Nye Veier

Knekte koden for systematisk ferdigstillelse

Del

Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.

Denne gjengen har bidradd til et banebrytende gjennombrudd innen helhetlig digital informasjonsstyring i prosjekter. Som-bygget-modeller, NVDB-data og annen prosjektinformasjon er blitt organisert og forvaltet gjennom hele prosjektets livsløp – fra planlegging og prosjektering, via utbygging og helt til drifts- og vedlikeholdsfasen. Det har ingen klart før dem. Prosjektlaget har bestått av: Marianne Ravnevand-Line (dokumentstyrer), Øystein Heggernes Alvestad (rådgiver løsningsarkitektur IT), Andreas Haddeland (rådgiver BIM) og Bjarte Høland (rådgiver systematisk ferdigstillelse) FOTO: Nils Bernt Rinde
Denne gjengen har bidradd til et banebrytende gjennombrudd innen helhetlig digital informasjonsstyring i prosjekter. Som-bygget-modeller, NVDB-data og annen prosjektinformasjon er blitt organisert og forvaltet gjennom hele prosjektets livsløp – fra planlegging og prosjektering, via utbygging og helt til drifts- og vedlikeholdsfasen. Det har ingen klart før dem. Prosjektlaget har bestått av: Marianne Ravnevand-Line (dokumentstyrer), Øystein Heggernes Alvestad (rådgiver løsningsarkitektur IT), Andreas Haddeland (rådgiver BIM) og Bjarte Høland (rådgiver systematisk ferdigstillelse) FOTO: Nils Bernt Rinde Nils Bernt Rinde, Nye Veier

Tradisjonelt har mye av verdien i prosjektdata forvitret på vei fra byggeplass til driftsorganisasjonen.
I store samferdselsprosjekter er det ikke lenger nok å bare bygge fysisk infrastruktur, man må også "bygge" digitale representasjoner av høy kvalitet. Dokumentasjon, som-bygget-modeller, NVDB-data og annen prosjektinformasjon må forvaltes gjennom hele prosjektets livsløp. Fra planlegging og prosjektering, via utbygging og helt inn i drifts- og vedlikeholdsfasen. For å realisere dette kreves det en god plan og strukturert informasjonsforvaltning.

- Med dette systemet kan vi skape sammenheng i datagrunnlaget og sørge for at informasjonen faktisk kan brukes i drift og vedlikehold på en effektiv måte. Det er her verdien av god dokumentasjon virkelig skal realiseres, sier Emil Hagen. Han er fagansvarlig BIM i Nye Veier, og har ledet prosjektet.

Strukturert data gir verdi i driftsfasen
En sentral forbedring er at strukturert data nå også gjøres tilgjengelig for driftsentreprenørene. Nye Veier har gjennomført en betydelig forbedring i tilgjengeligheten av strukturert data for driftsentreprenørene, og har dermed funnet løsningen på en tidligere svakhet i overgangen fra utbygging til drift. Tidligere har begrenset datatilgang og utfordringer med å finne relevant informasjon påvirket effektiviteten.

I de første veiprosjektene som driftes av Nye Veier var informasjonsleveransen ofte organisert i mapper uten entydig beskrivelse av innhold eller struktur. Variasjon i mappestruktur mellom prosjekter gjorde det krevende for å navigere i store datamengder, særlig i prosjekter med opptil 70.000 filer. Denne ustrukturerte tilnærmingen begrenset både gjenbruk, kvalitetssikring og den praktiske bruken av data i senere faser. Nye Veier måtte, basert på disse erfaringene, justere tilnærmingen for å skape bedre struktur og tilgjengelighet i informasjonsgrunnlaget. Gjennom etablering av åpne grensesnitt, standardisert datastruktur og økt tilgjengelighet, har egen driftsavdeling og driftsentreprenør fått et solid og oppdatert beslutningsgrunnlag. Det legger til rette for mer målrettet, effektiv og datadrevet gjennomføring av drifts- og vedlikeholdsoppgaver.

- Når data er maskinlesbar, konsistent og knyttet til relevante objekter i både 3D-modellen og fagsystemer, kan den automatisk valideres og gjenbrukes effektivt, forklarer Hagen.

Digital leveranse uten manuell behandling
Nye Veier har utviklet et system som automatisk validerer kvaliteten på digitale leveranser, helt uten manuell behandling. Dette har muliggjort en betydelig effektivisering, samtidig som det styrker tilliten til dataene. Systemene kontrollerer i dag at egenskapssett, datastrukturer og relasjoner er i tråd med kravene, og at leveransene faktisk samsvarer med forventningene.

Neste steg er å videreutvikle valideringssystemet til å omfatte dokumentasjon, NVDB-data og annen tredjepartsdata. Når 3D-modeller og databaser knyttes sammen, åpnes det for nye muligheter. Blant annet for å trekke ut nøkkelinformasjon til analyser, rapporter og maskinlæring.

- For eksempel kan mengdedata og klimaregnskap automatisk hentes ut fra de leverte modellene og gjenbrukes i både rapportering og bærekraftsanalyser. Tidspunkt for iverksettelse av neste fase er ikke ennå bestemt, sier Hagen.

Suksess på E39 Lyngdal øst–Lyngdal vest
E39 Lyngdal øst–Lyngdal vest er det første utbyggingsprosjektet som fullt ut tar i bruk Nye Veiers nye systemer for strukturert informasjonsforvaltning og automatisert datavalidering. Prosjektet følger kravene til datastruktur og klassifisering, og legger dermed til rette for sømløs informasjonsflyt gjennom organisasjonenes felles datamiljø. Prosjektet får tilgang til et interaktivt dashboard som gir løpende oversikt over status på leveranser – både når det gjelder innhold, struktur og kvalitet. Samtidig får driftsavdelingen i Nye Veier tidligere innsikt i prosjektets fremdrift, noe som har gitt bedre grunnlag for planlegging av overtakelse, oppstart og videre drift. Det markerer en overgang fra statisk dokumentasjon mot dynamisk informasjonsforvaltning.

Samspill på tvers av fag
De internasjonale standardene NS-EN ISO 19650-1 og -2 (Informasjonsforvaltning med BIM) gir et felles rammeverk for helhetlig informasjonsforvaltning i prosjekter. De sikrer at informasjon er strukturert, målrettet og tilpasset behovene i hele livsløpsløpet, også i drift.

Dette handler ikke bare om filstruktur, men om tydelige informasjonskrav, ansvarlig roller, leveransemiljø og godt samspill på tvers av fag. Når disse prinsippene forankres tidlig i prosjektet, blir det mulig å stille tydelige krav til leveranser og kvalitetssikre at dokumentasjon og modeller faktisk dekker behovene i driftsfasen.

Datakvalitet strategisk faktor
Siden oppstarten i 2016 har Nye Veier bygd og driftet trafikksikre og effektive veier for samfunnet. Parallelt har kravene til digital dokumentasjon og informasjonsleveranser utviklet seg i takt med den teknologiske modningen i bransjen. Der data tidligere primært ble sett som et arkivverktøy, er det i dag en operativ ressurs. Et grunnlag for analyse, automatisering og beslutningsstøtte.
Behovet for høy datakvalitet har dermed blitt en strategisk faktor. Riktig data til riktig tid er avgjørende, for å kunne realisere verdien av digitale leveranser i drifts- og vedlikeholdsfasen.

- Entreprenøren har hovedansvaret for å levere dokumentasjon av ferdig bygget vei med riktig kvalitet. For å styrke kvalitetssikringen har Nye Veier etablert et system for digital sluttverifikasjon som kan avdekke mangler som ikke tidligere er oppdaget i entreprenørens egne kontroller. Dette sikrer at informasjonen vi mottar holder nødvendig kvalitet, og skaper den tilliten vi trenger for å bruke dataene som beslutningsgrunnlag i driftsfasen, sier Hagen.

Visualisering som nøkkel til verdiskaping
For å hente ut verdi av data må den ikke bare være korrekt og strukturert, den må også være tilgjengelig og anvendbar. Visualisering er derfor en sentral del av informasjonsforvaltningen. En kraftig BIM-viewer gjør det mulig å avdekke skjulte feil og mangler, men enda viktigere: Den gjør data operativ. Når informasjon presenteres på en forståelig og brukervennlig måte, kan den brukes aktivt på tvers av prosjektets faser også etter ferdigstillelse og overlevering, til drift, vedlikehold og forbedring.
Nye Veier benytter Novorender som sin plattform for visualisering av ferdig bygde prosjekter.

- Her får både prosjektene, driftsorganisasjonen og driftsentreprenørene tilgang til én felles visning av den overleverte digitale representasjonen. Dette gir et helhetlig og oppdatert grunnlag for informerte beslutninger og målrettet innsats i driftsfasen. Med god datakvalitet og tydelig struktur i bunnen, får brukerne et intuitivt og kraftig verktøy på toppen, sier Hagen.

Målet fremover er ikke bare å visualisere, men å aktivere data. Gjennom sine systemer ønsker Nye Veier å kunne hente ut informasjon til analyser, simuleringer og rapportering. Informasjonsmodellene inneholder i dag et stort uutnyttet potensial. Når denne informasjonen i større grad blir tatt i bruk, vil det ikke bare gi gevinster internt. Den vil bidra til bedre, mer effektive og bærekraftige løsninger, som vil nytte samfunnet.
 
Novorender er et produkt utviklet i Norge og er i dag Nye Veiers innsynsverktøy for å kunne vise prosjekter som er ferdig bygget.

Bransjesamarbeid
Fremgangen man ser innen digitalisering av samferdselsprosjekter er et resultat av målrettet samarbeid. Byggherrer i Norge og Norden har over flere år etablert sterke samarbeidsarenaer hvor kunnskap, erfaringer og data deles på tvers av organisasjoner og landegrenser. Dette felles løftet trekkes frem som en viktig årsak til at Norden i dag er verdensledende når det gjelder bruk av BIM, strukturert informasjonsforvaltning og databruk i infrastrukturprosjekter.

- Skal vi fortsette utviklingen, må vi finne balansen mellom innovasjon og standardisering. Når bransjen drar i samme retning, kan vi skape løsninger som både er fremtidsrettede og praktisk anvendelige. Nye Veier ble etablert som en utfordrer – med et tydelig mandat om å forbedre og fornye. Gjennom å ta i bruk ny teknologi, stille krav til datakvalitet og bidra til åpen kunnskapsdeling, ønsker Nye Veier å være en pådriver for endring – til nytte for hele bransjen og samfunnet, sier Emil Hagen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dashboardet er koblet opp slik at det automatisk oppdateres når entreprenøren leverer data. Det viser status på leveransen i sanntid.
Dashboardet er koblet opp slik at det automatisk oppdateres når entreprenøren leverer data. Det viser status på leveransen i sanntid.
Nye Veier
Last ned bilde
Grønt felt er felles datamiljø for totalentreprenøren, rødt er system for mottak hos Nye Veier, lilla er tredjeparts leveranser, pilene viser automatisk dataflyt og informasjonen ender opp i Nye Veiers digitale driftstøttesystem.
Grønt felt er felles datamiljø for totalentreprenøren, rødt er system for mottak hos Nye Veier, lilla er tredjeparts leveranser, pilene viser automatisk dataflyt og informasjonen ender opp i Nye Veiers digitale driftstøttesystem.
Nye Veier
Last ned bilde
Novorender er et produkt utviklet i Norge og er i dag Nye Veiers innsynsverktøy for å kunne vise prosjekter som er ferdig bygget.
Novorender er et produkt utviklet i Norge og er i dag Nye Veiers innsynsverktøy for å kunne vise prosjekter som er ferdig bygget.
Nye Veier
Last ned bilde
- Skal vi fortsette utviklingen, må vi finne balansen mellom innovasjon og standardisering. Når bransjen drar i samme retning, kan vi skape løsninger som både er fremtidsrettede og praktisk anvendelige, mener Emil Hagen.
- Skal vi fortsette utviklingen, må vi finne balansen mellom innovasjon og standardisering. Når bransjen drar i samme retning, kan vi skape løsninger som både er fremtidsrettede og praktisk anvendelige, mener Emil Hagen.
Nils Bernt Rinde, Nye Veier
Last ned bilde
Denne gjengen har bidradd til et banebrytende gjennombrudd  innen helhetlig digital informasjonsstyring i prosjekter. Som-bygget-modeller, NVDB-data og annen prosjektinformasjon er blitt organisert og forvaltet gjennom hele prosjektets livsløp – fra planlegging og prosjektering, via utbygging og helt til drifts- og vedlikeholdsfasen. Det har ingen klart før dem. Prosjektlaget har bestått av: Marianne Ravnevand-Line (dokumentstyrer), Øystein Heggernes Alvestad (rådgiver løsningsarkitektur IT), Andreas Haddeland (rådgiver BIM) og Bjarte Høland (rådgiver systematisk ferdigstillelse)
Denne gjengen har bidradd til et banebrytende gjennombrudd innen helhetlig digital informasjonsstyring i prosjekter. Som-bygget-modeller, NVDB-data og annen prosjektinformasjon er blitt organisert og forvaltet gjennom hele prosjektets livsløp – fra planlegging og prosjektering, via utbygging og helt til drifts- og vedlikeholdsfasen. Det har ingen klart før dem. Prosjektlaget har bestått av: Marianne Ravnevand-Line (dokumentstyrer), Øystein Heggernes Alvestad (rådgiver løsningsarkitektur IT), Andreas Haddeland (rådgiver BIM) og Bjarte Høland (rådgiver systematisk ferdigstillelse)
Nils Bernt Rinde, Nye Veier
Last ned bilde

Om oss

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye