Universitetet i Bergen (UiB)

Her er årets finalister i forskerkonkurransen «Holbergprisen i skolen»

Del

(Bergen, 08. mai 2025) Årets finaleoppgaver handler om unges deltakelse i fritidsaktiviteter, om ME-pasienters møter med helsevesenet og om elevenes søvnmengde. Prisene deles ut under Holberguken 5. juni i Bergen.

Hvert år arrangerer Holbergprisen en forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen, med mål om å vekke ungdommers interesse for humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Hvem som kommer på første-, andre- og tredjeplass blir avslørt under Holberguken, som avholdes i Bergen og Oslo 3.-6. juni.

Årets tre finalister er (i alfabetisk rekkefølge):

Temaer som berører dagens unge

Prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter» tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, og forskeren undersøker hvilke barrierer som påvirker denne deltakelsen. Forskning viser at deltakelse i fritidsaktiviteter har positive effekter på både fysisk og mental helse, samt på psykososial utvikling.

I «Men du ser ikke syk ut» intervjuer eleven ME-pasienter og undersøker hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma, og forskeren forholder seg aktivt til tidligere forskning i sitt arbeid.

Prosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?» tar for seg problemet at ungdommen trenger mer søvn enn de får. Gjennom egen forskning bekrefter elevene resultater fra tidligere forskning på feltet, som viser at det har en positiv effekt på unges søvnmengde å utsette skoledagen med 30-60 minutter.

Holbergprisvinneren overrekker diplomer

Torsdag 5. juni fra kl. 10:00 kunngjør kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun hvem som får 1., 2. og 3. premie, på henholdsvis kr. 30.000, 20.000 og 10.000, i årets runde av Holbergprisen i skolen. Prisutdelingsseremonien finner sted på Bergen katedralskole, Ludvig Holbergs gamle skole. Finalistene vil motta sine diplomer av årets Holbergprisvinner, Gayatri Chakravorty Spivak.

Selvstendige prosjekter med tydelige elevstemmer

– Jeg er imponert over selvstendigheten elevene fremviser i alt fra valg av tema til forskningsprosessen og refleksjoner deres rundt styrker og svakheter ved egen forskning, sier juryleder Åsta Dyrnes Nordø.

Juryen har satt særlig stor pris på å lese flere elevprosjekter hvor elevstemmene kommer tydelig frem, og hvor interessene deres er synlige.

Flere av årets elevprosjekter undersøker tematikker som tilhørighet og identitet, helse, politikk, litteratur og ulike sosiale utfordringer. Juryen har mottatt bidrag om alt fra skolenedleggelser til prosjekter som anlegger historiske og litterære perspektiver på dagsaktuelle temaer.

Lærerpris til Lillestrøm videregående skole

Holbergprisen i skolen ønsker også å anerkjenne den viktige rollen læreren har som faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å skape interesse for forskning blant elevene.

Årets lærerpris går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer ved Lillestrøm videregående skole i Akershus fylke. De mottar prisen for sin rapport «Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’», hvor de viser hvordan lærere som deltar i Holbergprisen i skolen, best mulig kan samarbeide med forskerkontakten sin.

Kontakter

Lærerkontakter ved skolene:
• Drammen vgs.: Erlend Staberg, erlends@bfk.no
• Valler vgs.: Synnøve Skjelten, synnovesk@afk.no
• Ålesund vgs.: Aino Tornes, aino.tornes@mrfylke.no

Forskerkontakter:
Ta kontakt med Holbergprisens sekretariat for informasjon.

Lærerprisvinner:
Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer, Lillestrøm vgs, ingridn@viken.no

Kontaktpersoner for Holbergprisen i skolen:
Jon Anders Lothe
Seniorkonsulent, Holbergprisen i skolen
Tlf: (+47) 40 14 91 92
jon.a.lothe@uib.no

Pressekontakt, Holbergprisens sekretariat:
Ole Sandmo
Kommunikasjonsrådgiver
Tlf: (+47) 980 01 878
ole.sandmo@uib.no

Bilder

Ålesund oppgave 2 Rakel Rasmussen Folkestad, Linnea Ytterland, Nyan Linn Kyaw Thwin, Finn Lehmann og Viljar Bell
Ålesund oppgave 2 Rakel Rasmussen Folkestad, Linnea Ytterland, Nyan Linn Kyaw Thwin, Finn Lehmann og Viljar Bell
Last ned bilde
Valler vgs oppgave 2 Vilde Seip Frydenlund
Valler vgs oppgave 2 Vilde Seip Frydenlund
Last ned bilde
Ingrid_Krogh_Nøstdal__Øyvind_Skaarer__Foto_Thor_Brødreskift
Ingrid_Krogh_Nøstdal__Øyvind_Skaarer__Foto_Thor_Brødreskift
Last ned bilde
Drammen vgs oppgave 3 Linnéa Sofie Hermansen-Lind
Drammen vgs oppgave 3 Linnéa Sofie Hermansen-Lind
Last ned bilde

Om Holbergprisen i skolen

Holbergprisen i skolen er en nasjonal årlig konkurranse for elever i den videregående skole. Årlig deltar rundt 1000 elever på 20 utvalgte skoler. 

Hver skole sender inn tre elevprosjekter som velges ut etter en intern konkurranse. Av de 60 innsendte besvarelsene har fagjuryen nå utpekt de tre beste.

Holbergprisen i skolen har søknadsfrist 1. oktober hvert år, og elevene jobber med sine prosjekter fra november til april. Underveis i prosjektperioden får elevene assistanse fra etablerte forskere fra institusjoner i nærområdene, og prosjektene inngår i undervisningen i de fagene som kan knyttes til Holbergprisens fagfelt.

Holbergprisen i skolen og lærerprisen forvaltes av Holbergprisens styre, som også deler ut Holbergprisen og Nils Klim-prisen. Holbergprisen er en internasjonal pris som tildeles årlig for banebrytende forskning innen humaniora, samfunnsvitenskap, jus og teologi, mens Nils Klim-prisen tildeles en fremragende forsker fra/i et nordisk land, innen de samme fagområdene. Alle prisene administreres av Universitet i Bergen, på vegne av Kunnskapsdepartementet.

Pressebilder, pressemeldinger, finalistprosjekter, lærerrapport, sitater m.m. legges ut på holbergprisen.no/presserom. Les mer om Holbergprisen i skolen her: https://holbergprize.org/nb/holbergprisen-i-skolen

Juryen består av

  • Åsta Dyrnes Nordø (juryleder), førsteamanuensis, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen
  • Hallvard Andre Kjelen, professor, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet.
  • Elise Farstad Djupedal, stipendiat i pedagogikk, Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
  • Tale Birkeland Engebretsen, lektor i norsk, historie og tysk; fagutvikler i norsk og leder for Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole.
  • Uzair Ahmed, postdoktor, C-REX, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Følg pressemeldinger fra Universitetet i Bergen (UiB)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Bergen (UiB) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universitetet i Bergen (UiB)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye