Skal snu flyene mot Norge
Når Avinor og Norway Home of Skiing inngår et samarbeid er det med ett klart mål: flere internasjonale reisende skal velge Norge og norske alpindestinasjoner over andre mer etablerte reisemål i Europa.

– I Norway Home of Skiing (NHOS) har vi jobbet med å selge norske alpint-destinasjoner i mange år, og det er ingen tvil om at interessen er stor for Norge. Norske alpindestinasjoner er mer enn konkurransedyktige med mer etablerte reisemål i Europa på både kvalitet og pris, sier leder for NHOS, Trevor De Villiers.
Må selge Norge med stolthet
Avinor og NHOS skal nå jobbe målrettet med å selge norsk alpint til skisultne turister.
– Sammen med NHOS ser vi et stort og uforløst potensial i å selge norsk vinter og alpint til turister i Europa og østkysten av USA. Norske destinasjoner har blitt revolusjonert på noen ti-år, og det er ikke lenger små heistrekk med en kiosk i bunnen av bakken. Det er store og velutviklede resorter med alt av moderne fasiliteter. Det må vi må ut å selge og markedsføre på en god måte, sier leder for knutepunktutvikling på Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen.
Ikke redd for konkurranse fra andre alpindestinasjoner
– For de fleste er norske bakker lange og bratte nok. Ikke alle er født med ski på beina, som vi nordmenn liker å si om oss selv. Dessuten har norske alpindestinasjoner blitt til noe mer enn bare alpint. Sammen med hotellene, kommunene og destinasjonsselskapene tar de i bruk hele vinteren slik at det blir perfekte steder å besøke for familier. Det er svært attraktivt i markeder som Nederland, Belgia, Tyskland og UK. Store markeder der mange står på ski, men der kunnskapen om norske fjell kan bli bedre. Vi må drive opp etterspørsel. Det er vårt oppdrag, presiserer Wester Andersen.
De Villiers og NHOS mener systematisk jobbing med flyselskapene, turoperatørene og høy tilstedeværelse på store og relevante arenaer er avgjørende i det videre arbeidet med Avinor.
– Vi har jobbet i mange år med å selge norsk alpint til turoperatører i verden. Og vi merker at interessen for Norge og våre medlemmer øker. Når Avinor kommer med sin relasjon til flyselskapene, kan vi få enda bedre fart på arbeidet. Jeg synes dette er et godt eksempel på hvordan nøkkelaktører i Norge jobber sammen mot et felles mål: ta markedsandeler til fordel for Norge. For norske fjell og norsk vinter står ikke tilbake for noen. Vinter er i DNAet vårt og det skal vi ut å snakke om i relevante markeder, understeker De Villiers.
Han får støtte av NHOS styreleder
– Vi ønsker flere reisende til våre destinasjoner, og sammen med Avinor tror vi at forutsetningen for enda større internasjonal suksess er til stede nå. Dette er et strategisk initiativ vi prioriter høyt og som vi har høye forventninger til, sier styreleder i NHOS og leder i Geilogruppen, Roger Espeli.
Og hva med den reelle interessen fra flyselskapene og turoperatørene?
– Vi er i innledningen i arbeidet vårt, men vi kan med hånden på hjertet si at interessen er stor. Det mest overraskende er hvor lav kunnskap og kjennskap det er om norsk vinter og våre alpindestinasjoner hos flyselskapene. Vi har mange spennende samtaler med flere store flyselskap og stor tro på at prosjektet vil føre til at flere velger Norge enn andre alpindestinasjoner i Europa, avslutter Westher Andersen.
Norway Home of Skiing er en sammenslutning av alpindestinasjonene Voss, Myrkdalen, Narvikfjellet, Norefjell, Gausta, Beitostølen og Geilo.
I april inngikk Avinor et liknede samarbeid med Alpinco.
Kontakter
Joachim Westher AndersenSenior Director HUB Development OSLAvinor
Tel:+47 410 04 455joachim.westher.andersen@avinor.noBilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Bjørn Inge Aune blir lufthavnsjef i Fagerlia: – En unik mulighet19.6.2025 11:20:58 CEST | Pressemelding
Avinor har tilsatt Bjørn Inge Aune (53) som Mo i Rana Lufthavn Fagerlias første lufthavnsjef.
Sommerutfarten er i gang på Flesland, og på de øvrige store flyplassene18.6.2025 15:16:45 CEST | Pressemelding
Torsdag 19. juni starter årets aller travleste uker på norske flyplasser.Totalt skal nesten 9 millioner passasjerer reise gjennom landets fire største flyplasser i løpet av skoleferien.
Går mot travel sommer på norske flyplasser18.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Fredag 20. juni markerer starten på skoleferien og årets aller travleste uker på norske flyplasser. 9 millioner passasjerer skal reise gjennom landets største flyplasser de neste ukene.
Oslo lufthavn ble verdens mest punktlige flyplass12.6.2025 12:15:08 CEST | Pressemelding
I mai toppet Oslo lufthavn listen i kategorien store internasjonale flyplasser, og ble med det verdens mest punktlige flyplass.
Trafikktala i mai på same nivå som i fjor11.6.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
I mai nytta 4,5 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er same nivå som i mai 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom