TONO

TONO får nytt «lydbilde»

Del

TONO har fått ny logo for første gang siden 1999. Den er utviklet i samarbeid med Netlife, og er del av TONOs nye visuelle identitet, som lanseres på ulike flater gjennom 2025. – Vi er stolte av den nye logoen, som er et bilde av lyd og som samtidig er et uttrykk for at TONO er i endring, sier kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen. 

TONO har fått ny logo for første gang siden 1999. Den er utviklet i samarbeid med Netlife, og er del av TONOs nye visuelle identitet, som lanseres på ulike flater gjennom 2025. Fra venstre: Designer Sissel S. Johannessen, daglig leder Kristoffer Krohn Eide, TONOs kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen og strategisk rådgiver Sven Simonsen.
TONO har fått ny logo for første gang siden 1999. Den er utviklet i samarbeid med Netlife, og er del av TONOs nye visuelle identitet, som lanseres på ulike flater gjennom 2025. Fra venstre: Designer Sissel S. Johannessen, daglig leder Kristoffer Krohn Eide, TONOs kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen og strategisk rådgiver Sven Simonsen.

TONOs forrige logo ble utviklet av Bruno Oldani i 1999. Nå presenterer selskapet, som årlig forvalter musikkrettigheter for rundt én milliard kroner, en identitet som gjenspeiler både dagens rolle og fremtidige ambisjoner: 

– TONO er inne en omfattende strategiprosess, der vi skal bli en enda bedre verdiskaper for de som skaper musikk og de som bruker den. Nå har vi fått et visuelt uttrykk som reflekterer hvem vi er og hvor vi skal. Vi er veldig stolte av den nye logoen vår, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO. 

Det nye designuttrykket rulles ut gradvis i 2025, med årsrapporten i mai og nye digitale tjenester for musikkskapere og kunder, som er under utvikling sammen med Knowit. Nytt nettsted lanseres i 2026. 

Logoen: Lydbilde og forvaltning

Den visuelle identiteten tar utgangspunkt i kjernen av TONOs oppdrag: å forvalte musikkrettigheter og skape verdi for de som skaper og bruker musikk.

Identiteten er bygget som et fleksibelt designsystem som oversetter lydens egenskaper til visuelle virkemidler, med vekt på rytme, dynamikk og volum. Dette gir rom for variasjon og spillerom, og gjør det mulig å dekke TONOs ulike behov – både nå og i fremtiden. 

Logoen visualiserer TONOs rolle: å representere og beskytte musikk, uten å favorisere sjanger, stemning eller uttrykk. De vertikale linjene symboliserer forvaltning – fra begynnelse til slutt – mens bokstavenes plassering gir assosiasjoner til rytme, notelinjer, musikkproduksjonsverktøyer, lydnivåer og grafiske representasjoner av musikk. 

– Logoen er i seg selv et bilde på musikk, og uttrykker samtidig hvordan vi beskytter og forvalter musikken fra start til slutt. Den speiler kreativiteten i det vi jobber med, og gir oss et fleksibelt og moderne uttrykk, sier Martinsen. 

Design drevet av strategi

Designbyrået Netlife ble valgt i en byråkonkurranse med fire byråer. Det prisvinnende byrået har i samarbeid med TONO utviklet ny merkevarestrategi som har lagt føringer for den nye visuelle identiteten og et helhetlig designsystem. 

– Vi har jobbet tett med TONO for å forankre identiteten i strategien deres, og sørge for at både form og funksjon støtter opp om det de faktisk skal løse. TONO er en sterk merkevare med høy kjennskap, men de ønsket å styrke og tydeliggjøre assosiasjonene til hvem de er, og hva de betyr – for både musikkskapere og musikkbrukere, sier daglig leder i Netlife, Kristoffer Krohn Eide. 

Netlife sitt «TONO-team» har bestått av Sissel Johannessen og Sven Simonsen. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om TONO

Om TONO:
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk, og gir lisens til bruk av beskyttet musikk offentlig mot betaling. TONOs økonomiske resultat overføres til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig i Norge og utlandet. TONO har mer enn 43 000 komponister, låtskrivere og sangtekstforfattere som medlemmer, og representerer i tillegg millioner av rettighetshavere fra resten av verden. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. Selskapet omsatte i 2023 for 997,4 millioner kroner.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye