Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.

– Folk er lei matforvirring og kostholdsråd som endrer seg annenhver uke. Melk er ekte, forståelig og produsert i Norge – det gir trygghet, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.
Kvinner får fortsatt i seg for lite melk og yoghurt
Helsedirektoratet anbefaler tre porsjoner meieriprodukter med mindre fett hver dag, der to bør være melk eller yoghurt for å sikre inntaket av jod og kalsium. Likevel viser nasjonale kostholdsundersøkelser at særlig kvinner ligger langt under anbefalt nivå.
– Når vi nå ser at melken gjør comeback, håper vi at flere – og spesielt kvinner og unge – gjenoppdager melken som en naturlig del av kostholdet, sier Berg Hauge.
Et tydelig skifte i matvalg
Helmelk og melk med smak, som sjokolademelk, har hatt markant vekst det siste året, samtidig som proteinrike meieriprodukter som cottage cheese (+40 %) og kvarg (+36 %) fortsetter å vokse. MELK mener dette speiler et skifte i forbruksmønstre.
– I en tid med økende forbruk av energidrikker og ultraprosessert mat, er det viktig å løfte frem alternativer som både smaker godt og har stor næringsverdi. Melk er fortsatt et av våre mest komplette matvarer med en pakke av næringsstoffer vi trenger hver dag, fortsetter Berg Hauge.
Melk og matsikkerhet
Verdens Melkedag, som markeres 1. juni, ble etablert av FNs landbruksorganisasjon FAO Dagen skal synliggjøre melkens rolle i global ernæring, god matberedskap og lokaløkonomi. Også i Norge ser MELK en økende interesse for sunn, trygg og lokal mat – særlig blant unge.
– Melk er ikke bare melk. Det handler om tillit til norske bønder, til stabile leveranser – og til hverdagsmat som varer. Melk har fått en ny rolle i en tid med uro, sier Berg Hauge.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom