Schibsted Media blir Schibsted igjen
I dag tar Schibsted Media tilbake navnet Schibsted, som følge av at mediekonsernet nå eier navnet alene. Navnebyttet er naturlig når det børsnoterte Schibsted Marketplaces formelt skifter navn til Vend.

Mediekonsernet Schibsted, som ble grunnlagt i 1839 og i dag samler noen av Nordens største mediehus, får nå tilbake sitt klassiske og korte navn etter ett år som Schibsted Media.
– Schibsted er et historisk navn og en merkevare som vekker tillit, både i Norden og internasjonalt, og som først og fremst assosieres med aviser og nyhetsmedier. Som merkevare representerer det innovasjon, integritet og en sterk publisistisk tradisjon. Derfor er det viktig for oss at Schibsted nå igjen blir vårt konsernnavn – klart forbundet med media. Det gir oss en mer distinkt identitet, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.
Det var i juni i fjor at Schibsted ble delt i to selskaper. Schibsteds hovedeier, Stiftelsen Tinius, kjøpte da ut medievirksomheten og opprettet et rendyrket stiftelseseid medieselskap som fikk det midlertidige navnet Schibsted Media. I konsernet er flere kjente merkevarer samlet, blant annet VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni og Podme.
Igjen i det børsnoterte Schibsted ble de store nordiske markedsplassene Blocket (Sverige), Finn (Norge), Tori (Finland) og DBA (Danmark), og i dag bytter Schibsted Marketplaces formelt navn til Vend.
– Dette er en milepæl både for oss og våre gamle kolleger i Vend. Det betyr at vi kan gjøre vår posisjon som mediekonsern tydeligere, samtidig som Vend nå får friere spillerom til å utvikle seg videre som en rendyrket aktør innen digitale markedsplasser og fortsette å bygge en unik posisjon i Norden, sier Siv Juvik Tveitnes.
I praksis betyr endringen at mediekonsernet nå er eneeier av nettsiden Schibsted.com og merkevaren Schibsted på sosiale plattformer.
Som et rendyrket medieselskap heleid av Stiftelsen Tinius er Schibsteds ambisjon tydelig: Nyheter er kjernevirksomheten, og mediehusenes oppgave er å levere uavhengig journalistikk som styrker demokratiet.
Ambisjonen er også at Schibsted skal være den ledende mediedestinasjonen i Norden. Det ble manifestert i vinter gjennom avtalen om å kjøpe TV4 i Sverige og MTV i Finland fra Telia Company – en transaksjon som forventes fullført senest i løpet av tredje kvartal 2025, forutsatt at nødvendige regulatoriske godkjenninger innhentes.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
- Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikasjonssjef, Schibsted i Norge. Telefon: +47 977 00 019. E-post: bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com
- Petter Ovander, kommunikasjonssjef, Schibsted i Sverige. Telefon: +46 70 268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comPetter OvanderKommunikasjonssjefSchibsted - Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom