Schibsted ser fremover etter krevende overgangsår: – Et nytt fundament
Fjoråret ble preget av fallende printinntekter, et krevende annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern. Samtidig markerte 2024 starten på et nytt kapittel for Schibsted, med nytt eierskap, tydeligere prioriteringer og grep for å rigge selskapet for fremtiden.

Det går frem av konsernets årsrapport som ble offentliggjort tirsdag.
Schibsted Media ble etablert som et selvstendig mediekonsern i juni 2024, etter at medievirksomheten ble skilt ut fra Schibsted ASA, i dag kjent som Vend, og solgt til Tinius-stiftelsen. Nylig fikk mediekonsernet tilbake sitt klassiske og korte navn – Schibsted – etter et snaut år som Schibsted Media.
Årsregnskapet for 2024 dekker hele året, og inkluderer både perioden før og etter utskillelsen av medievirksomheten fra dagens Vend. Tallene er ikke direkte sammenlignbare med tidligere år, da virksomheten inntil juni i fjor var del av et større børsnotert konsern.
Driftsinntektene i 2024 landet på 7,5 milliarder kroner, omtrent på nivå med året før. Driftsresultatet var negativt med 40 millioner kroner, og gjenspeiler at det fortsatt er betydelig press på lønnsomheten i konsernet. Årsresultatet var likevel positivt med 127 millioner kroner, som følge av inntekter utenfor den daglige driften. Driftsresultatet må sees i lys av et krevende annonsemarked, fallende printinntekter, avtagende abonnementsvekst for enkelte merkevarer og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern.
– Vi visste at 2024 ville bli et krevende overgangsår, både operasjonelt og økonomisk. Men vi brukte året til å legge et nytt fundament – med tydeligere retning, strammere styring og styrkede digitale posisjoner å bygge videre på, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.
– Skal ta nye steg
Schibsted gjennomførte flere tiltak for å løfte brukerinntektene i 2024, blant annet med økt fokus på personalisering og tiltak for å styrke relasjonen til digitale brukere. Det ble også investert betydelig i teknologi, ikke minst innen kunstig intelligens – både i redaksjonelle arbeidsprosesser og i utviklingen av mer relevante og brukerorienterte tjenester.
Det kontinuerlige arbeidet med å tilpasse kostnadsnivået i medievirksomheten pågikk også gjennom fjoråret, blant annet med effektivisering av drift og optimalisering av trykkeri- og distribusjonskostnader. Konsernet hadde i 2024 fremdeles noe effekt av tidligere kostnadsprogrammer. Mot slutten av året ble det imidlertid tydelig at konsernet måtte gjøre ytterligere tiltak for å sikre langsiktig økonomisk bærekraft.
– 2024 handlet om å få bedre oversikt og grep om vår nye virkelighet som selvstendig konsern. Da konkluderte vi med at vi måtte ta større strukturelle grep, som resulterte i den omorganiseringen og bemanningsreduksjonen vi har gjennomført de siste månedene. Det har krevd mye av mange, men det var helt nødvendig etter den økonomiske utviklingen vi hadde i fjor, sier Tveitnes.
– Videre i 2025 vil det handle om å tilpasse og bygge. Vi skal bli tydeligere, smidigere og mer relevante – og vi skal ta nye steg på veien til å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden, legger Tveitnes til.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom