Havila Kystruten

Positivt driftsresultat i 2024

Del

Havila Kystruten publiserte tirsdag sin integrerte års- og bærekraftsrapport for 2024, og kan vise til et positivt driftsresultat og reduserte utslipp langt over kravene i kystrutekontrakten med norske myndigheter.

Havila Capella i midnattssol.
Havila Capella i midnattssol. Martin Giskegjerde/Oclin for Havila Kystruten Til fri redaksjonell bruk

Etter en utfordrende oppstart hvor flere eksterne faktorer påvirket både leveransen og finansieringen av selskapets flåte, var 2024 det første hele året hvor Havila Kystruten hadde alle fire skip i full drift på Kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen. Med det kan selskapet også rapportere om sitt første driftsår med positivt driftsresultat, som beløp seg på 219 millioner kroner i pluss, og en omsetning på 1 529 millioner kroner i omsetning.

- Verken styret vårt eller vi som jobber i selskapet har mistet troen, tross en utfordrende start. Vi viser nå at vi kan drifte dette selskapet med større inntekter enn kostnader på driftssiden, og det lover godt for veien videre, sier administrerende direktør Bent Martini.

- Samtidig har vi fortsatt dyre finanskonstander, og mye av fokuset vårt fremover er å finne en mer økonomisk bærekraftig finansiering av Havila Kystruten.

Betydelig utslippsreduksjon
Havila Kystrutens fire skip leverte i 2024 CO2-utslipp som er 35 % lavere enn referansetallene på kystruten fra 2017, da det var skip driftet på diesel som opererte ruten. Disse tallene er også betydelig bedre enn kravene norske myndigheter har satt i nåværende kystrutekontrakt.

- Samferdselsdepartementet krever at aktørene på kystruten skal redusere sine utslipp med minimum 25 % årlig i løpet av kontraktsperioden, og det overgår vi med god margin. Det er tall vi er veldig stolte av, og det viser at hvis man har vilje og evne til å ta gode valg for å redusere vår påvirkning på den vakre naturen vi får lov til å seile i, er det fullt mulig, sier Martini.

I tillegg har Havila Kystruten redusert sine utslipp av NOx og SOx med henholdsvis 87 og 100 % sammenlignet med 2017-tallene på kystruten.

- Det er lett at man snakker mye om CO2, men NOx og SOx er også viktige med tanke på luftforurensing og reduksjon av sur nedbør. At vi har fjernet SOx helt, og nesten redusert alt av NOx-utslipp har en betydelig positiv effekt på områdene vi seiler i, sier han.

Lokal verdiskaping
Om bord på Havila Kystrutens skip serveres det daglig smakfulle måltider, produsert på råvarer produsert og levert av fra norske leverandører. Selskapet har et stort fokus på å redusere matsvinnet sitt, og hadde i 2024 kun 68 gram matsvinn per passasjergjestedøgn. Dette er godt under selskapets ambisjonsnivå om å holde matsvinnet under 75 gram per passasjergjestedøgn.

- Sammenlignet med rene buffetløsninger reduserer vi vårt behov for råvarer med opp mot 65 tonn i året. Det er positivt for miljøet, og for økonomien i selskapet vårt. Vi har fantastiske ansatte som hver dag har matsvinn i fokus, og som forteller denne delen av historien til våre gjester gjennom å levere cruiseindustriens beste matkonsept, sier Martini.

Han viser til at Havila Kystruten i 2024 vant prisen for «Best Cuisine» under Wave Awards, cruiseindustriens «Oscar»-utdeling i London.

I tillegg til maten om bord, tilbyr Havila Kystruten sine gjester utflukter og opplevelser levert av 80 leverandører langs norskekysten.

- Vi bidrar i aller høyeste grad til verdiskaping langs kysten, både gjennom å kjøpe varer og tjenester lokalt, men også i kraft av samfunnsoppdraget vårt i kontrakten med norske myndigheter, som sikrer pålitelige transport av lokalbefolkningen og frakt langs norskekysten. Vi er stolte av hva vi bidrar med, og gleder oss til fortsettelsen, avslutter Martini.

Last ned og les Havila Kystrutens integrerte års- og bærekraftsrapport under.

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye