Første av sju nye brannbiler
ASKER: Asker & Bærum Brann og Redning har fått levert den første av sju nye Scania brannbiler som kommer utover høsten og på nyåret.

Den første av de nye brannbilene ble overrakt på Røyken brannstasjon. Det er en etterlengtet ny tankbil bygget for de behovene og ønskene ABBR har.
ABBR dekker kommunene Asker og Bærum med 230.000 mennesker og er ute på 5000 oppdrag i året. Brannvesenet fikk et betydelig større nedslagsfelt og økte med to stasjoner da kommunene Røyken og Hurum ble innlemmet i Asker i 2020.
Planene om å anskaffe nye tankbiler til ABBR startet allerede før Covid-pandemien startet. Behovet var i første omgang større tankbil med mer kapasiet enn hva de hadde, som i tillegg ikke var avhengig av dispensasjon for kunne kjøres på offentlig vei.
Bygd for tunnel
En av oppgavene som den nye tankbilen er spesielt designet for er slukking av brann i tunnel. Derfor er det en OneSeven-vannkanon plassert i fronten på bilen. Denne har kapasitet på 2000 liter vann i minuttet. Det er også et IR-kamera i fronten på bilen for at brannfolkene skal kunne se varmen uten å gå ut av bilen. Røyken brannstasjon har blant annet den lange og bratte Oslofjordtunnelen i sitt nedslagsfelt hvor det har vært flere alvorlige branner.

Ved siden av vanlig vann er det også bilen utstyrt med et CAFS-anlegg som er et skumprodukt som er svært effektivt for slukking av brann. Bilen også utstyrt med redningsteknisk utstyr for frigjøring og andre redningsoppdrag.
Bilen er den første av to like tankbiler, og det er Braco fra Lier som er påbygger og leverandør. Den neste tankbilen kommer til høsten, og den skal stasjoneres i Asker.
Tilpasset bruken
De nye tankbilene er bygd i tett samarbeid med Norsk Scania. Asker & Bærum Brann og Redning ville ha tankbilene så smidige og korte som mulig. Samtidig var det viktig å bygge de slik at vektbalansen er så optimal som mulig. Samtidig som de ønsket å få med så mye vann som mulig.

Chassiene er Scania 500 P 6x4*4 som har firehjulstrekk og styrbar sisteaksling. Akselavstanden er på 360 centimeter som er det korteste som kan leveres fra Scania i kombinasjon med firehjulstrekk. Det bakre skapet på bilen er også kortet inn for å få mindre overheng.
Viktig opprusting
Sammen med de fem nye mannskapsbilene som er i bestilling vil Asker & Bærum Brannvesen få en helt ny slagkraft for de oppdragene de skal løse. Alle de nye brannbilene ABBR har i bestilling har Scanias 500 hestekrefters motor og firehjulstrekk.
Mannskapsbilene har selvfølgelig CrewCab med god plass og komfort for hele laget. Alle ABBR sine brannbiler er også bygget med helautomatiske girkasser fra Allison.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder




Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom