Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.

Norge har en travel kyst med både næringstrafikk og fritidsbåter i samme farvann – særlig om sommeren. De aller fleste er flinke og oppmerksomme båtførere. Likevel observeres det hvert år, altfor ofte, småbåter som kjører for nær eller krysser rett foran store fartøy.
Det kan være svært farlig. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen være usynlige fordi de havner i blindsonen. I tillegg kan store skip bruke opptil 2 kilometer på å stoppe.
Det betyr at de ikke kan stoppe eller svinge unna hvis noe uventet skjer.
– Det er livsfarlig for småbåter å kjøre rett foran et stort fartøy. Det er ingen tvil om hvem som er den tapende parten hvis det skjer en kollisjon, sier losdirektør Erik Blom i Kystverket, som har ansvar for statslosene langs kysten.
Store krefter, lange stoppstrekninger
En mindre båt som befinner seg foran baugen på et stort fartøy, forsvinner ofte i blindsonen.
– Det er en svært ubehagelig situasjon for de som fører skipet. Når en småbåt forsvinner under baugen, vet vi rett og slett ikke hvor den er. Da er det lite vi kan gjøre dersom noe skulle skje, sier losdirektøren.
Et spesielt risikoscenario er om en fritidsbåt får motorstopp foran et stort skip. Da kan utfallet bli katastrofalt.
Mangel på kunnskap skaper farlige situasjoner
Losdirektøren tror ikke farlige nærpasseringer skyldes uvettig oppførsel, men heller at mange undervurderer risikoen.
– Vi tror dette først og fremst handler om manglende kunnskap og erfaring. Mange er ikke klar over hvor fort et stort skip faktisk går, eller hvor lang tid det tar å stoppe det. For eksempel kan en containerbåt holde en fart på mellom 16 og 20 knop, sier han.
Småbåtførere kan derfor feilvurdere både fart og avstand, og krysse foran store fartøy uten å være klar over hvor farlig det er.
– Reglene er klare: småbåter skal vike for nyttefartøy, og man skal opptre på en måte som ikke skaper usikkerhet hos andre på sjøen. En god huskeregel kan være å følge sjøvettreglene og vikepliktreglene til sjøs like nøye som du følger trafikkregler på land. Her har mange et forbedringspotensial, sier han.
Alvorlige ulykkestall
Ifølge Sjøfartsdirektoratet mistet 40 personer livet i ulykker med fritidsfartøy i 2024 – det høyeste tallet på 20 år. 21 av ulykkene skjedde i juli, august og september. De fleste som omkom, brukte ikke redningsvest, og i mange tilfeller var rus involvert.
– Bak hvert tall finnes et menneske og en familie. Disse ulykkene minner oss om hvor viktig det er å ta sikkerhet til sjøs på alvor, sier sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Enkle grep for bedre sikkerhet
Kystverket oppfordrer alle båtførere til å sette seg godt inn i sjøvettreglene og reglene for vikeplikt til sjøs – like nøye som man følger trafikkreglene på land.
– Vi ønsker at alle skal få en trygg og god opplevelse på sjøen. Med litt mer kunnskap og bevissthet, kan vi unngå situasjoner som setter liv og helse i fare, sier losdirektøren.
Lostjenesten
Losen bidrar til sikker seilas langs kysten vår. Losen tilfører skip som skal anløpe eller forlate norske havner den nødvendige farvannskompetansen, maritim kompetanse og erfaring for å sikre seilasen i norske farvann. Losen gir skipsføreren om bord støtte og råd om sikker navigasjon og manøvrering av skipet. Kapteinen har alltid det fulle ansvaret for skipets sikkerhet, også med los om bord.
• Lostjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet, hele året.
• Lostjenesten utfører årlig i underkant av 40 000 oppdrag.
• Kystverket har om lag 300 loser i tjeneste, stasjonert ved 25 losstasjoner langs Norskekysten.
Sjøveisreglene - Sjøfartsdirektoratet
Nøkkelord
Kontakter
Lill Opsahl HaugenSenior kommunikasjonsrådgiverStaben for kommunikasjon og samfunnskontakt
Kommunikasjonsrådgiver knyttet til lostjenesten
Bilder






Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel19.5.2025 13:14:02 CEST | Pressemelding
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.
Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet13.5.2025 09:42:25 CEST | Pressemelding
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
Nødreparasjoner av moloer i Sørvær og Mefjordvær fullført8.4.2025 09:26:31 CEST | Pressemelding
Etter omfattende stormskader i november 2024 har Kystverket nå ferdigstilt midlertidige reparasjoner av moloene i Sørvær (Finnmark) og Mefjordvær (Troms). Tiltakene er gjennomført for å beskytte viktig infrastruktur og trygge ferdselen i områdene frem til de planlagte permanente reparasjonene kan utføres.
Cruisetrafikken flata ut i 20246.3.2025 15:30:03 CET | Pressemelding
Cruisetrafikken fortsatte ikke å øke i fjor, sammenlignet med 2023. Rundt 1,5 millioner unike cruisepassasjerer besøkte norske havner i løpet av 2024. Her får du en oppsummering av fjorårets cruisetrafikk i norske farvann og prognoser for 2025-sesongen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom