Elvia advarer: Arbeid nær høyspentlinjer og kabler kan være livsfarlig
Vi er inne i en travel tid for både landbruk og skogdrift. Strømnettselskapet Elvia ber alle som er ute med store maskiner til å opptre varsomt rundt høyspentlinjer og kabler for å unngå farlige situasjoner.

Innhøstingen har akkurat begynt, men det har allerede vært flere episoder i Elvias strømnett der landbruksmaskiner har revet ned strømførende linjer. I noen av disse tilfellene er det bare flaks at ikke liv har gått tapt.
- Dersom en landbruksmaskin river ned ei strømlinje eller på andre måter skader strømnettet, er det utrolig viktig at sjåføren ikke kommer i kontakt med utstyret som kan være strømførende. Hold avstand, og ta kontakt med vår døgnåpne driftsentral på telefon 22 44 10 40. Du kan også melde fra om farlige forhold på elvia.no, sier Jarle Ruud, senioringeniør for sikkerhet i Elvia.
Viktig å sjekke avstander
I tillegg til fare for liv og helse, kan skade på strømnettet medføre store økonomiske konsekvenser for den som forårsaker en eventuell skade. Det er mange som ikke er klar over at de har erstatningsansvar i slike tilfeller. En liten skade kan fort bli veldig kostbar, og erstatningskrav fra Elvia varierer fra 30 000 til 200 000 kroner.
- Sett deg grundig inn i hvilke forpliktelser du har som ansvarlig for arbeidet, selv om det er på din egen eiendom. Arbeider du med jordbruksmaskiner, anleggsmaskiner, skogsmaskiner eller annet utstyr som krever stor høyde, må du undersøke om det finnes høyspentlinjer i nærheten av arbeidsstedet. Skal du arbeide nærmere enn 30 meter fra linja, må du kontakte Elvia på forhånd, avslutter Ruud.
Mer informasjon om arbeid nær linjer og kabler finnes på elvia.no/landbruk.
Nøkkelord
Kontakter
Cecilie GregersenKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt Innlandet (dagtid)
Bilder


Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Over 60 000 Elvia-kunder var berørt av Amy5.10.2025 12:34:26 CEST | Pressemelding
62 000 Elvia-kunder ble berørt av ekstremværet «Amy» lørdag 4. oktober. På det meste var rundt 20 000 kunder uten strøm samtidig. Dette er nå redusert til om lag 1200 kunder. De fleste fikk strømmen tilbake i løpet av kvelden og natten, men noen er fremdeles strømløse. Elvia opprettholder økt beredskap søndag 5. oktober.
Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”4.10.2025 17:18:57 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
Kundestormen kom – Elvia leverte da kundeportalen for Norgespris åpnet24.9.2025 19:14:22 CEST | Pressemelding
Da kundeportalen for Norgespris åpnet onsdag 24. september, var Elvia forberedt på stor pågang – og fikk rett. Som Norges største nettselskap med rundt én million kunder, har Elvia lang erfaring med effektiv kundeservice og god kommunikasjon i forkant av større endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom