Scania lanserer Super 11-motor
Scania utvider produktporteføljen med en ny, innovativ Super 11-motor. Motoren reduserer drivstofforbruket med opptil syv prosent og er utviklet for å møte kundenes behov for lette og effektive løsninger.

- Scania utvider produktporteføljen med en ny Super 11-motor.
- Super 11 veier 85 kg mindre enn Super 13 og gir opptil 7 prosent bedre drivstofføkonomi sammenlignet med 9-liters motoren.
- Motoren er designet for vektsensitiv og energieffektiv transport. Den gir høyere effektivitet, bedre ytelse og mer fleksibilitet uten at det går på bekostning av kvaliteten.
- Super 11 er tilgjengelig i tre effektnivåer: 350, 390 og 430 hk og deler 85 prosent av komponentene med den velkjente Super 13-motoren.
Scanias nyeste innovasjon, Super 11, løfter ytelsen og fleksibiliteten i 11-literssegmentet med fem sylindre. Plassert mellom Scanias velprøvde 9- og 13-liters plattformer kombinerer den lav vekt med imponerende drivstoffeffektivitet.
Sammenlignet med dagens 9-liters motor gir den opptil syv prosent bedre drivstofføkonomi, samtidig som den veier 85 kg mindre enn Super 13. Dette gir transportører muligheten til å øke nyttelasten uten å ofre kraft, effektivitet eller pålitelighet.

– Denne motoren skaper nye muligheter for energi- og kostnadseffektiv transport. Den er mindre, lettere og mer fleksibel, men leverer fortsatt styrken og påliteligheten som er forbundet med Scania. Super 11 er et smart valg for kunder som trenger å balansere ytelse, nyttelast og bærekraft i det daglige arbeidet, sier Ayyoob Zarmehri, produktsjef for salg og markedsføring av lastebiler hos Scania.
Utviklet for drivstofføkonomi og bærekraft
Super 11 kommer i tre effektnivåer, 350 hk (1.800 Nm), 390 hk (2.000 Nm) og 430 hk (2.200 Nm) og oppfyller Euro 4, 5 og 6 utslippsstandarder. Super 11-motoren har et bredt spekter av bruksområder, fra bytransport til lengre regionale kjøringer. Motoren deler 85 prosent av komponentene med Super 13, noe som betyr at Scanias velkjente teknologi er videreutviklet og optimalisert for andre typer driftsforhold.
Med LDF-5 motorolje kan serviceintervallene forlenges med opptil 30 prosent sammenlignet med Scanias 9-litersmotorer. Dette gir Scanias kunder mer oppetid og lavere totale servicekostnader.

Nyskapende teknologi under overflaten
Den nye Super 11-motoren er resultatet av mange års innovasjon og forbedring. Motoren er utstyrt med Scanias egen kamfasekontroll for variabel ventilstyring, en teknologi som optimaliserer forbrenningen og gjør det mulig å kontrollere temperaturen i sanntid. Kombinert med ny programvare, balanseaksler for reduserte vibrasjoner og en kraftig motorbrems som yter opptil 344 kW, er kjøreopplevelsen jevn og behagelig. Scanias patenterte turbodoseringssystem reduserer også AdBlue-forbruket og gjør motoren enda mer effektiv.
Renere drift fra dag én
Super 11 kombinerer store drivstoffbesparelser og lav vekt, noe som gjør den til et mer bærekraftig valg av forbrenningsmotor. I tillegg er den kompatibel med både HVO og FAME, som gir kundene muligheten til å redusere karbonutslippene sine uten å måtte investere i ny infrastruktur.

Én motor, mange bruksområder
Super 11 er kompakt, lett og kraftig og er designet for et bredt spekter av transportapplikasjoner. Noen eksempler på bruksområder:
-
Avfallshåndtering
-
Temperaturkontrollert transport og stykkgods
-
Krokløftere og kranbiler
-
Bergingsbiler og brannbiler
- Super 11 baner vei for neste generasjon intelligent transport. Den kombinerer Scanias ingeniørkunst med effektiviteten og fleksibiliteten dagens transportører trenger for å lykkes i driften. Enten det er bykjøring eller lengre ruter, er denne motoren bygget for å levere – mil etter mil, sier Ayyoob Zarmehri.
Super 11 kommer i salg fra juni 2025.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom