Statens vegvesen

74 prosent av reisene i Nedre Glomma er bilreiser

Del

Bilreiser dominerer i Nedre Glomma, mens sykkelbruken er lav. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.

Buss
Nedre Glomma har en kollektivandel på 5 prosent, andelen har ligget stabilt siden 2020. Bypakke Nedre Glomma

74 prosent av reisene i byvekstområde Nedre Glomma foretas med bil (bilfører og passasjer). Det er den høyeste andelen av alle byområdene med byvekstavtaler. Se tabell nederst i saken.

I Sarpsborg kommune er andelen 77 prosent og i Fredrikstad 72 prosent. I Nedre Glomma har også 60 prosent av de spurte gratis parkeringsplass ved arbeidsstedet.

– Nedre Glomma fikk byvekstavtale i 2024. I denne inngår fire store prosjekter, et av dem er strekningen Hafslund–Dondern som har byggestart om kort tid. Når prosjektet står klart i 2027, vil det være mulig å sykle trafikksikkert med en hastighet på 25-30 km/t. I tillegg vil reisetiden til kollektivtransport reduseres med 10 prosent, som vil gjøre det mer attraktiv å reise kollektivt, sier avdelingsdirektør Jan Fredrik Lund i Statens vegvesen, som er leder i styringsgruppa for byvekstavtalen i Nedre Glomma.

Byvekstområde Nedre Glomma inkluderer Sarpsborg og Fredrikstad. Målet er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gåing.

Reisevaner i de åtte største byregionene

Rapporten «Reisevaner i de 8 største byregionene med tilleggsutvalg 2024» er en nøkkelrapport for de åtte største byregionene og seks byvekstavtaleområder, begrenset til de kommunene som inngår i de respektive avtalene. Kristiansand fikk byvekstavtale høsten 2024, men hadde ikke tilleggsutvalg, noe som gjør at intervjugrunnlaget er for lavt. Tilleggsutvalgene består av utvalgte geografiske regioner med forsterket analysegrunnlag.

Andelen sykkelreiser er på 3 prosent

Sykkelandelen har sunket fra 5 prosent i 2022 og 4 prosent i 2023 til 3 prosent i 2024. Sarpsborg og Fredrikstad har også en sykkelandel på 3 prosent. Nedre Glomma har den laveste sykkelbruken av byvekstområdene. Til sammenligning har Trondheimsområdet 8 prosent og Osloområdet 5 prosent sykkelandel.

Reiser med kollektivtransport er på 5 prosent

Nedre Glomma har en kollektivandel på 5 prosent, andelen har ligget stabilt siden 2020. Det samme har Sarpsborg og Fredrikstad.

Den høyeste andelen har Oslo-området med 21 prosent, etterfulgt av Bergensområdet og Tromsø med 15 prosent. 

Reiser til fots har sunket i 2024

Andelen reiser til fots ligger på 15 prosent i 2024, ned fra 17 prosent i 2023. I Sarpsborg er 13 prosent av reisene til fots, mens Fredrikstad har 16 prosent.

Viktig å møte befolkningens behov

– Reisevaneundersøkelsene gir verdifull informasjon om nordmenns reisevaner og understreker viktigheten av å ha tilgjengelig og effektiv offentlig transport for å møte befolkningens behov, sier sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen, som leder arbeidet med de nasjonale reisevaneundersøkelsene for transportvirksomhetene.

Opinion AS gjennomfører Nasjonal reisevaneundersøkelsene på vegne av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket. For byvekstavtaleområdet gjennomføres reisevaneundersøkelsen i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, aktuelle kommuner og fylkeskommunen.

Data fra reisevaneundersøkelsene er grunnlag for planlegging og modellutvikling innenfor transportsektoren, og brukes blant annet i arbeidet med stortingsmeldinger, Nasjonal Transportplan (NTP) og lokal og regional areal- og transportplanlegging.

Transportmiddelfordeling i BVA-områdene 2019 – 2024

I prosentandeler pr by pr år

Transportmiddel

År

Oslo          

Bergen       

Trondheim

Nord-Jæren

Tromsø     

Nedre
Glomma   

Bilreiser
(Fører+passasjer)

2024      

2023

2022

2021

2020

2019

41

42

43

49

57

47

53

54

56

61

62

58

50

50

53

55

56

54

58

58

59

62

62

58

50

48

52

59

62

60

74

72

73

72

73

74

Kollektiv
(uten fly, taxi,båt)

2024

2023

2022

2021

2020

2019

21

20

18

12

14

23

15

15

13

11

10

15

13

13

11

8

9

11

10

11

8

5

6

9

15

17

13

9

9

12

5

5

5

4

5

5

Sykkel

2024

2023

2022

2021

2020

2019

5

5

7

5

5

5

4

4

3

3

2

3

8

8

8

7

6

8

7

7

8

7

6

8

6

7

6

7

5

4

3

4

5

3

3

4

Gåing

2024

2023

2022

2021

2020

2019

30

30

29

31

29

24

24

24

24

23

24

21

27

27

27

27

27

24

22

21

21

23

22

22

25

26

25

23

23

21

15

17

15

17

17

15

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Transport og samfunn

* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)

Tel:953 00 727pressetos@vegvesen.no

Bilder

Buss
Nedre Glomma har en kollektivandel på 5 prosent, andelen har ligget stabilt siden 2020.
Bypakke Nedre Glomma
Last ned bilde
Nedre Glomma Kollektiv sykkel og gange - graf
Andeler kollektiivreiser, sykkel og gange i Nedre Glomma
Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye