TONO får nytt «lydbilde»
TONO har fått ny logo for første gang siden 1999. Den er utviklet i samarbeid med Netlife, og er del av TONOs nye visuelle identitet, som lanseres på ulike flater gjennom 2025. – Vi er stolte av den nye logoen, som er et bilde av lyd og som samtidig er et uttrykk for at TONO er i endring, sier kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen.

TONOs forrige logo ble utviklet av Bruno Oldani i 1999. Nå presenterer selskapet, som årlig forvalter musikkrettigheter for rundt én milliard kroner, en identitet som gjenspeiler både dagens rolle og fremtidige ambisjoner:
– TONO er inne en omfattende strategiprosess, der vi skal bli en enda bedre verdiskaper for de som skaper musikk og de som bruker den. Nå har vi fått et visuelt uttrykk som reflekterer hvem vi er og hvor vi skal. Vi er veldig stolte av den nye logoen vår, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.
Det nye designuttrykket rulles ut gradvis i 2025, med årsrapporten i mai og nye digitale tjenester for musikkskapere og kunder, som er under utvikling sammen med Knowit. Nytt nettsted lanseres i 2026.
Logoen: Lydbilde og forvaltning
Den visuelle identiteten tar utgangspunkt i kjernen av TONOs oppdrag: å forvalte musikkrettigheter og skape verdi for de som skaper og bruker musikk.
Identiteten er bygget som et fleksibelt designsystem som oversetter lydens egenskaper til visuelle virkemidler, med vekt på rytme, dynamikk og volum. Dette gir rom for variasjon og spillerom, og gjør det mulig å dekke TONOs ulike behov – både nå og i fremtiden.
Logoen visualiserer TONOs rolle: å representere og beskytte musikk, uten å favorisere sjanger, stemning eller uttrykk. De vertikale linjene symboliserer forvaltning – fra begynnelse til slutt – mens bokstavenes plassering gir assosiasjoner til rytme, notelinjer, musikkproduksjonsverktøyer, lydnivåer og grafiske representasjoner av musikk.
– Logoen er i seg selv et bilde på musikk, og uttrykker samtidig hvordan vi beskytter og forvalter musikken fra start til slutt. Den speiler kreativiteten i det vi jobber med, og gir oss et fleksibelt og moderne uttrykk, sier Martinsen.
Design drevet av strategi
Designbyrået Netlife ble valgt i en byråkonkurranse med fire byråer. Det prisvinnende byrået har i samarbeid med TONO utviklet ny merkevarestrategi som har lagt føringer for den nye visuelle identiteten og et helhetlig designsystem.
– Vi har jobbet tett med TONO for å forankre identiteten i strategien deres, og sørge for at både form og funksjon støtter opp om det de faktisk skal løse. TONO er en sterk merkevare med høy kjennskap, men de ønsket å styrke og tydeliggjøre assosiasjonene til hvem de er, og hva de betyr – for både musikkskapere og musikkbrukere, sier daglig leder i Netlife, Kristoffer Krohn Eide.
Netlife sitt «TONO-team» har bestått av Sissel Johannessen og Sven Simonsen.
Nøkkelord
Kontakter
Willy MartinsenKommunikasjonsdirektørTONO
Tel:909 65 254willy.martinsen@tono.noBilder
Om TONO
Om TONO:
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk, og gir lisens til bruk av beskyttet musikk offentlig mot betaling. TONOs økonomiske resultat overføres til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig i Norge og utlandet. TONO har mer enn 43 000 komponister, låtskrivere og sangtekstforfattere som medlemmer, og representerer i tillegg millioner av rettighetshavere fra resten av verden. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. Selskapet omsatte i 2023 for 997,4 millioner kroner.

Følg pressemeldinger fra TONO
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TONO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TONO
SUSANNE SUNDFØR TILDELES ANNE GRETE PREUS-PRISEN 20251.12.2025 09:29:36 CET | Pressemelding
Artist, komponist, tekstforfatter og produsent Susanne Sundfør er vinner av Anne Grete Preus-prisen 2025. Dette er andre gang TONO deler ut prisen, som ble opprettet etter ønske fra Anne Grete Preus selv for å løfte frem kvinnelige musikkskapere med sterk kunstnerisk egenart.
Matbutikk spiller landets beste bakgrunnsmusikk – Vinner konsert med plateaktuelle Synne Sørgjerd11.11.2025 08:19:12 CET | Pressemelding
(Oslo 11. november 2025) REMA 1000 Korskirkekvartalet i Bergen sentrum er kåret til "Norges beste bakgrunnsmusikk" av TONO. Seieren markeres med en gratis minikonsert i butikken torsdag 13. november kl. 13.30 med Synne Sørgjerd.
Disse 10 kjemper om å ha Norges beste bakgrunnsmusikk30.10.2025 12:30:29 CET | Pressemelding
Nå er de 10 finalistene i kåringen av «Norges beste bakgrunnsmusikk» klare. Folk ble i september invitert til å nominere sin favoritt, og det har de gjort i stort monn. Totalt kom det inn 112 nominasjoner fra hele landet, med stor geografisk spennvidde – fra Kautokeino i nord til Stavanger i sør.
Dette er årets EDVARD-vinnere15.10.2025 08:16:37 CEST | Pressemelding
Årets vinnere av TONOs EDVARD-pris er Kajsa Balto, ULD, Witch Club Satan, Tine Surel Lange samt Aurora Aksnes - og Auroras medlåtskrivere Matias Tellez, Fredrik Svabø, Vetle Junker Vik og Magnus Åserud Skylstad. Prisen deles ut til komponister, låtskrivere og tekstforfattere, og består av 70 000 kroner og et diplom og et trofe utformet av Magne Furuholmen.
Hvor spilles den aller beste bakgrunnsmusikken? Nå kan folk nominere sin favoritt24.9.2025 12:43:24 CEST | Pressemelding
Sammen med influencer Mankegard og artist/låtskriver Synne Sørgjerd inviterer nå TONO hele folket til å nominere butikker, cafeer, frisører, treningssentre, hoteller og så videre som spiller den beste bakgrunnsmusikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
