NAF

Dette gjør du når du kommer til en trafikkulykke

Del

Kommer du til et trafikkuhell langs veien, skal du stoppe og hjelpe. - Dette er du pliktig til å gjøre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bruk SOS-knappen i bilen hvis du er først på et ulykkessted, blir vitne til en ulykke eller selv trenger medisinsk hjelp. Da kobler bilen deg opp til nærmeste 110-sentral og sender automatisk nødetatene et varsel som gir nøyaktig angivelse av stedet ulykken har skjedd.
Bruk SOS-knappen i bilen hvis du er først på et ulykkessted, blir vitne til en ulykke eller selv trenger medisinsk hjelp. Da kobler bilen deg opp til nærmeste 110-sentral og sender automatisk nødetatene et varsel som gir nøyaktig angivelse av stedet ulykken har skjedd. NAF

Kommer du først til et skadested der personer er skadet, er det livsviktig at du stopper og hjelper.  

- Rask hjelp er avgjørende når det er snakk om trafikkulykker med skadede personer, sier Sødal. - Holder du hodet kaldt og følger våre råd, er du med på å redde folk, fortsetter han.  

Dette gjør du når du kommer til et trafikkuhell med personskade 

  1. Stans 
    Stans bilen med en viss avstand til ulykkesstedet, slik at nødetatene får plass så nær som mulig. Sett umiddelbart på nødblinken. Din bil vil fungere som en veisperring og varsling for andre. I mørket kan billysene brukes til å lyse opp ulykkesstedet. 

  1. Sikre deg selv – ta på refleksvest  
    Ta på egen refleksvest før du forlater bilen. 

  1. Sikre skadestedet 
    Hvis ingen ennå har tatt ansvar, så må du gjøre dette. Hvis mulig, få noen til å sette ut varseltrekant og å stanse trafikken. Slik hindrer man flere i å bli innblandet.  
    Hvis noen allerede har tatt dette ansvaret, følger du beskjeder som blir gitt og bidrar med sikring.  

  1. Skaff oversikt og varsle 
    Ring 113 
    Hvor 
    En så nøyaktig posisjon som mulig er viktig for å kunne sende ambulansen til riktig sted. Har du ikke adressen, bruk 113-appen. Da får 113-sentralen posisjonen din opp i kartet.  
    Hvem 
    113- sentralen vil gjerne ha navnet på den som ringer. Den som ringer må holde seg nær den som er skadet eller syk. Oppgi nummeret til en mobiltelefon med god batterikapasitet. Sett telefonen din på høyttaler, da kan 113 fortelle deg hva du skal gjøre, samtidig som du har begge hendene fri til å hjelpe. 
    Hva 
    Beskriv kort, tydelig og konkret hva du ser. Deretter vil operatøren på 113 stille spørsmål for å forstå situasjonen. De vil be deg sjekke tilstanden til den skadde og minne deg på eller forsterke det du skal gjøre. Ditt inntrykk av skadeomfanget vil kunne hjelpe nødetatene når de ankommer. 

  1. Du kan også bruke SOS-knappen 
    SOS-knappen i bilen kobler deg opp til nærmeste 110-sentral og sender automatisk nødetatene et varsel som gir nøyaktig angivelse av stedet ulykken har skjedd. Du kan kommunisere med operatør uten mobiltelefon. 
    Bruk knappen hvis du er først på et ulykkessted, blir vitne til en ulykke eller selv trenger medisinsk hjelp. 

  1. Gi livreddende førstehjelp 
    Tenk ABC, som står for Airways (frie luftveier), Breathing (pust) og Circulation (blodsirkulasjon). 
    Pasienter som roper på hjelp er bevisste. Konsentrer deg først om de som ikke gir lyd fra seg. Sikre frie luftveier ved å bøye hodet forsiktig bakover. Puster pasienten, legg vedkommende i stabilt sideleie eller sørg for at noen holder hodet bakover hvis det ikke er mulig å flytte pasienten. Selv på en varm sommerdag starter nedkjøling umiddelbart. Sørg for at pasientene holder seg varme, ved hjelp av tepper og klær. 
    Hvis pasienten ikke puster 
    Hvis pasienten ikke puster, start hjerte- og lungeredning med 30 kompresjoner etterfulgt av to innblåsinger. Du skal ikke blåse hardt, men se at brystkassen hever seg. Det er viktig med rytme på kompresjonene.  
    Hvis mulig, få noen til å hjelpe med komprimeringen da dette er fysisk krevende. Snakk med hverandre og gi tydelige beskjeder.  
    Fortsett med å utføre førstehjelp til nødetatene er på stedet og tydelig gir beskjed om å overta. 

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye