Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.

‒ Nye digitale verktøy har endret måten elevene kan vise kunnskap på i alle fag, sier Øystein Gilje, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Han er leder for det nylig avsluttede prosjektet MuLVu. MuLVu står for Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom (klasserom der alle elevene har sin egen digitale enhet). Multimodale tekster er blant annet video, illustrasjoner og simuleringer.
Han fortsetter:
– Funnene fra prosjektet kan gir lærere større bevissthet om hvordan vi lærer, uttrykker kunnskap og vurderer elevenes kompetanse når de viser hva de har lært gjennom multimodale tekster.
Trenger nye kriterier for vurdering
‒ Vi trenger vurderingskriterier som fanger opp hvordan elevene uttrykker kunnskap i de digitale programmene. Det handler ikke bare om at de forstår sjangeren, sier Thea Kadri Vikebø, spesialrådgiver og Bærum kommunes prosjektleder i MuLVu.
Funn og erfaringer fra prosjektet er samlet i boken «Vurdering og læring i den digitale skolen», som ligger gratis tilgjengelig for alle.
– Mange politikere hevder at digitaliseringen av skolen har vært en mislykket strategi. Vi i prosjektet mener ikke det, men vi lærere trenger en vurderingskompetanse for vår tid, sier Gilje.
Fakta om MuLVu
• MuLVu var et innovasjonsprosjekt som i første fase startet med å studere undervisnings praksiser i Bærumsskolen. Resultatet ble en bok der lærere og forskere har skrevet ulike kapitler, og en nasjonal kompetansehevingsressurs
• Prosjektet viser hvordan læring og vurdering skjer i klasserom der lærere og elever har bred erfaring med å arbeide med digitale enheter i tillegg til læremidler og materielle ressurser
• Hovedfunnene viser at bruken av digitale verktøy rokker ved skolens tradisjonelle sjangre, noe som krever en forståelse av læreres vurderingskompetanse i den digitale skolen.
Nøkkelord
Kontakter
Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noLenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom