Autobransjens Leverandørforening

Her går by og land hver sin vei

Del

Bileiere i storbyene og på landet har vidt forskjellige vaner når det gjelder bilpuss, viser nye tall. Der folketallet er høyest, er egeninnsatsen lavest.

VIDT FORSKJELLIGE VANER: Egeninnsatsen som nedlegges i renhold og pleie av egen bil varierer mye mellom by og land, viser ny undersøkelse.
VIDT FORSKJELLIGE VANER: Egeninnsatsen som nedlegges i renhold og pleie av egen bil varierer mye mellom by og land, viser ny undersøkelse. (Foto: Colourbox)

To tredjedeler av bileierne utfører i hovedsak rengjøring og polering selv, viser en forbrukerundersøkelse utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). Vestlendingene er ivrigst med pussefilla, mens Oslo-folk havner på bunnen av skalaen.

– I hovedstadsområdet er gruppene som krysser av for henholdsvis mest egeninnsats og mest kjøp av bilpleietjenester omtrent jevnstore. Jo mindre by eller tettsted, desto høyere grad av vask og polering for egen hånd, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Aller flittigst med vaskesaker og mikrofiberklut er bileiere bosatt i landlige områder eller by med mindre enn 5000 innbyggere. Her svarer åtte av ti at de i hovedsak gjør jobben selv.

– Lettere tilgang til en egnet plass for bilpussen er nok en del av forklaringen. Også ulikheter i livsstil og tidsrytme kan spille inn, sier Hansen.

Egeninnsatsen er høyere blant mann enn blant kvinner, og den er på topp i aldersgruppen 30 til 39 år, sammenlignet med både de som er yngre og eldre.

Også innkjøpsvanene varierer

Forskjellene mellom by og land gir også utslag i etterspørselen etter produkter som trengs for å utføre bilpussen, ifølge Thomas Melby, produktsjef i Autocare AS.

Selskapet er blant de ledende innen import og distribusjon av bilpleiemidler i Norge, og leverer også utstyr og kjemiske produkter til maskinvask av biler.

– På mindre steder, der folk oftere har plass til vask og polering på egen grunn, ser vi at bileierne jevnt over kjøper mer produkter beregnet på utvendig pleie. Byfolk er derimot de største kjøperne av midler for å holde kupéen ren, sier Melby.

Generelt viser salgstall fra Autocare at etterspørselen etter ulike typer wipes, som brukes til rask og enkel rengjøring av overflater, har økt sterkt de siste årene. Det samme gjelder midler til fjerning av bremsestøv og metallpartikler, og produkter til skumming ved forvask.

– Moderne pleiemidler til vask og beskyttelse er laget for å kunne gjøre jobben raskere og enklere enn før. Ikke minst keramiske produkter, som har kraftig virkning og gir et resultat med lang holdbarhet, har blitt veldig populære.

Halvparten blir jevnlig vasket

27 prosent av alle norske biler blir rengjort utvendig seks ganger i året eller mer, viser undersøkelsen fra ABL. Ytterligere 26 prosent blir vasket tre til fem ganger årlig.

– Drøyt halvparten av bileierne foretar utvendig vask forholdsvis jevnlig. Blant de øvrige er vanene slappere. Mer enn én av ti oppgir faktisk at det skjer sjeldnere enn én gang årlig eller at det aldri forekommer. Da går det på trafikksikkerheten løs, sier Arild Hansen.

Innvendig vask utføres ikke like ofte som utvendig, ifølge målingen. 18 prosent svarer seks ganger eller mer, mens 29 prosent krysser av for tre til fem ganger. 15 prosent medgir at kupeen vaskes sjeldnere enn én gang årlig, eller at det aldri forekommer.

Halvparten av bileierne sørger for at kjøretøyet blir polert minst én til to ganger årlig. Av disse svarer bare 14 prosent at det skjer 3 til 5 ganger, eller oftere enn dette.

– Jevnlig rengjøring og pleie betyr mye for komfort, kjøreopplevelse og hygiene. Når bilen en gang skal byttes ut, kan det også gi bedre bruktpris. Godt renhold er god biløkonomi, sier Hansen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

VIDT FORSKJELLIGE VANER: Egeninnsatsen som nedlegges i renhold og pleie av egen bil varierer mye mellom by og land, viser ny undersøkelse.
VIDT FORSKJELLIGE VANER: Egeninnsatsen som nedlegges i renhold og pleie av egen bil varierer mye mellom by og land, viser ny undersøkelse.
(Foto: Colourbox)
Last ned bilde

Om Autobransjens leverandørforening (ABL)

Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita.  ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.

Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye