NHO Mat og Drikke

Grensehandelen fortsetter å vokse – nær en milliard i måneden

Del

Nordmenn bruker i snitt en knapp milliard kroner på grensehandel hver måned. NHO Mat og Drikke fatter ikke hvorfor myndighetene ikke gjør noe for å bremse utviklingen.

SSB presenterte nye tall for grensehandel
SSB presenterte nye tall for grensehandel

– Grensehandelen betyr tapt verdiskaping og tapte arbeidsplasser for mat- og drikkeprodusentene. I tillegg reduserer den statens egne inntekter. Den svenske finansministeren kan imidlertid glede seg over den norske avgiftspolitikken, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

Ferske tall fra SSB viser at norske forbrukere brukte 2,9 milliarder kroner på grensehandel i løpet av andre kvartal 2025. Det tilsvarer en økning på 213 millioner kroner fra samme periode i 2024.

– Fortsetter denne utviklingen vil det bli stadig vanskeligere å drive næringsvirksomhet på norsk side av grensen. Dette skjer samtidig som vi ser at norsk næringsliv taper terreng til våre nordiske naboer på flere andre områder, sier Brubakk.

Fire år uten tiltak
Norske myndigheter har tidligere sagt de er positive til å se på hvordan man kan begrense grensehandelen.Da Hurdalsplattformen ble lagt frem i 2021 sa regjeringen de ville foreslå konkrete tiltak for å redusere grensehandelen og styrke konkurransekraften til norsk næringsliv.

Det har foreløpig ikke skjedd. Tall i NHO Mat og Drikkes grensehandelsrapport viser derimot at avgiftsgapet mellom Norge og Sverige på klassiske «lokkevarer» som alkoholholdige drikkevarer, snus og tobakk har holdt seg stabilt eller økt i perioden.

Avgiftsgapet på snus har økt med så mye som over 50 prosentpoeng siden Hurdalsplattformen ble lansert i 2021. – Det er synd norske myndigheter, som jo tidligere har erkjent at grensehandelen er ødeleggende, ikke har gjort noen grep for å bedre en situasjon som stadig blir verre, sier Brubakk.

Kontakter

NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. 

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding

-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye