Mange hentet ut ny bil i feriemåneden
Det var full fart i registreringer og salg av nye personbiler i juli, og en elbilandel på hele 97,2 prosent i feriemåneden, ga den høyeste elbilandelen i en enkeltmåned noensinne.

Rekordhøye sommertemperaturer la slett ingen demper på nybilsalget i juli, snarere tvert imot.
Hele 9 563 nye personbiler fikk skilter for første gang, og det er 48 prosent flere enn i juli 2024. Av disse var 9 291 elbiler – som ga «all time high» i elbilandel for en enkeltmåned.
Optimisme i markedet
- Juli kan ofte være en stille måned i bilforretningene. Men i år har mange vært hos forhandlere for å hente ut sin nye bil, og vi ser en viss optimisme i markedet. At det kan komme enda en rentesenkning, i kombinasjon med mange pågående kampanjer og et bredt bilutvalg til gode priser, har fått mange til å realisere bilønsket sitt nå, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Han minner om at mange av de nye personbilene som ble registrert i juli gjerne er bestilt for en god stund siden, men registrert og utlevert i juli. For det er fortsatt ventetid på mange bilmodeller.
Bare elbiler på Topp 20-listen
Så langt i år har det til sammen blitt registrert 85 079 nye personbiler, det er 25,6 prosent flere enn i samme periode i fjor. Elbilandelen fortsetter å øke, og ved inngangen til august var 94 prosent av alle nye personbiler elektriske – mot drøyt 85 prosent på samme tid i fjor. Samtlige modeller på Topp 20 listen er elbiler.
- Folk er mer villige nå enn tidligere til å investere i ny bil. Og vi har fått et langt bredere utvalg av nye biler fra rundt 500 000 kroner og helt ned til 300 000 kroner. Det er mange fine biler i ulike klasser og karosserityper, som både passer folks behov, ønsker og lommebok, sier Solberg Thorsen.

Kjente merker dominerer
Så langt i år domineres merketoppen av velkjente bilprodusenter som Tesla, Volkswagen, Toyota, Volvo og BMW. Men også kinesiske bilmerker og modeller fester grepet hos norske nybilkjøpere, og har nå en markedsandel på drøyt 13 prosent.
- Den økende konkurransen fra kinesiske bilmerker og modeller er tydelig både i Europa og her hjemme. Vi er et lite land, og det er ikke Norge som drar opp salget i Europa. Men at vi er et viktig marked, også for kineserne, er det ingen tvil om. Vi er tross alt elbil-land nummer én i verden, sier Solberg Thorsen.

Nye tollavgifter kan gi endringer
Det er knyttet stor spenning til nye tollavgifter, ikke minst for europeisk bilproduksjon og salg. Høyere tollsatser vil påvirke bilprodusentene, som fort kan få en stor ekstrakostnad.
- For både europeiske og asiatiske bilprodusenter vil det ha stor betydning om de kan utvide salget i andre markeder, altså større salg i områder uten tollbarrierer. Kampanjetrykket kan også økes, noe som antakelig vil koste mindre enn å si opp folk og legge om produksjonen. Det vil også gjelde Kina-biler, sier Solberg Thorsen, som ikke tror høstens stortingsvalg vil få særlig innvirkning på nybilsalget.
- Akkurat nå ser det ikke ut til at vi får regjeringsskifte, selv om ting kan snu raskt. Men avgiftspolitikken ligger nok relativt fast, og selv om vi skulle få et regjeringsskifte, så tror jeg det i liten grad vil få konsekvenser for bilavgiftene, sier han. Enda et rentekutt kan derimot få betydning for nybilsalget.
- Med dagens fart i nybilsalget ligger vi godt an i forhold til vår prognose på mellom 140 000 – 150 000 nye personbiler i 2025. Får vi et nytt rentekutt vil det kunne bidra positivt, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Pilen peker ned for varebilsalget
Salget av nye varebiler har gått ned både i juli måned og totalt for året så langt, sammenlignet med de samme periodene i 2024. I juli ble det registrert 1 338 nye varebiler, og det var 4,4 prosent færre enn samme måned i fjor. Etter årets sju første måneder har det blitt registrert 13 878 nye varebiler, og det er 17,6 prosent færre enn i samme periode i fjor.
Elbilandelen for nye varebiler i juli var hele 47,4 prosent, en kraftig økning fra 24 prosent i juli 2024. Så langt i år er elbilandelen for nye varebiler 45,4 prosent – en markant økning fra fjorårets 30,4 prosent.
- Nedgangen i salget av nye varebiler kan være et tegn på at norske bedrifter sliter mer enn man kan få inntrykk av. Men det er gledelig at også elbilandelen for varebilene øker, og det understeker behovet for nye insentiver for å stimulere salget av el-varebiler ytterligere, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nedgang etter rekord-september3.11.2025 12:02:08 CET | Pressemelding
Nybilregistreringene bremset noe opp i oktober. Det skjer samtidig som bilbransjen melder om økt interesse fra kunder som vil sikre seg elbil før nye momsregler innføres.
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom