Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Nybilsalget på vei opp

Del

Nybilsalget i årets april landet omtrent nøyaktig på samme nivå som i april i fjor, og endte med 11 286 førstegangsregistrerte nye personbiler – en økning på 0,4 prosent. Men etter årets fire første måneder har 42 882 nye personbiler fått skilter, og det er en økning på 28 prosent sett opp mot samme periode i fjor.  

I april var samtlige nye personbiler på Topp 30 listen elektriske.
I april var samtlige nye personbiler på Topp 30 listen elektriske. Foto: Shutterstock

I april var elbilandelen hele 97 prosent, og for året så langt er 92,3 prosent av alle nye personbiler elektriske. Ikke bare var det rekordhøy elbilandel i april, men samtlige personbilmodeller på Topp 30 listen var elektriske. Først på 39 plass dukker det opp en bil som ikke er elbil.

- At vi skal så langt ned på listen i nybilsalget før det dukker opp noe annet enn elbil, har vi ikke sett før. Det gir elbil-landet Norge enda en rekord, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Bråbrems for ladbare bensinhybrider

For ladbare bensinhybrider ble det nærmest bråstopp i salget i april, etter at avgiftsendringen som trådte i kraft 1. april gjorde disse bilene mye dyrere. Mens det i mars ble registrert over 1 200 ladbare bensinhybrider, ble det kun registrert 51 slike biler i april.
- Det viser tydelig hvordan myndighetens avgiftspolitikk styrer bilsalget. Og målet som er satt for Norge, er hundre prosent nullutslipp på nye personbiler i 2025, sier Solberg Thorsen. OFVs tall viser også at selskaper og næring i økende grad velger elbiler når de kjøper nye firmabiler.

Kampanjedrevet bilsalg

Med nesten 43 000 nye personbiler så langt i 2025, nærmer nybilsalget seg et mer normalt nivå enn i årene 2023 og 2024 da bilforhandlerne slet tungt.
- Det er liten grunn til å henge med hodet i bilbransjen nå, selv om noen sliter. Slik vil det alltid være. Marginene i nybilsalget er små, og man tjener mindre per solgte bil. Så det må kjempes hardt for hvert salg, sier Solberg Thorsen.
Mye av nybilsalget er kampanjedrevet, og det bidrar til å friste mange til kjøp. I alle tider har bilbransjen laget kampanjer når salget går tregt.
- Mange nye merker og modeller, med gunstige priser, gjør konkurransen tøff. Av drøyt 1 800 ulike modellvarianter fra forskjellige merker som er tilgjengelig for salg i Norge, er godt over 900 elektriske. Da må det bli hard konkurranse om kjøperne, sier han.

- Tesla-nivå vi ikke er vant til

Kampen om bilkjøperne har ikke blitt mindre med stadig flere kinesiske merker og modeller på markedet verden over. Også i Norge velger mange kinesiske biler, som så langt i år har en markedsandel på ca. 12 prosent. En liten økning, men relativt stabilt.
Derimot sliter Tesla, som lenge har dominert nybilsalget, tyngre i Norge for tiden. Ved inngangen til mai hadde Tesla en markedsandel 11 prosent, mot 18 prosent på samme tid i fjor.

- Tesla er ikke i nærheten av nivået vi har vært vant til, man kan ikke late som noe annet. Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye å tilby i omtrent samme prissegment, sier Solberg Thorsen. Av samtlige førstegangsregistrerte nye Tesla Model Y, som nå er ute med en ny modell, er så langt i år over halvparten av den gamle modellen. Kampanjer kan være en forklaring på det.

Elektrisk varebilrekord

2025-målet innebærer at ikke bare alle nye personbiler, men også alle nye lette varebiler, skal være nullutslippsbiler i løpet av året. Og det har vært langt igjen til man er i mål. Men nå skjer det noe: I april var 59 prosent av samtlige 1 684 nye varebiler elektriske.
- Det er den høyeste andelen for el-varebiler vi har sett noensinne. For året så langt er andelen el-varebiler 44 prosent, mens den på samme tid i fjor var 35 prosent. Dermed går det i riktig retning også for elektrifiseringen av varebilene, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Ved inngangen til mai var det totalt i år registrert 8 394 nye varebiler, og 3 698 av disse var elbiler. De siste årene har det kommet flere merker og modeller av elektriske varebiler som brukerne har ventet på og trenger. Så langt er det Volkswagens ID Buzz Cargo, den nye elektriske «folkevognbussen», som drar lasset med over halvparten av alle nye elektriske varebiler så langt i år.

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye