Schibsted ser fremover etter krevende overgangsår: – Et nytt fundament
Fjoråret ble preget av fallende printinntekter, et krevende annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern. Samtidig markerte 2024 starten på et nytt kapittel for Schibsted, med nytt eierskap, tydeligere prioriteringer og grep for å rigge selskapet for fremtiden.

Det går frem av konsernets årsrapport som ble offentliggjort tirsdag.
Schibsted Media ble etablert som et selvstendig mediekonsern i juni 2024, etter at medievirksomheten ble skilt ut fra Schibsted ASA, i dag kjent som Vend, og solgt til Tinius-stiftelsen. Nylig fikk mediekonsernet tilbake sitt klassiske og korte navn – Schibsted – etter et snaut år som Schibsted Media.
Årsregnskapet for 2024 dekker hele året, og inkluderer både perioden før og etter utskillelsen av medievirksomheten fra dagens Vend. Tallene er ikke direkte sammenlignbare med tidligere år, da virksomheten inntil juni i fjor var del av et større børsnotert konsern.
Driftsinntektene i 2024 landet på 7,5 milliarder kroner, omtrent på nivå med året før. Driftsresultatet var negativt med 40 millioner kroner, og gjenspeiler at det fortsatt er betydelig press på lønnsomheten i konsernet. Årsresultatet var likevel positivt med 127 millioner kroner, som følge av inntekter utenfor den daglige driften. Driftsresultatet må sees i lys av et krevende annonsemarked, fallende printinntekter, avtagende abonnementsvekst for enkelte merkevarer og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern.
– Vi visste at 2024 ville bli et krevende overgangsår, både operasjonelt og økonomisk. Men vi brukte året til å legge et nytt fundament – med tydeligere retning, strammere styring og styrkede digitale posisjoner å bygge videre på, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.
– Skal ta nye steg
Schibsted gjennomførte flere tiltak for å løfte brukerinntektene i 2024, blant annet med økt fokus på personalisering og tiltak for å styrke relasjonen til digitale brukere. Det ble også investert betydelig i teknologi, ikke minst innen kunstig intelligens – både i redaksjonelle arbeidsprosesser og i utviklingen av mer relevante og brukerorienterte tjenester.
Det kontinuerlige arbeidet med å tilpasse kostnadsnivået i medievirksomheten pågikk også gjennom fjoråret, blant annet med effektivisering av drift og optimalisering av trykkeri- og distribusjonskostnader. Konsernet hadde i 2024 fremdeles noe effekt av tidligere kostnadsprogrammer. Mot slutten av året ble det imidlertid tydelig at konsernet måtte gjøre ytterligere tiltak for å sikre langsiktig økonomisk bærekraft.
– 2024 handlet om å få bedre oversikt og grep om vår nye virkelighet som selvstendig konsern. Da konkluderte vi med at vi måtte ta større strukturelle grep, som resulterte i den omorganiseringen og bemanningsreduksjonen vi har gjennomført de siste månedene. Det har krevd mye av mange, men det var helt nødvendig etter den økonomiske utviklingen vi hadde i fjor, sier Tveitnes.
– Videre i 2025 vil det handle om å tilpasse og bygge. Vi skal bli tydeligere, smidigere og mer relevante – og vi skal ta nye steg på veien til å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden, legger Tveitnes til.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
Julia Geitvik blir ny kommersiell direktør i VG11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Som ny kommersiell direktør får Julia Geitvik en sentral rolle i å sikre inntektene som skal bære VGs journalistikk i årene som kommer.
Spårtsløpet tilbake på VGTV: Slik har du aldri sett den olympiske mesteren3.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Kjendiskonkurransen Spårtsløpet er tilbake på VGTV - denne gangen med en ny vri. Mads Hansen, Erik Follestad og Helene Olafsen har sendt hvert sitt lag til Stockholm for å utføre pinlige og vonde utfordringer, mens de tre følger dramaet fra studio.
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom