MENY

Tydelig trend mot renere råvarer og lokal smak

Del

Halvårstallene til MENY viser stor vekst i både lokalmat og ferskvarer i løsvekt. – Vi opplever at trenden mot rene råvarer og norske kvalitetsprodukter forsterker seg. Stadig flere går for ærlige og ekte produkter, sier kategoridirektør Einar Gundersen i MENY.

Full aktivitetet i fiskedisken til MENY CC Vest
Full aktivitetet i fiskedisken til MENY CC Vest MENY/Michael Johnsen

I første halvår har MENY en markant økning i løsvektdiskene sine, sammenlignet mot i fjor:

  • Løsvekt kjøtt og delikatesse: +13,6%
  • Løsvekt fisk og sjømat: +9,6%
  • Løsvekt ost: +20%


– Det er gledelig at flere oppsøker løsvektdiskene, ikke minst fiskedisken. Sjømat er del av et variert og sunt kosthold. De siste 12 månedene har for eksempel salget av skjell og skalldyr økt med åtte prosent, noe vi også mener er et tegn på at kundene er opptatt av matglede, sier Gundersen.

MENYs ostedisk inneholder hundrevis av oster, mange av dem matskatter fra små, norske ysterier. Oster fra Gangstad Gårdsysteri, Strandli Gård, Himmelspannet, Valdres Ost, Eiker Gårdsysteri og Thorbjørnrud Ysteri opplever alle økt salg i 2025.
Også fersk frukt og grønnsaker, som tikker av på et sunnere og renere kosthold, har vekst i år mot i fjor; opp 5,2 prosent.

Lokalmat – fra fest til hverdag
I fjor hadde MENY en vekst i lokalmat på 22 prosent. I år er den så langt på 11,8 prosent. Tradisjonelt er påsken stor, men i år har de høye tallene holdt seg til juni. I tillegg til håndverksostene, har pølser, spekemat, meieriprodukter og fruktdrikker vekst. Matskattene inntar oftere hverdagen, ikke bare festmåltidene.

– Vi opplever at kundene i hverdagen søker renere produkter uten tilsetningsstoffer, gjerne i kombinasjon med en tydelig geografisk opprinnelse i Norge. Det lover godt for fremtiden til matskattene, de har truffet en nerve hos dagens forbrukere, sier Gundersen.
Han understreker at veksten er viktig. Lokalmatprodusentene utnytter norske råvarer, lager unike produkter og bidrar til et levende distrikt-Norge.

Lokalmatprodusenter med stor vekst så langt i år:

  • Jerseymeieriet: 127 %
  • Åkre: +126%
  • Metervare pølsemakeri: +23%
  • Den Sorte Havre: +21%
  • Jacob og Johan Dybvik: +19%
  • Ask spekemat: +16 %
  • Prima Jæren (spesielt angus-kjøtt): +15 %
  • Inderøy Slakteri: +15%
  • Rørosmeieriet: +12%
  • Askim Frukt- og Bærpresseri: +8%


Supermarked i vekst
MENY har vekst i antall kunder så langt i år og tar markedsandeler i dagligvaremarkedet, noe som tyder på at mange setter pris på stort utvalg, ferskvarer, matfaglig veiledning og inspirasjon.


For mer info, kontakt:

Einar Gundersen, kategoridirektør i MENY,  einar.gundersen@meny.no, tlf. 413 08 965

Bilder

Einar Gundersen, kategoridirektør i MENY. Foto: MENY
Einar Gundersen, kategoridirektør i MENY. Foto: MENY
Last ned bilde

Om oss

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 186 butikker og en omsetning på nær 21 milliarder kroner i 2024. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. .

MENY har stort utvalg, masse ferskvarer, flere løsvektdisker, diverse måltidsløsninger, eget bakeri, tusenvis av lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Mer enn 9 300 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.

Følg pressemeldinger fra MENY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MENY

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye