle tilstedeværelsen gir en oppslukende læringsopplevelse, og vi ser at VR bidrar til både raskere og bedre opplæring, forteller Mackay.
VR blir viktigere
Jotun er med dette en av de første industribedriftene i Norge som har tatt i bruk VR i stor skala. Selskapet forventer at VR-teknologi vil spille en stadig viktigere rolle i årene som kommer.
Nøkkelord
Kontakter
Magnus MackayLearning & Development Innovation Manager, Jotun
Tel:+47 47510221magnus.mackay@jotun.noHenrik SandvikGroup Communications Manager, Jotun
Tel:+47 99023031henrik.sandvik@jotun.noEli Arnkværn BryhniHamarregionen
Tel:90836244eli@hamarregionen.noBilder


Lenker
Jotun - en global suksess fra Norge
Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 67 selskaper og 40 produksjonsanlegg globalt. I tillegg har Jotun salgskontor, forhandlere og distributører i mer enn 100 land. Jotun-konsernet hadde i 2024 en omsetning på NOK 34,2 milliarder, og har i dag over 10 600 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire forretningssegmenter inndelt i fem geografiske regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Følg pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VRINN Immersive Learning Cluster på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom