Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?

I slutten av mars inviterte Kunnskapsdepartementet ulike institusjoner til å foreslå ressurspersoner som kan hjelpe regjeringen med å lage antologier og det de kaller «veiledende innholdslister» til skolene.
Vil dette til syvende og sist hjelpe lærerne, eller gå på bekostning av friheten de fikk med de kompetansebaserte læreplanene som ble innført i 2006 og 2020?
Universitetspodden fra Universitetet i Oslo spurte Jonas Bakken, professor ved Universitetet i Oslo og faglig leder for Lektorprogrammet, og Thom Jambak, 2. nestleder i Utdanningsforbundet.
Her kan du høre episoden: Nye læreplaner nå igjen?
Dagens styringssystem i skolen består av kompetansebaserte læreplaner og en hel haug med tester og dokumentasjonskrav – i tillegg til det kompliserte hierarkiet mellom nasjonale myndigheter, kommuner, skoleledere og lærere.
Hvor reell er friheten lærerne skal ha fått de siste tjue årene?
– Kvaliteten har blitt svekket
– Nasjonale myndigheter har de siste tjue årene gitt lærere et stadig større profesjonelt handlingsrom, men mye av handlingsrommet blir påvirket, og innimellom overstyrt, av skoleeiere og ledelsen, sier Jonas Bakken.
Norskprofessoren er redd intensjonene bak nåværende læreplaner ofte kolliderer med den faktiske hverdagen i klasserommene, og at mål- og resultatstyringen har ført til et snevrere syn på hva resultater er.
Thom Jambak går så langt som å hevde at innføringen av målbare resultater har ført til en mer rigid og mindre kreativ læringsprosess i skolen.
– Vi ser at lærere bruker uforholdsmessig mye tid på vurdering, noe som går på bekostning av læring og trivsel. Kvaliteten på opplæringen har blitt svekket, sier han.
Paradokset er at tross innsatsen som er lagt i å heve kvaliteten på skolen, viser ikke testresultatene – både nasjonale og internasjonale tester – framgang.
Dannelse kastes ut med badevannet
Bakken og Jambak er redd dagens kompetansebaserte læreplaner ikke fanger opp den essensielle dannelses- og opplevelsesdelen av utdanningen.
– Læreplanene fokuserer i for stor grad på hva elevene skal kunne og prestere, men gir lite rom for den kulturelle og kreative opplevelsen som er avgjørende for en helhetlig utdanning, sier Bakken.
Han peker på at det internasjonale presset fra organisasjoner som OECD gjennom PISA-testene har påvirket norsk skolepolitikk uforholdsmessig mye.
– Det er blitt en frykt for hvordan vi skal komme ut av internasjonale rangeringer, som i sin tur fører til et overfokus på testing og resultater, forklarer han. – Dette skaper en situasjon der lærernes profesjonelle skjønn og kreativitet blir begrenset.
Når alle må stå til rette for nivået over
– Målstyringssystemet har skapt et stress i systemet om å levere resultater til nivået over: Læreren må stå til rette overfor skoleledelsen, skoleledelsen overfor kommunen, kommunen må stå til rette overfor staten, staten må igjen hevde seg i internasjonale tester, sier Bakken.
– Alle skal passe på at resultatene blir nådd, og kontrollere og rapportere. Det tar veldig stor plass, sier han.
Hvor god er koplingen mellom det som skjer i klasserommet og styringssystemet?
– Det er litt vanskelig å få tak, sier Jambak, – sammenhengen mellom selve læreplanene, styringssystemet og det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet, som er alle disse testene og prøvene som man skal slå sammen for å få informasjon til å bygge utdanningspolitikk videre.
Jambak var selv lærer på en videregående skole i 2006 da den første reformen ble gjennomført. Hva skjedde med undervisninga hans?
– Den ble kjedeligere, sier han. – Først var jeg veldig besnæret av alle mulighetene som Kunnskapsløftet 2006 gav meg som lærer. Jeg følte på en veldig stor frihet og gledet meg til å begynne. Men etter hvert ble jeg mer og mer styrt, mista styrefarten som lærer.
Kunnskapsminister for et halvår
Hva er det første de selv ville gjort med innholdet i skolen, om de fikk makt og midler til det?
– Sørge for mindre klassestørrelser i videregående skole. Vi har en lærernorm i grunnskolen, men ikke i videregående skole. Det hadde gjort undervisningen bedre og gjort hverdagen bedre for lærere og elever, sier Jambak.
Bakken ville gitt skoler penger til å kjøpe inn læremidler.
– En stor feil med den siste læreplanreformen var at det ikke ble satt inn statlige midler i noe større skala for å oppdatere lærebøker og andre læremidler, sier han.
– Derfor går det mange elever rundt uten noen lærebok i det hele tatt, eller med lærebøker som tilhører en tidligere læreplan. Det er ikke bra, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom