Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Norge alene i Norden om økt nybilsalg i mars

Del

Nybilsalget i Norden svinger. Mens Finland var alene om nedgang i nybilsalget i februar, var Norge alene om en økning i mars. I Danmark, Sverige og Finland pekte pilene nedover, mens Norge hadde en økning på hele 36,5 prosent sammenlignet med mars 2024 – til tross for at en rentenedsettelse ikke kom. 

I Norge økte salget av nye personbiler med 42 prosent i første kvartal, sammenlignet med 2024. Også i Sverige og Danmark pekte pilene oppover, mens Finland hadde en nedgang. Illustrasjonsfoto: Shutterstock
I Norge økte salget av nye personbiler med 42 prosent i første kvartal, sammenlignet med 2024. Også i Sverige og Danmark pekte pilene oppover, mens Finland hadde en nedgang. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I mars var nedgangen i nybilsalget i Danmark på 11,2 prosent, i Finland 4,8 prosent, mens Sverige hadde en helt marginal nedgang på 0,9 prosent. Norge var altså i særklasse denne måneden, men så var det et svært lavt nybilsalg her hjemme i samme måned i fjor.

Fortsatt mye økonomisk usikkerhet

Hadde den økonomiske sitasjonen var annerledes, ville trolig flere oppsøkt bilbutikkene i mars. Men urolige tider med kraftig prisvekst og et usikkert rentenivå, preger fortsatt markedet.
- Rentekuttet mange håpet skulle komme i mars uteble. Et rentekutt hadde neppe endret selve bilvalget for folk flest, men snarere hvor mange nye personbiler som hadde blitt registrert og solgt, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

- Den økonomiske situasjonen gjør det mer utfordrende for mange å prioritere nybilkjøp enn for noen år siden, sier han, og viser til at farten i bruktmarkedet også ligger stabilt høyt, og på nivå med 2022 og 2023.
- Det er et tegn på at mange fortsatt har behov for å bytte ut den bilen de har, men at det nok må et rentekutt eller to til før flere prioriterer å legge penger i en helt ny bil, sier Solberg Thorsen.

Gode kvartalstall – men ikke for Finland

Svingninger i nybilsalget er høyst vanlig, så hvordan året ender opp er uvisst. Samtidig viser tallene for første kvartal en økning i nybilsalget både i Norge, Sverige og Danmark sammenlignet med samme periode i fjor – kun Finland ligger bak. 
Norge hadde den største økningen i Norden på hele 42 prosent sammenlignet med fjoråret. Danmark og Sverige hadde en øking på henholdsvis 1,4 og 5,1 prosent. Finland hadde en nedgang på 9,4 prosent i første kvartal.

I Norge peker registreringstallene nå i retning av det som tidligere har vært «normalår», altså i overkant av 140 000 nye personbiler totalt i 2025.

Svensk lavkonjunktur – finsk optimisme

- Ser vi på første kvartal samlet, så gikk antall førstegangsregistrerte nye personbiler opp med fem prosent sammenlignet med fjoråret. Men det er langt under toppnoteringene i 2021 og 2022, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se
- Sverige opplever en lavkonjunktur som demper både forbruk og investeringer. I tillegg råder usikkerhet som gjør at bilbransjen mest sannsynlig fortsatt må vente på den etterlengtede endringen.

I Finland viste nybilmarkedet i mars tegn til stabilisering etter en utfordrende start på året. Nye personbilregistreringer falt med 4,8 prosent, som likevel er klart positivt etter januar og februars kraftige nedgang.
- I mars var det en liten forbedring i nyregistreringene av personbiler. Importørene ser positivt på utviklingen i bilmarkedet, og ordrereserven har begynt å øke. Vi håper at disse positive forventningene vil materialisere seg, sier adm. direktør Teemu Rennola i Value Clinics.

Stabilt i Danmark – sterk elbilvekst

- Mars ga en nedgang i nybilsalget, og selv om det ikke er noe vi gleder oss over, gir det heller ikke stor bekymring. Vi fester oss ved at salgsnivået for første kvartal er stabilt sammenlignet med fjoråret, og at danske forbrukere har stor interesse for nye biler, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark. 
Og elbilveksten i Danmark vokser raskt: Rundt 24 500 nye elbiler i første kvartal totalt betyr en økning på 62 prosent sammenlignet med første kvartal i 2024. I mars var 65 prosent av alle nye personbiler elektriske.

Rørvig påpeker at med den nåværende avgiftsmodellen, står flere av de mest populære elbilmodellene i fare for å bli vesentlig dyrere fra januar. 
- Skal elektrifiseringen fortsette, må politikerne sikre gode rammevilkår. Nå er det en historisk mulighet til å skape en langsiktig modell for bilavgiftene, som fortsatt gjør elbilene til et attraktivt valg, sier han.

Klar elbil-økning i hele Norden

I Norge sank elbilandelen i mars til 84 prosent, mot 89 prosent i samme måned i fjor. Årsaken til nedgangen, var at ekstra mange ladbare hybrider ble registrert den måneden for å unngå en betydelig avgiftsøkning som trådte i kraft fra 1. april. Samtidig var elbilandelen i Norge på 91 prosent i første kvartal.  

Også i Sverige sank elbilandelen i nybilsalget i mars, mens både Finland og Danmark hadde en solid økning. Danmark hadde en spesielt stor økning i andelen nye elbiler, og gjorde et hopp fra 42 prosent i mars 2024 til nesten 66 prosent i mars i år.

Tallene for andel elbiler i personbilbestanden totalt, viser en klart økende tendens i hele Norden. Ved utgangen av mars var elbilandelen i Norge på 28,5 prosent av alle registrerte personbiler. Det er en økning på 15 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2024. I Danmark utgjør elbilene nå 13,5 prosent – opp hele 70,2 prosent fra i fjor. I Sverige ligger elbilandelen på snaut sju prosent av hele personbilparken, mens den i Finland utgjør i underkant av fem prosent.

Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark, Sverige og Finland i mars 2025 sammenlignet med 2024, og andel elbiler. Kilde: OFV

Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske dataOFV.no , Danske dataBilstatistik.dkSvenske dataBilstatistik.seFinske datavalueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye