Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.

Ifølge DNVs rapport Energy Transition Outlook - CCS to 2050, som analyserer energiomstillingen frem mot 2050, vil det globalt investeres 80 milliarder dollar i CCS-prosjekter de neste fem årene. Dette betyr at vendepunktet er nådd, og at CCS-satsningen er i ferd med å skyte fart.
Det norske mulighetsrommet er unikt
I 2024 ble det fanget én million tonn CO2 i Europa, noe som forventes å dobles allerede i år. I 2040 vil dette tallet øke til 180 millioner tonn, for å så nå hele 340 millioner tonn i 2050, mer enn sju ganger dagens samlede utslipp i Norge. Mens mange europeiske land mangler egnede lagringssteder og kompetanse, har Norge både gigantiske lagringsreservoarer under havbunnen, årtier med erfaring fra olje- og gassfelt, og et politisk rammeverk som støtter utviklingen.
– Vi har flere spennende norske piloter på karbonfangst, og dette er viktig, men det er på transport og lagringssiden at Norge virkelig kan utgjøre en forskjell. Selv om Norge konkurrerer med land som Danmark og Storbritannia er mulighetsrommet vi har i Nordsjøen unikt, og vi er svært godt posisjonert for å håndtere CO2 som blir fanget i Nord-Europa. Lagringskapasiteten vi har i Nordsjøen er enorm, og kan dekke hele Europas behov i uoverskuelig fremtid. Når vi nå ser totalvolumet som vil lagres i tiårene som kommer, er det tydelig at Norge har en stor mulighet for å bygge industri innen CCS, og bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Engel.
Et globalt vendepunkt for CCS
Globalt forventes det en økning fra dagens fangst på 41 millioner tonn CO2 til en fangst på 210 millioner tonn i 2030. I 2050 forventes dette å øke til hele 1300 millioner tonn, nesten det dobbelte av utslippene fra den globale skipsflåten.
– Karbonfangst og lagring har nå nådd et vendepunkt, og vokser frem der det finnes politisk støtte. Europa har de sterkeste prisinsentivene og vil ta igjen dagens nordamerikanske dominans. På kort sikt vil det meste av fangsten skje i olje- og gassektoren, men etter hvert vil dette bre seg til tungindustri og andre sektorer som er vanskelig å avkarbonisere, sier Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV.
Selv om karbonfangst fra naturgassproduksjon vil fortsette, reduseres andelen fra 34 prosent i 2030 til seks prosent av den totale fangsten i 2050. Den største veksten etter 2030 kommer fra industri, som vil stå for 41 prosent av den årlige CO₂-fangsten i 2050. Industri, særlig sement- og kjemikalieproduksjon, blir det største bruksområdet i Europa. Hydrogen og ammoniakk til energiformål, vil dominere i Nord-Amerika og Midtøsten, mens kullkraft blir dominerende i Kina.
– Kostnadene med karbonfangst vil variere mye mellom sektorer og regioner. Den nåværende kostnaden forventes å synke med om lag 40 prosent frem mot 2050, i takt med oppskalering og teknologiutvikling, sier Alvik.
BECCS og DAC får betydning
Fjerning av CO2 gjennom bioenergi med karbonfangst og lagring (BECCS) og direktefangst fra luft (DAC), vil globalt bidra med en fjerdedel i 2050. Med kostnader rundt 350 dollar per tonn, vil direkte luftfangst forbli dyrt, men vil likevel stå for 32 millioner tonn i 2040 og 84 millioner tonn i 2050 - da kjøp av utslippsreduksjoner er et attraktivt marked.
Rapporten kan lastes ned - se nedenfor.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenSenior Communication Advisor DNV Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder




Dokumenter
Lenker
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
Økt risiko for cyberangrep mot Norge26.3.2025 10:40:42 CET | Pressemelding
4 av 10 norske virksomheter innen kritisk infrastruktur mangler oversikt over åpne bakdører hos leverandørene, viser en fersk rapport fra DNV Cyber.
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip12.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
DNV og NASA forener eksperter for å kvantifisere det ukjente7.2.2025 07:44:19 CET | Pressemelding
Høvik, 30. januar: DNV og NASA har invitert verdens fremste eksperter til å løse en matematisk utfordring som skal bidra til å optimalisere beslutningsprosesser med høy usikkerhet. Målet med konkurransen er å finne frem til løsninger og metoder som skal gi tryggere drift av sikkerhetskritiske systemer innen sektorer som opererer i krevende og usikre miljøer, som skipsfart og romfart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom