Ny forskrift skal hindre fremmede arter i å spre seg via skrog
Sjøfartsdirektoratet har sendt et nytt forskriftsforslag om håndtering av begroing på skrog ut på høring. Formålet er å beskytte det norske marine økosystemet ved å hindre spredningen av fremmede arter via skip og flyttbare innretninger som ankommer norske farvann fra områder utenfor norsk økonomisk sone.

Sjøfartsdirektoratet har sendt et nytt forskriftsforslag om håndtering av begroing på skrog ut på høring. Formålet er å beskytte det norske marine økosystemet ved å hindre spredningen av fremmede arter via skip og flyttbare innretninger som ankommer norske farvann fra områder utenfor norsk økonomisk sone.
– Dette er et viktig grep for å stanse spredning av fremmede arter i havet. Samtidig vil vi også redusere klimagassutslipp, fordi skipene bruker mindre drivstoff når skroga er glatte. I tillegg ligger det store muligheter for norske bedrifter, som allerede har utviklet gode løsninger for vasking av skrog, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Begroing – vekst av organismer som alger, rur og skjell på skroget – er en kjent utfordring i internasjonal skipsfart. Slike organismer kan følge med fartøy inn i norske havområder og true lokale økosystemer. I forslaget settes klare krav til både forebygging og dokumentasjon av tiltak mot såkalt makrobegroing.
– Vi håper dette inspirerer andre land til å etablere tilsvarende tiltak. Å starte med nasjonale tiltak vil gi viktige erfaringer. Det vil vi benytte i arbeidet med globale krav som FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) starter nå, sier Bjelland Eriksen.
De viktigste punktene i forslaget:
- Skip og flyttbare innretninger som kommer fra områder utenfor norsk økonomisk sone, skal ikke ha makrobegroing på skroget ved ankomst til Norge.
- Hvis skip og flyttbare innretninger har makrobegroing på skroget ved ankomst til Norge, stilles det krav til rengjøring med beste tilgjengelige teknologi.
- Skip og flyttbare innretninger må ha en plan for hvordan begroing håndteres og kunne dokumentere utførte tiltak.
- Alle fartøy, også de som opererer kun i norske farvann, må bruke beste tilgjengelige teknologi ved rengjøring.
Forslaget bygger på de internasjonale retningslinjene fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO, og er en oppfølging av Klima- og miljødepartementets oppdrag til Sjøfartsdirektoratet.
Høringsfristen er satt til 10. september 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Helga Maria Sulen SundKommunikasjonsrådgiver / nettredaktørSjøfartsdirektoratet
Tel:93813965Tel:93813965hmsu@sdir.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Sjøfartsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjøfartsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sjøfartsdirektoratet
Inspeksjonsrapport klar etter havnestatskontroll28.5.2025 10:18:48 CEST | Pressemelding
Sjøfartsdirektoratet gjennomførte havnestatskontroll (Port State) om bord på skipet NCL Salten i Orkanger tirsdag kveld. Tidligere på dagen ble skipet dratt av grunn ved Byneset, der det hadde ligget siden grunnstøtingen torsdag 22. mai.
Satser på verneombud med ny konferanse20.5.2025 08:54:05 CEST | Pressemelding
Under Maritim uke 2025 ser en nasjonal verneombudskonferanse for maritim næring dagens lys. Denne nysatsingen springer ut fra et konkret punkt i den nasjonale handlingsplanen for sjøsikkerhet – Nullvisjonen.
Hvordan har du det, sjøfarer?29.4.2025 13:55:21 CEST | Aktuelt
2025-utgaven av Sjøfartsdirektoratets store spørreundersøkelse om maritim sikkerhet sendes nå ut til sjøfolk og rederier i den maritime næringen. Den bygger videre på tilsvarende undersøkelser i 2018, 2021 og 2023.
Målet er null omkomne28.4.2025 13:57:39 CEST | Kronikk
Det var med sorg vi mottok årets første dødsbudskap fra et norsk næringsfartøy 21. februar. Sjøen er Norges farligste arbeidsplass. Særlig for fiskere, som Ole Peder Eikvik var.
Fjernstyrer årlig tilsyn med passasjersertifikat22.4.2025 08:45:22 CEST | Aktuelt
Fjerntilsyn med passasjersertifikat (PS) frigjør både tid, kapasitet og ressurser til å prioritere uanmeldte tilsyn der risikoen er størst. Fra og med 1. april utføres dette ikke lenger med ombordtilsyn, men fra Sjøfartsdirektoratets eget fjerntilsynssenter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom