Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til
-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.

- På denne måten svekkes også grunnlaget for det brede folkehelsesamarbeidet mellom myndighetene og næringslivet i Norge, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn.
-I høringsprosessen har en rekke mat- og drikkeprodusenter, handelen, serveringsbransjen og idretten gitt tilbakemeldinger om at forskriften er for uklar og uforutsigbar. Departementet har i liten grad tatt disse innvendingene innover seg, og det er fortsatt ikke mulig å forstå rekkevidden og konsekvensene av forskriften. Det er også tvil om departementet har tatt de EØS-rettslige innvendingene mot forskriftsutkastet inn over seg, sier han.
-Listen over hvilke produkter som blir ulovlig å markedsføre er et godt eksempel på hvor mangelfullt utformet denne forskriften er og hvor skjevt den rammer. En kategori er for eksempel "Søte pålegg" hvor alle produkter omfattes, uavhengig av nivå på sukkerinnholdet, sier Brubakk.
-Jan Christian Vestre hadde muligheten til å følge fjellvettregelen om at "Det er ingen skam å snu". Istedenfor har han åpenbart brukt påsken til å legge siste hånd på en regulering som rammer bedrifter med virksomhet i Norge, men som ikke vil påvirke markedsføring i digitale kanaler fra andre land og som dermed heller ikke vil være en effektiv beskyttelse for norske barn, avslutter Brubakk.
Kontakter
Ingunn Storetvedt EriksenDirektør kommunikasjon og markedNHO Mat og Drikke
Tel:48137234Tel:48137234ingunn.eriksen@nhomd.noBilder

NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!25.11.2024 12:29:04 CET | Pressemelding
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
Politisk passivitet gir økt grensehandel12.11.2024 08:16:41 CET | Pressemelding
Grensehandelen fortsetter å øke, viser nye tall fra SSB. - I møte med politisk passivitet vokser grensehandelen måned for måned, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
- Uforståelig budsjettkutt7.10.2024 13:33:14 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
Grensehandelen fortsetter å øke13.8.2024 09:05:47 CEST | Pressemelding
I første halvår grensehandlet nordmenn for 5,1 milliarder kroner. Dette er en økning på nesten 600 millioner kroner sammenlignet med første halvår i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom