Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.

Målet er å samle kreftene bak økt digital lønnsomhet og frigjøre kapasitet til et mer målrettet fokus på neste generasjons nyhetskonsumenter og AI-drevet innovasjon.
Som et første steg i å bygge felleskap og felles forståelse, ble alle ansatte i produktorganisasjonen nylig samlet i Stockholm. Fokus var å møte de nye teamene og skape enighet om retning og prioriteringer.
– Det er fantastisk gøy å møte alle de nye kollegene og snakke om hvor vi skal. Det er imponerende å se den nysgjerrigheten, engasjementet og kompetansen som finnes i denne gjengen – det lover godt for fremtiden, sier Espen Sundve.
Schibsteds medieprodukter har et sterkt utgangspunkt, med banebrytende innovasjon innen personalisering samt nye formater innen lyd og video. I tillegg skjer det rask fremgang innen generativ AI – senest med «heiVG» og den svenske søsterløsningen «Hej Aftonbladet». Samtidig står bransjen overfor en svært krevende økonomisk situasjon.
– Med digitale inntekter som ikke fullt ut kompenserer for fallende inntekter fra papir, må vi ta radikale og smarte grep for å forenkle og effektivisere strukturen vår, sier Espen Sundve.
Den nye produktorganisasjonen er bygget opp rundt felles team med ansvar for alle deler av kjernen i et nyhetsprodukt. Det inkluderer alt fra forsider, artikkelformatering, video, lyd og liveopplevelser – til innlogging, personalisering, native-apper, CMS, data og analyse. Disse teamene har et tydelig mandat om å utvikle og levere løsninger som fungerer på tvers av produktporteføljen – hele veien ut til sluttbrukerne. Samtidig ivaretas hver enkelt merkevares unike behov ved at produktkompetanse fortsatt er tett på redaksjonene.
– Ved å redusere kompleksitet og standardisere plattformer, kan vi både øke tempoet og redusere kostnader. Det styrker vår konkurransekraft i et tøft marked og gjør oss mer bærekraftige på lang sikt, sier Sundve.
Datadrevet arbeid og innsiktsbasert utvikling styrkes i den nye strukturen. Brukernes behov og atferd skal alltid være den viktigste drivkraften for innovasjon og prioritering – spesielt viktig i en tid der brukernes vaner endrer seg i rekordfart.
Med den nye produktorganisasjonen står Schibsted bedre rustet til å møte et marked i rask endring – og til å fortsette å utvikle medieprodukter som setter brukeren først.
Bredden og spisskompetansen i den nye ledergruppen
Den nye produktorganisasjonen i Schibsted ledes av Espen Sundve, Chief Product Officer. Han har mange års erfaring med produktutvikling og teknologi i mediebransjen og e-handel (bl.a. Oda og Mathem).
Han har med seg en ledergruppe med bred erfaring innen journalistikk, teknologi, design, data og produktutvikling:
-
Ola Stenberg – Content Development
Leder utviklingen av hele innholdslivssyklusen, inkludert verktøy og brukeropplevelser for tekst, video, livesport, print og redaksjonell data. -
Moa Gårdh – User Development
Ansvarlig for hele brukerreisen – fra forsider og personalisering til smidige innloggingsløsninger – med mål om å skape relevante og engasjerende opplevelser. -
Frode Haugland Pedersen – Performance
Sikrer at felles produktutvikling gir effekt gjennom optimalisering og lokal tilpasning i tett samarbeid med redaksjon og forretning. -
Jim Refsnes – Technology Enablement
Leder den tekniske infrastrukturen som binder produktorganisasjonen sammen. -
Ludwig Krokstedt – Data Enablement
Ansvarlig for dataplattformen og innsiktsdrevet arbeid gjennom skalerbare dataløsninger for hele organisasjonen. -
Ebba Linde – Product Enablement
Leder målstyring, produktportefølje og strategiprosesser – med fokus på retning, prioritering og effekt. -
Thea Browne Gurholt – People Business Partner
Driver den strategiske HR-agendaen med fokus på kultur, lederskap og teamutvikling. - Sara Gustafsson – Finance Partner
Ansvarlig for økonomistyring, oppfølging og ressursallokering innen produktområdet.
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteKommunikasjonssjefSchibsted
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder

Om Schibsted
Schibsted (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre avhenger av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Erna Solberg skal grilles på direkten på VGTV8.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Statsministerkandidat Erna Solberg skal både motta vitser på egen bekostning – og dele ut noen selv, når hun deltar i VGTV-programmet «Rikets Roast», direktesendt fra Arendalsuka.
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom