Avlyser konkurranse om rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
For å kunne rette opp i uklarheter i konkurransegrunnlaget, og sikre effektiv konkurranse om anskaffelsen, er det nødvendig å avlyse konkurransen og lyse den ut på nytt.

Ny konkurranse om anskaffelse av rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til Fellesprosjektet vil kunngjøres like etter påske.
Forsinker ikke prosessen vesentlig
Rammeavtalen, som ble lyst ut 5. februar i år, har en varighet på opptil åtte år. Den dekker prosjektering, rådgivning og oppfølging av veg og jernbane. Dette er den største rådgivningsavtalen som noen gang har vært utlyst i Norge.
Fellesprosjektet anslår at avlysningen vil føre til en mindre forsinkelse på om lag syv uker. Avlysningen har ikke påvirkning på prosjektets planlagte framdrift på lang sikt.
– Vi er lei for at vi må avlyse konkurransen og lyse den ut på nytt. Vi kan ikke risikere at formuleringer i konkurransegrunnlaget legger unødvendige begrensninger på konkurransen. Dette skaper en uheldig situasjon som vi bør rydde opp i, og da er avlysning den eneste løsningen. Vi beklager virkelig, og håper og tror bransjen har forståelse for vår beslutning, sier prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad.
Kan ha hatt innvirkning på deltakerinteresse
Begrunnelsen for avlysning er at det foreligger en reell rettslig usikkerhet knyttet til om formuleringen av ett av kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget medfører en unødvendig konkurransebegrensning.
Det er i tillegg avdekket uklarheter i konkurransegrunnlaget knyttet til dokumentasjonskrav for leverandører som deltar i konkurransen i fellesskap. Konkurransegrunnlaget kan tolkes som at det er motstrid mellom oppstilte dokumentasjonskrav.
Statens vegvesen og Bane NOR har vurdert det slik at disse forholdene kan ha hatt innvirkning på deltakerinteressen i konkurransen.
Vil justere og presisere konkurransegrunnlaget før ny utlysning
Statens vegvesen og Bane NOR vil foreta nødvendig justeringer i konkurransegrunnlaget, og planlegger blant annet å gjøre følgende presiseringer:
- Presisering av kravet til registrering i Elvirksomhetsregisteret
- Klargjøre hvordan kvalifikasjonskrav skal oppfylles av leverandører som deltar i fellesskap
- Inkludere presiseringer til konkurransegrunnlaget, gitt som tilleggsinformasjon og spørsmål/svar forut for innlevering av forespørsel om å delta i konkurransen
Nøkkelord
Kontakter
Katrine Sælensminde ErstadProsjektsjef Fellesprosjektet Arna-StanghelleStatens vegvesen/ Utbygging
Tel:416 80 912katrine.saelensminde.erstad@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
Erstattar ferjebru på E39 Lote ferjekai27.10.2025 11:55:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal erstatte eksisterande ferjebru på Lote ferjekai.
Ulykkesøvelse i Byrebergtunnelen mellom Vågå og Lom27.10.2025 11:04:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykke i Byrebergtunnelen på riksveg 15 mellom Vågåmo og Lom om kvelden onsdag 29. oktober.
Gibraltartunnelen på skolebenken hos Statens vegvesen27.10.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Spania og Marokko vil bygge en 40 kilometer jernbanetunnel under Gibraltarstredet. Nå ser de til Statens vegvesen og E39 Rogfast når de planlegger det som blir verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom