Bane NORs portal er en av de beste i verden
Prestisjetung pris viser at Bane NOR er på rett spor!

Det ble bevist i selveste Las Vegas denne uken. Da mottok nemlig Bane NOR 2. plassen i den prestisjetunge globale ServiceNow-konkurransen og vant foran blant andre Adidas, Chevron og Morningstar.
Bane NOR trekkes fram som nummer to i kategorien ServiceNow's 2025 Best Employee Portal Contest, kun slått av matvareselskapet Danone. Bane NOR har nemlig – i samarbeid med Sopra Steria – utviklet en egen ansattportal som gjør arbeidshverdagen enda enklere for de ansatte.
– Det er klart dette er stort! Ansattportalen, som vi kaller Digitalt servicetorg, er et avgjørende verktøy for at vi skal kunne levere på ansvaret vi har for drift, vedlikehold og bygging av jernbane i Norge, sier Janne Rolfsnes, leder for IKT Infrastruktur i Bane NOR.
Skaper bedre flyt i arbeidshverdagen
Bane NOR har 5500 ansatte. Disse dekker et bredt spekter av områder, fra administrative funksjoner som HR, kommunikasjon og økonomi, til ingeniørvirksomhet, trafikkplanlegging og operasjonelle feltfunksjoner, som vedlikehold og bygging. Alle ansatte trenger tilgang til effektive tjenester (for eksempel IT-tjenester), men behovene kan variere avhengig av de ansattes rolle og funksjoner.
– Vi hadde behov for å utvikle en tjenesteplattform som kunne tilby smidige og brukervennlige tjenester, som lett kan hjelpe de ansatte med informasjonen og hjelpen de trenger. Det har vi fått med denne plattformen, sier Rolfsnes i Bane NOR.
Prisen er en viktig anerkjennelse
ServiceNow-plattformen er utviklet av utviklere og designere i Sopra Steria. Selskapet har sørget for å videreutvikle plattformen fra en eldre til en nyere versjon. Den nye versjonen av plattformen har blitt mer brukervennlig, intuitiv og merkevaretilpasset.
– Den nye portalen har gitt en forenklet brukeropplevelse slik at valg, tilgang til informasjon og søkefunksjon er tilpasset den enkelte ansattes rolle. På den måten gir plattformen en smidigere opplevelse og sparer de ansatte for mye tid, sier Magnus Karlen, kreativ leder for prosjektet i Sopra Steria og legger til:
– Det viktigste for oss er så klart at Bane NOR er fornøyd med løsningen. Men så er det jo utrolig hyggelig å motta en pris som anerkjenner den gode jobben som er gjort med å utvikle denne portalen, og verdien den skaper for kunden, sier Karlen.
Om ServiceNow-prisen
Konkurransen ble arrangert av ServiceNow og kundeprosjektene som var nominert ble vurdert på tre områder: Strategi, opplevelse og styring. Utover dette la dommerpanelet vekt på brukeropplevelse, salg, kundesuksess og digitale teknologiorganisasjoner for å kåre vinneren.
– Bane NORs portal har et veldig visuelt design og har oppnådd organisasjonens mål. Dette har de gjort innenfor rammen av ServiceNow som plattform, uten å gjøre spesielle tekniske tilpasninger. Vi gratulerer med andreplassen, sa juryen fra scenen.
Tredjeplassen gikk til Adidas.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin Blix-EltonMarketing and Communications DirectorSopra Steria
Tel:970 28 616kristin.blix-elton@soprasteria.comBilder

Om Sopra Steria
Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med deres omstilling. Selskapet er kåret til Norges beste arbeidsplass av Great Place to Work.
Sopra Steria er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.
Selskapet har 51 000 medarbeidere i 30 land, og hadde en omsetning på € 5,8 milliarder i 2024. I Norge sørger 3300 medarbeidere for en årlig omsetning på over 5,9 milliarder kroner i 2024. Selskapet har kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, Drammen, Hamar, Fredrikstad, Kristiansand og Tromsø.
Sopra Steria ble kåret til Årets konsulentselskap i 2023 og 2024.
Følg pressemeldinger fra Sopra Steria
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sopra Steria på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sopra Steria
Aidn og Sopra Steria: Nytt partnerskap vil gi raskere innføring av pasientjournalløsning i kommune-Norge8.12.2025 12:48:59 CET | Pressemelding
Med stadig flere kommuner på vei over til Aidns skybaserte pasientjournalløsning, inngår selskapet nå et strategisk samarbeid med Sopra Steria.
Sopra Steria kåret til «bransjens beste» i Universum Professional Awards 20257.11.2025 14:31:49 CET | Pressemelding
Sopra Steria er kåret til konsulentbransjens beste arbeidsgiver innen IT i Universum Professional Awards 2025. Selskapet tar 7. plass totalt blant alle norske virksomheter i samme kategorien.
Blir teknologipartner for fremtidens omsorgstjenester3.11.2025 09:40:04 CET | Pressemelding
Norlandia Health & Care Group leverer helse- og velferdstjenester i hele Europa. Nå skal Sopra Steria bidra med teknologikompetanse og -rådgivning for videre vekst i selskapet med over 20 000 ansatte.
Sopra Steria skal bidra til at Lyse alltid er på22.10.2025 10:31:23 CEST | Pressemelding
Lyse har valgt Sopra Steria som strategisk samarbeidspartner for konsernets felles IT-tjenester. Det nye samarbeidet skal styrke konsernets digitale fundament og gjøre det lettere å skalere og utvikle nye tjenester.
Skal gjøre helsetjenestene smidigere3.10.2025 11:12:15 CEST | Pressemelding
Hemit leverer framtidsrettede digitale løsninger og tjenester til sykehusene i Midt-Norge. Nå skal Sopra Steria bidra til at de jobber enda mer effektivt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom