Hvordan påvirker teknologi helsa og sikkerheten vår på jobb?
Den teknologiske utviklingen i samfunnet vårt går raskere og raskere. Vi får stadig nye verktøy som kan gjøre jobben vår mer effektiv. Samtidig kan det føre til nye risikoer i arbeidsmiljøet.

– Det er sannsynlig at økt bruk av ny teknologi, særlig kunstig intelligens og robotteknologi, øker risikoer knyttet til det psykososiale arbeidsmiljøet. Det gjør at tidlig involvering og god medvirkning av arbeidstakere som blir berørt av digitaliseringen, blir enda viktigere fremover, sier Monica Seem, avdelingsdirektør i Arbeidstilsynet.
28. april er verdens arbeidsmiljødag, og dagen markeres hvert år for å fremme hvor viktig det er å ivareta sikkerheten og helsa til ansatte på arbeidsplassen. Årets tema er hvordan KI og digitalisering påvirker arbeidslivet og HMS på jobb.
Det er også tema for EU-OSHAS kampanje “Godt og trygt arbeidsmiljø i et digitalt arbeidsliv”. Arbeidstilsynet leder kampanjen i Norge, i samarbeid med Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene i norsk arbeidsliv. Les kampanjeveilederen for mer info.
Digitalisering på godt og vondt
Kunstig intelligens har allerede blitt en del av arbeidshverdagen hos mange. Det kan erstatte mange administrative arbeidsoppgaver og fungere som en assistent. Det kan øke produktiviteten og effektiviteten i arbeidslivet. På en annen side kan det øke risikoen for brudd på personvernregelverket, hvis ikke virksomhetene håndterer dataene på en skikkelig måte.
Automatisering og robotteknologi kan føre til at arbeidstakere slipper å utføre ikke-kreative, repeterende oppgaver, unngå farlige eksponeringer og belastningsskader. En del fysisk arbeid kan rent teknisk bli sikrere, men teknologien også føre til mer overvåkning som kan være negativt.
I tillegg brukes algoritmer i økende grad til å styre arbeidsoppgaver, evaluere ytelse og ta beslutninger om ansettelse og opprykk. Det kan effektivisere arbeid, men også skape nye utfordringer for arbeidsmiljøet.
– Det å ta i bruk ny teknologi på jobb kan skape frustrasjon, stress og kognitiv overbelastning blant ansatte, hvis ikke arbeidsgivere forebygger risikoen de ulike teknologiene og digitaliseringen har, sier Seem.
Les ILOs rapport: Revolutionizing health and safety: The role of AI and digitalization at work (PDF)
Slik kan du som arbeidsgiver ta i bruk ny teknologi og sørge for et godt arbeidsmiljø
Å ta i bruk ny teknologi i arbeidet vil kunne føre til endringer, og noen ganger også omstillinger, i en virksomhet. Ofte fører endringene til at ressursene utnyttes bedre, og kan gjøre arbeidet mer effektivt, men endringer kan også føre til usikkerhet, noe som kan påvirke arbeidsmiljøet negativt over tid. Forebyggende arbeidsmiljøarbeid knyttet til det psykososiale arbeidsmiljøet vil derfor bli enda viktigere fremover.
Her er Arbeidstilsynets råd om hvordan arbeidsgivere kan ta i bruk ny teknologi, og samtidig ivareta helsa og sikkerheten til sine ansatte:
Råd til arbeidsgivere
- Sikre reell involvering i anskaffelse og implementering av ny teknologi. Arbeidsgiver har plikt til å gi den enkelte, berørte arbeidstaker mulighet til å medvirke i prosesser og beslutninger som gjelder egen arbeidsplass.
- Bruk verneombudene og arbeidsmiljøutvalget godt og ta de med på råd før valgene tas. Reell medvirkning gir bedre løsninger og eierskap til endringene.
- Gi god informasjon. God informasjon reduserer skepsis, usikkerhet, ryktespredning og stress. Husk at behovet for informasjon øker dramatisk under slike omstillinger.
- Sørg for kontinuerlig kompetanseutvikling og god IKT-opplæring.
- Ha gode rutiner for å ivareta personvern.
- Husk å risikovurdere! Kartlegg og vurder alle forhold i arbeidet som kan føre til personskader, helseplager eller sykdom som resultat av den nye teknologien som innføres. Innfør relevant risikoreduserende tiltak, og evaluer om tiltakene har hatt ønsket effekt.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noFølg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Når kan jeg ta min ekstra ferieuke som senior?15.5.2025 10:31:53 CEST | Pressemelding
Arbeidstakere over 60 har krav på en ekstra uke med ferie – den såkalte senioruken. Men når kan denne ferieuka avvikles?
Mange butikkansatte hadde mangelfulle arbeidsavtaler12.5.2025 09:45:31 CEST | Pressemelding
Halvparten av butikkene Arbeidstilsynet kontrollerte manglet lovpålagt informasjon i arbeidsavtalene. Arbeidstilsynet har ført tilsyn med 600 virksomheter i varehandelen hittil i år, og skal besøke flere i sommer.
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
Minstelønn for varebilbransjen5.5.2025 08:18:45 CEST | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det betyr minimum 222 kroner i timelønn i en bransje der mange arbeidstakere er særlig utsatt for utnyttelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom