Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.

Beslutningen følger av en bredere strategisk gjennomgang i konsernet, der Schibsted de siste 12 månedene har iverksatt en rekke tiltak for å sikre langsiktig lønnsomhet og fokus.
– Det er med tungt hjerte vi i styret har kommet frem til at veien videre for Inzpire.me ikke lar seg forsvare verken økonomisk eller strategisk. Vi har hatt et dyktig team og sterke ambisjoner, men vi har ikke klart å skape den utviklingen vi hadde planlagt de siste årene, sier styreleder Cecilie Eriksrud.
Schibsted økte sin eierandel i Inzpire.me til 90 prosent i 2023, med mål om å videreutvikle selskapets self-service-plattform som en skalerbar inntektsmodell innen influencer marketing. Markedet viste seg imidlertid fortsatt å være preget av manuell tilpasning og personlig rådgivning.
– Inzpire.me har vært en pioner innen teknologi for automatisert influencer marketing. Men vi ser at betalingsviljen for fullautomatiserte løsninger i denne kategorien fortsatt er begrenset. Derfor velger vi nå å fokusere videre på Max Social, som tilbyr skreddersydde og menneskedrevne løsninger til profiler og merkevarer, sier Eriksrud, som også er daglig leder i Max Social.
Tror på influencer marketing
Hun understreker at beslutningen ikke endrer konsernets tro på influencer marketing som kanal. Max Social, som har en tydelig vekststrategi og sterk portefølje, blir Schibsteds primære satsning på området fremover.
Nedleggelsen av driften i Inzpire.me innebærer at alle arbeidsforhold i selskapet vil opphøre. Totalt berøres 16 ansatte fordelt på Norge, Sverige og Latvia.
– Dette er flinke, erfarne og kompetente fagfolk og kolleger som vi er stolte av å ha hatt med på laget. Vi håper bransjen benytter anledningen til å engasjere disse dyktige menneskene videre, sier Eriksrud.
Prosessen gjennomføres i tett og ryddig dialog med ansatte, kunder og samarbeidspartnere, og i henhold til aksjelovens bestemmelser.
– Timingen var ikke riktig
Gründerne av Inzpire.me, Marie Mostad og Mats Lyngstad, sier følgende i en felles uttalelse:
– Det har vært et stort privilegium å bygge Inzpire.me fra idé til en ledende teknologiplattform innen influencer marketing. Sammen med et fantastisk team har vi skapt noe vi er stolte av, og hatt gleden av å samarbeide med tusenvis av skapere, merkevarer og byråer gjennom årene.
– Schibsted kunne vært et godt hjem for videre vekst, men timingen var ikke riktig. Vi er takknemlige for reisen, for alle vi har jobbet med, og for læringen vi tar med oss videre.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Cecilie Eriksrud, styreleder i Inzpire.me, på telefon 954 92 829 ellere-post cecilie.eriksrud@schibsted.com.
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
Schibsted ser fremover etter krevende overgangsår: – Et nytt fundament17.6.2025 11:07:20 CEST | Pressemelding
Fjoråret ble preget av fallende printinntekter, et krevende annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern. Samtidig markerte 2024 starten på et nytt kapittel for Schibsted, med nytt eierskap, tydeligere prioriteringer og grep for å rigge selskapet for fremtiden.
Julia Geitvik blir ny kommersiell direktør i VG11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Som ny kommersiell direktør får Julia Geitvik en sentral rolle i å sikre inntektene som skal bære VGs journalistikk i årene som kommer.
Spårtsløpet tilbake på VGTV: Slik har du aldri sett den olympiske mesteren3.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Kjendiskonkurransen Spårtsløpet er tilbake på VGTV - denne gangen med en ny vri. Mads Hansen, Erik Follestad og Helene Olafsen har sendt hvert sitt lag til Stockholm for å utføre pinlige og vonde utfordringer, mens de tre følger dramaet fra studio.
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom