Svindlere utnytter feriemodus: Sommersvindel truer både bedrifter og privatpersoner
Når feriemodusen slår inn, senkes skuldrene – og beredskapen. Svindlerne vet å utnytte vår tillit i en avslappet tid. – Vær på vakt, og anmeld dersom uhellet er ute, oppfordrer bankens anti-svindel-avdeling.

– Sommeren er en tid hvor mange senker guarden. Vi minner om at ingenting haster – stopp, tenk og sjekk før du handler. Svindlerne legger ut mange feller som det er lett å bite på både for privatpersoner og næringslivet, sier Marit Sola, fagleder for anti-svindel, SpareBank 1 Sør-Norge
I 2024 så banken en økning på 30 prosent sammenlignet med 2023. Nivået har gått noe ned i 2025, men ser ut til å ha stabilisert seg på et høyt nivå. Det er særlig kortsvindel som dominerer.
– Svindelen blir stadig mer sofistikert og vi ser at alle yrkes- og aldersgrupper kan bli lurt, selv IT-eksperter, sier Sola.
Mistenker du svindel, er Solas oppfordring klinkende klar.
– Kontakt banken umiddelbart, uansett tid på døgnet. De kan sperre kort og BankID raskt, minner hun på.
Alltid anmeld
I tillegg mener hun det er viktig å anmelde, om uhellet først er ute.
– Vi oppfordrer alle som blir utsatt for svindel til å anmelde. Det er viktig for å synliggjøre hvor stort samfunnsproblem dette er.
Det samme oppfordrer politiet. De mistenker at folk i for stor grad lar være å anmelde straffbare forhold fordi de tror det ikke vil føre frem, forteller Sturle Smith, som er leder i Seksjon for økonomisk kriminalitet i Sør-Vest politidistrikt.

– Vi oppfordrer alle som er utsatt for svindel og andre straffbare forhold, til å anmelde dette til politiet. Det gjelder både bedrifter og privatpersoner.
Det er det flere grunner til. Det straffbare forholdet kan bli etterforsket og oppklart, og omfanget av anmeldelser bidrar til å gi politiet en bedre oversikt over hva som har skjedd.
Anmeldelser gir politiet kunnskap om nye trender og kriminalitetsfenomen, som igjen gir et bedre kunnskapsgrunnlag for forebygging og bekjempelse straffbar virksomhet og svindel.
– Alle enkeltanmeldelser gjør oss bedre rustet til å avdekke eventuelle bakmenn for svindelaktiviteten, sier Smith.
Dette er bankens råd å unngå svindel i sommer
- Mange svindelforsøk er knyttet til betalingstjenester for parkering. Gå alltid direkte til appen eller nettsiden – aldri klikk på lenker i e-poster eller SMS-er.
- Får du en melding om utestående beløp som du ikke kjenner til? Ikke trykk på lenken – søk opp nummeret selv og ta kontakt direkte,
- Blir du oppringt av noen som utgir seg for å være fra banken eller politiet? Husk: Du skal aldri oppgi BankID eller passord. Banken flytter aldri penger – de sperrer kontoer ved mistanke om svindel.
- Mange rydder hjemme og selger ting på nett i sommer. Bruk alltid sikre betalingsløsninger gjennom nettsidene du bruker – aldri betal utenom.
- Vær ekstra oppmerksom på omreisende arbeidere. Er de registrert i firma- og momsregisteret?
- Du skal aldri dele BankID eller passord, og du skal alltid gjennomføre betalinger selv.
- Får du en mistenkelig melding? Snakk med noen før du gjør noe. Hvis du er usikker, kontakt banken for å få hjelp til å vurdere om du er i ferd med å bli svindlet.
Dette bør bedriftene være ekstra oppmerksomme på for å unngå svindel i sommer
– Bedrifter må ha ekstra gode rutiner i ferietiden. Mange har sommervikarer, og det er viktig å dobbeltsjekke betalingsinstrukser. Ring heller én gang for mye enn én for lite, påpeker Marit Sola, fagleder for anti-svindel, SpareBank 1 Sør-Norge
- Direktørsvindel: Svindlere utgir seg for å være ledere og ber om hemmelige pengeoverføringer via e-post. Sjekk alltid avsender og kontakt internt ved tvil.
- Spearphishing: Du mottar e-post med lenker eller vedlegg som kan inneholde skadevare – vær kritisk til avsender og meld fra ved mistanke.
- Fakturasvindel: Falske fakturaer sendes med endret betalingsinformasjon. Dobbeltsjekk alltid kontonummer og bekreft endringer via annen kanal.
- Løsepengevirus: Skadevare krypterer data og krever løsepenger – hold programvare oppdatert, ta backup og kontakt sikkerhetsansvarlig ved angrep.
Nøkkelord
Kontakter
Craig Russell Lundervik BøthunKommunikasjonssjef VestlandSpareBank 1 Sør-Norge
Tel:+47 928 41 278craig.bothun@sr-bank.noMari LøvåsKommunikasjonssjef Rogaland og AgderSpareBank 1 Sør-Norge
Tel:+47 479 03 328mari.lovas@sr-bank.noBilder



Om SpareBank 1 Sør-Norge
SpareBank 1 Sør-Norge er en av landets største sparebanker, med medarbeidere og kontorer i hele landsdelen.
Våre røtter går tilbake til første halvdel av 1800-tallet, da de første bankene ble opprettet i Norge. Vi gir kraft til vekst og utvikling i lokalsamfunn og til kunder rundt oss, enten de er privatpersoner, bedrifter eller organisasjoner.
SpareBank 1 Sør-Norge er et resultat av en rekke sammenslåinger. Konsernet ble dannet da SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge slo seg sammen 1. oktober 2024.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Sør-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge
Sparing til barn: Dette må du tenke på4.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
Visste du at sparing i fond i barnets navn kan påvirke både skatt, stipend til utdanning og disposisjonsrett på pengene? Bankdirektøren anbefaler foreldre å tenke nøye gjennom hvordan de sparer.
God drift og lave tap i første kvartal8.5.2025 07:10:00 CEST | Pressemelding
Med et resultat på 1.737 millioner kroner og egenkapitalavkastning på 13,5 prosent etter skatt, leverte SpareBank 1 Sør-Norge ASA et godt resultat i første kvartal i 2025.
Uvanlig råd fra banken: – Det er helt greit å kjøpe seg noe fint23.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
Konfirmasjonspengene er mer enn bare en gave. De kan være starten på en sunn økonomi for livet. Bankdirektøren anbefaler å snakke med ungdommen om både økonomisk ansvarlighet og å unne seg noe fint av og til.
Forstå Trumps tollsatser: Økonomiske begreper forklart av sjeføkonom Kyrre Knudsen hos SpareBank 1 Sør-Norge10.4.2025 13:44:13 CEST | Pressemelding
I lys av de siste hendelsene med Trumps tollsatser og urolige markeder, er mange bekymret for investeringer og sparepenger. Sjeføkonom i SpareBank 1 Sør-Norge, Kyrre Knudsen, forklarer noen av de viktigste begrepene vi må kjenne til for å være oppdatert på situasjonen.
Utgiftene til abonnementer og strømmetjenester doblet på fem år7.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
På fem år har nordmenn doblet sine utgifter til abonnementer og strømmetjenester, viser tall fra SpareBank 1 Sør-Norge. Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen forklarer hvorfor, mens regiondirektør Elisabeth Gilje Pedersen har fem gode råd for å spare penger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom