Optimera

Nordmenn prioriterer pene hager: Kraftig vekst i salg av hagemaskiner

Del

Etter en kraftig vekst i fjor, har salget av hagemaskiner hos Norges største byggevarekjede, Montér, bare fortsatt å øke i årets vårsesong. Koronaperioden, en økt hageinteresse og bedre batterier er blant grunnene til at vi bruker stadig mer penger på å holde hage og uterom pent og ryddig.

Produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset
Produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset

Bare i mars og april økte salget av hagemaskiner og uterom hos Montér med hele 10 prosent. I fjor økte også kategorien i samme periode – da med over 15 prosent.

–  Det er særlig gresstrimmere, hekksakser og gressklippere på batteri som trekker opp. Salget av gresstrimmere mer enn doblet seg i mars og april. Vi nordmenn er opptatt av å holde det pent rundt oss, og prioriterer dette. Uterommet blir i stadig større grad en videreføring av dette, sier produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset.

90 prosent av hagemaskinene går på batteri

Så langt i vårsesongen* er 90 prosent av hagemaskinsalget gjennom Montérs 150 byggevarehus i Norge og resten av Optimera-systemet batteridrevne maskiner. Det er en reell vekst på 10 prosent. Maskiner med ledning eller bensin er mindre populære. Klassikere som den manuelle gressklipperen er også i ferd med å forsvinne helt.

– Bedre batteriteknologi og et ønske om stillegående utstyr som kan brukes på søndager uten å forstyrre naboene, har gjort batteridrevne hagemaskiner til det naturlige førstevalget. Kundene ønsker seg også effektive, automatiserte løsninger – redskaper som i stor grad «gjør jobben selv». Den manuelle gressklipperen tilhører nok fortiden, sier Sputneset.

Koronaperiode og hageinfluensere

Ifølge Optimeras produktsjef skyldes også trolig den kraftige økningen i hagemaskiner at svært mange nordmenn brukte mer tid og penger på hagen og uterommet i koronaperioden.

– I tillegg ser vi en klar økning i interessen for hage på sosiale medier, med influensere som gir tips om alt fra plenpleie til beskjæring. Dette bidrar til økt engasjement og kunnskap, og salget av hagemaskiner er en naturlig følge av dette, sier hun.

Kompostkvern – årets trend: Bra for miljøet og for plantene

I mars og april mer enn doblet salget av gresstrimmere seg hos Montér. I fjor økte det også med 20 prosent. Hekksaksesalget har gått opp med hele 65 prosent de siste to årene, mens robotklippere og elektriske gressklippere også har hatt en salgsøkning på 20 prosent.

– Det kommer også stadig nye maskiner – alt fra batteridrevne frøspredere til flisrensere. I år, som i fjor, er det spesielt kompostkverner som har hatt den kraftigste økningen, på over 90 prosent. Dette er et genialt hageredskap som lar deg gjenbruke kvister og grener man lager næringsrik og luftig kompostjord av. Det er bra for miljøet og plantene dine, sier Optimeras produktsjef for sesongvarer, Therese Sputneset.

*mars og april 2025

Bilder

Produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset
Produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset
Last ned bilde

Om Optimera

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 160 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Woodfab, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.

Følg pressemeldinger fra Optimera

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Optimera på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Optimera

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye