Varsling av trafikkontroll gjør veien farligere
Tjenester som varsler trafikkontroller, fører til at ruskjørere og fartssyndere kan leke gjemsel med politiet. Nå vil regjeringen forby denne muligheten. – Gode argumenter for et forbud, sier TØI-forsker.

Hvert år blir mer enn 600 mennesker drept eller hardt skadd i trafikken. Om lag 40 prosent av dødsulykkene skyldes ekstrem atferd og alvorlige brudd på veitrafikkloven. Det er dette vi kaller trafikkriminalitet
– Forskningen er tydelig på at det er sjansen for at det står en politipatrulje rundt neste sving som gjør at mange holder seg innenfor lovens grenser. Kontroller som varsles mister mye av effekten. Dette er unødvendig sløsing med politiets og vegvesenets ressurser og bidrar ikke til å redde liv i trafikken sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.
Gode argumenter for et forbud
Direktøren får støtte fra forsker Rune Elvik i Transportøkonomisk institutt.
– Det er gode argumenter for et forbud. Varslingen gjør det mulig å bryte loven uten å bli straffet for dette. Vi vet at all fartsovertredelse øker ulykkesrisikoen. Slike varslinger har en kortvarig og lokal effekt. Altså at man forholder seg til fartsgrensene der hvor kontrollen er, men ikke nødvendigvis rett i etterkant hvor det ikke er varslet noen kontroll, sier Elvik.
Elvik er tydelig på at varslinger kan få negative følger.
– Dette kan i ytterste konsekvens få negative følger for trafikksikkerheten hvis tjenesten er tilnærmet 100 prosent pålitelig og mange nok bruker den. Når vi jobber for å redusere antall drepte og hardt skadde, er ikke varsling av trafikkontroller steg i riktig retning, fortsetter Elvik.
Varslingen rammer folk flest
Trygg Trafikk er redd varslingen går ut over trafikanter som faktisk følger lover og regler.
– Ruskjørere og fartssyndere må miste muligheten til å leke gjemsel med politiet på norske veier. Folk flest trenger ikke løsninger som varsler om kontroller. Men de som bevisst utnytter muligheten, bryter loven og slipper unna politiet, er en fare for oss andre. Det er ikke akseptabelt. Verktøyet kan også brukes av andre kriminelle for å utnytte informasjon om hvor politiet befinner seg. Derfor er det helt på sin plass med et forbud mot varsling av trafikkontroller, sier Johansen.
Ikke forbud mot varsling av dyr
Forbudet skal ikke gjelde varsling av fartsgrenser, fotobokser, dyr i veien og andre farlige situasjoner i trafikken. Også internasjonale leverandører som Google og Apple vil måtte tilpasse sine tjenester i det norske markedet.
– Det blir påstått at regjeringen skal forby selskapene i seg selv, og det stemmer heller ikke. Det er kun funksjonen som varsler trafikkontroller, som blir rammet. Hindringer i veibanen, fotobokser og dyr i området kan man fortsatt varsle om, sier Johansen.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noJan JohansenDirektør
Tel:905 98 730jjohansen@tryggtrafikk.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Over én av tre dødsulykker med rus skjer om sommeren8.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En fersk analyse av dødsulykker i trafikken fra 2017 til 2023 viser at sommermånedene er spesielt utsatte for rusulykker. 35 prosent av alle dødsulykker med rus skjer mellom juni og august, selv om denne perioden kun utgjør 25 prosent av året.
Foreldre kan ikke reglene for sikring av barn i bil2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kun 4 av 10 småbarnsforeldre kan reglene for sikring av barn i bil. Kunnskapsnivået om riktig og trygg sikring er for dårlig.
17 trafikanter omkom i juni1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets første sommermåned mistet 17 personer livet i trafikken. Dette er måneden med flest omkomne så langt i år. Halvparten av dødsulykkene var utforkjøringer med bil eller MC.
Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år. – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.
Ti personer omkom i mai-trafikken2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nær halvparten av de omkomne kjørte motorsykkel. Dermed har sju motorsyklister mistet livet så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom