Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.

Etter skredet på E6 ved Morskogen 8.februar i år, oppnevnte vegdirektøren13.februar et uavhengig ekspertutvalg. Utvalget er ledet av professor emeritus ved NTNU Bjørn Nilsen.
Utvalget har undersøkt årsaker til skredet og konsekvenser for framtidig sikring og kontroll.
Raset stengte E6 ved Morskogen nord for Eidsvoll i fem dager.
Vegdirektøren:
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland takker professor Bjørn Nilsen og utvalget for solid arbeid.
− Det er viktig for oss at eksterne eksperter avdekker hva som har skjedd og hva vi kan gjøre bedre, sier vegdirektøren.
− Det er alvorlig at det skjer et større ras som stenger en relativt ny veistrekning. Vi vil gå gjennom anbefalingene og endre rutiner for å sikre kontinuerlig, grundig og kompetent ingeniørgeologisk oppfølging under sprengningsarbeider og etterfølgende kontroll av veiskjæringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Ras gikk ovenfor lokalvei
Utvalget peker på at det må presiseres i håndbøker og standarder hvilke krav som må gjelde for ingeniørgeologisk oppfølging i et terreng av den typen som er langs den aktuelle E6-strekningen.
Raset kom fra en fjellskjæring i overkant av en utsprengt lokalvei 20 meter ovenfor europaveien i bratt terreng. Bergskjæringen forsetter fra lokalveien ca. 10 meter høyere opp i terrenget.
Skredet dro med seg 1500 kubikkmeter jord- og steinmateriale. Ytterligere 2500 m3 masser ble i tillegg tatt bort i sikringsarbeidet i etterkant.
Ikke vurdert som en del av bergskjæringen
Det ser ikke ut til at skjæringen over lokalveien er blitt vurdert som en del av den totalt ca. 30 m høye bergskjæringen langs E6, skriver utvalget. Som et resultat av dette har det blitt lagt for lite vekt på grundig ingeniørgeologisk oppfølging under bygging.
«For å unngå lignende feilvurderinger i framtida anbefaler utvalget at det presiseres klarere i vegnormal og veiledere hvilke krav som gjelder for skjæringer med “hylle” som ved Morskogen», skriver utvalget.
Kontakter
Kjell SolemKommunikasjonssjefStatens vegvesen Vegdirektoratet
Tel:916 68 292kjell.solem@vegvesen.noBilder

Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Anleggsarbeidet fortsetter på E18 i Bærum, og vil gi lange køer også denne helgen6.11.2025 15:08:49 CET | Pressemelding
Statens vegvesen fortsetter arbeidet på E18 ved Fornebu. Denne helgen blir det også innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker.
Den midlertidige E6 i Levanger åpner lørdag5.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Til helgen er det slutt på lange omkjøringer. Den midlertidige vegen forbi rasstedet åpner lørdag 8. november, én uke før annonsert dato.
Har sikra dei fire mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Dei mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg har fått nye skredtårn på plass før vinteren, for å hindre ukontrollerte snøskred mot open veg.
Markerte oppstart på E39 Veibustkrysset3.11.2025 16:26:45 CET | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås og Sula-ordførar Turid Humlen tok mandag første spadestikk for utbetring av E39 Veibustkrysset.
Statens vegvesen tar i bruk opsjon i fem av åtte driftskontrakter3.11.2025 11:51:30 CET | Pressemelding
Fem av åtte vegdriftskontrakter som går ut i 2026, forlenges med to eller tre år, etter at Statens vegvesen har blitt enig med entreprenørene om å ta ut opsjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom