NHO Mat og Drikke

Generasjonsskifte truer norsk matberedskap

Del

Matbransjen står foran et omfattende generasjonsskifte, men altfor få unge velger utdanning i matproduksjon til å fylle tomrommet. Det truer norsk matberedskap, advarer Bondelaget, NNN og NHO Mat og Drikke.

Bjørn Gimming, leder i Bondelaget (til venstre), Petter Haas Brubakk (i midten), administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, og Anne Berit Aker Hansen (til høyre), forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, er bekymret for rekrutteringssituasjonen i mat- og drikkebransjen.
Bjørn Gimming, leder i Bondelaget (til venstre), Petter Haas Brubakk (i midten), administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, og Anne Berit Aker Hansen (til høyre), forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, er bekymret for rekrutteringssituasjonen i mat- og drikkebransjen. NHO Mat og Drikke

For få unge velger utdanning innen mat- og drikkeproduksjon.
Tall fra SSB viser at antall norske gårdsbruk er halvert siden midten av 90-tallet, samtidig som søkertallene til restaurant- og matfag har stupt med over 60 prosent.
For en matindustri som skriker etter unge med matfagutdanning, er dette nedslående – særlig når eldre arbeidstakere snart forsvinner ut i pensjon og altfor få er på vei inn.
–Den viktigste matberedskapen er sterke bedrifter som sysselsetter medarbeideremed høy kompetanse. Dette forutsetter at Norge har en høy produksjon av mat- og drikkevarer i normale tider, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktøri NHO Mat og Drikke.


Må snu utviklingen
Nå går Bondelaget, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og NHO Mat og Drikke sammen om forslag til hvordan sittende regjering etter valget kan bedre rammevilkårene for norsk matproduksjon.
– Nesten alle våre bransjer mangler arbeidskraft og særlig fagarbeidere. Nye produksjonsmetoder, og stadig flere automatiserte prosesser stiller også nye krav til kompetanse hos de ansatte. Matfagene må videreutvikles og etter- og videreutdanningstilbud må bygges ut for å møte dette behovet, sier Anne Berit Aker Hansen, forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN).
Samtidig som færre utdannes innen matfag og matproduksjon, har det nasjonale fokuset på norsk matberedskap økt.
Norge har blant annet satt seg som mål å etablere beredskapslagre med tre måneders forbruk av mathvete innen 2029. Samtidig oppfordrer myndighetene folk til å ha mat, drikke og andre nødvendige forsyninger hjemme nok til å klare seg i en uke ved en krisesituasjon.


Seks punkter til myndighetene
De tre interesseorganisasjonene representerer ulike deler av verdikjeden for mat og drikke, men står samlet om at næringens utfordringer må tas på alvor av norske myndigheter.
De går nå sammen ut med en felles plattform på seks punkter til hvordan myndighetene kan gjøre det best mulig å drive matproduksjon i Norge:


1. Sikre stabile og forutsigbare rammevilkår
2. Understreke bransjens samfunnskritiske funksjon i beredskap og forsyningssikkerhet
3. Balanserte maktforhold og virksom konkurranse i verdikjeden for mat og drikke
4. Rekruttering og kompetanse
5. Redusere grensehandelen
6. Klimavennlig mat- og drikkeproduksjon


– Norsk matberedskap er avhengig av en sterk, komplett verdikjede fra bonden til det ferdige produktet. Landbruket og matindustrien gir arbeidsplasser og verdiskaping i hele landet, og vi har både kompetansen og viljen til å levere trygg, bærekraftig mat – også i kriser. Men for å sikre dette må vi ha stabile rammevilkår, et godt tollvern, balanserte maktforhold i markedet og rekruttering av nye fagfolk, sier Bjørn Gimming, leder i Norges Bondelag.

Kontakter

Bilder

Norges Bondelag, NHO Mat og Drikke, og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) møttes i Freiaparken for å snakke om organisasjonenes felles plattform.
Norges Bondelag, NHO Mat og Drikke, og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) møttes i Freiaparken for å snakke om organisasjonenes felles plattform.
NHO Mat og Drikke
Last ned bilde
Bjørn Gimming, leder i Bondelaget (til venstre), Petter Haas Brubakk (i midten), administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, og Anne Berit Aker Hansen (til høyre), forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, er bekymret for rekrutteringssituasjonen i mat- og drikkebransjen.
Bjørn Gimming, leder i Bondelaget (til venstre), Petter Haas Brubakk (i midten), administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, og Anne Berit Aker Hansen (til høyre), forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, er bekymret for rekrutteringssituasjonen i mat- og drikkebransjen.
NHO Mat og Drikke
Last ned bilde

NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. 

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding

-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye