Arbeidstilsynet

Sykehusansatte skal ikke bli syke av å være på jobb

Del

Mange sykehusansatte opplever belastninger som over tid kan føre til sykdom. I mai inviterer Arbeidstilsynet til tre webinarer hvor vi gir råd for bedre arbeidsmiljø ved norske sykehus.

Bildet viser to fysioterapeuter som trener med en pasient i en sykehuskorridor.
SKAL BESKYTTES: For å sikre gode helsetjenester må ansatte i sykehus ha et trygt og godt arbeidsmiljø. FOTO: Arbeidstilsynet.

Målgruppen for webinarene er ledere, verneombud og tillitsvalgte ved sykehus, men webinarene er åpne for alle som er nysgjerrige på temaet.

Webinarer tre tirsdager på rad

Sykehusansatte opplever ofte givende og meningsfulle oppgaver. Samtidig kan arbeidsdagene være krevende med emosjonelle belastninger, høyt tidspress og en arbeidsmengde som kan gi følelsen av å ikke strekke til. Dette er belastninger som på sikt kan gi helseproblemer som muskel- og skjelettplager og psykiske plager.

Gjennom tre webinarer skal vi lære hvordan sykehusene kan jobbe for et mer helsefremmende arbeidsmiljø, hvor ansatte kan ta vare på pasientene uten selv å bli syke:

I webinarene treffer vi ansatte og ledere ved flere sykehus. I tillegg møter vi representanter fra Arbeidstilsynet, Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), Helsetilsynet og bedriftshelsetjenesten.

Viktig med beskyttende tiltak

– Rundt en tredjedel av sykefraværet ved norske sykehus har sammenheng med jobben. Det understreker hvor viktig det er at sykehusene jobber systematisk med forebygging, mener direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.  

Ledere ved sykehusene må ha oversikt over hva i arbeidsmiljøet som kan være farlig og som kan gjøre ansatte utslitte og syke.

– Når det er kartlagt, må de vurdere risiko og finne ut hva de kan gjøre for å redusere farer og belastninger. Mange utfordringer, som tidspress og krevende menneskemøter, kan ikke kan fjernes helt, men det kan settes inn gode beskyttende tiltak, sier Kvernmo.

Tilsyn avdekker manglende systematikk

Når Arbeidstilsynet kontrollerer hvordan helse- og sosialsektoren jobber systematisk for å forebygge muskel- og skjelettplager og psykiske plager, finner vi mange brudd.

I de 944 tilsynene med dette temaet i sektoren fjor, fant vi brudd i 85 prosent av tilsynene

– Helsesektoren har dermed et stort forbedringspotensial i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet. Med en aldrende befolkning er det viktigere enn noen gang at de som skal ta vare på oss ikke selv blir syke av å gå på jobb. Vi trenger friske helsearbeidere nå og i årene som kommer, sier Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.

Kontakter

Om Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.

Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye