Andelen kollektivreiser på Nord-Jæren er økende
Kollektivreiser i byvekstområde Nord-Jæren utgjør 10 prosent av reisene i 2024. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.

Kollektivandelen har sunket fra 11 prosent i 2023 til 10 prosent i 2024. Men den er høyere enn i 2019, da den var 9 prosent. Til sammenligning har Oslo-området den høyeste andelen med 21 prosent, etterfulgt av Bergensområdet og Tromsø med 15 prosent. Se tabell nederst i saken.
– I byvekstavtaleområde Nord-Jæren er Bussveien under bygging, og sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes skal stå ferdig sommeren 2026. Disse prosjektene forventes å gi et betydelig bidrag, sammen med andre virkemidler, til målet om nullvekst i personbiltrafikken, sier direktør Ove Myrvåg i Statens vegvesen, som er leder i styringsgruppa for byvekstavtalen i Nord-Jæren.
Nord-Jæren fikk byvekstavtale i 2019. Målet er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Reisevaner i de åtte største byregionene
Rapporten «Reisevaner i de 8 største byregionene med tilleggsutvalg 2024» er en nøkkelrapport for de åtte største byregionene og seks byvekstavtaleområder, begrenset til de kommunene som inngår i de respektive avtalene. Kristiansand fikk byvekstavtale høsten 2024, men hadde ikke tilleggsutvalg, noe som gjør at intervjugrunnlaget er for lavt. Tilleggsutvalgene består av utvalgte geografiske regioner med forsterket analysegrunnlag.
Her presenterer vi tall for byvekstområde Nord-Jæren med kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.
Se også Dashboard som viser utviklingen i byområdene
Fortsatt mange bilreiser
Andelen bilreiser (fører + passasjer) er 58 prosent av reisene i byvekstområde Nord-Jæren. Andelen var den samme i 2023 og lik som i 2019 før pandemien. Til sammenligning er andelen bilreiser 41 prosent i Oslo-området.
På Nord-Jæren har også 56 prosent av de spurte tilgang til gratis parkeringsplass ved arbeidsstedet.
Reiser til fots og på sykkel er stabil
Andelen gående på Nord-Jæren har økt fra 21 prosent i 2023 og 2022 til 22 prosent i 2024. Reiser til fots har økt igjen, etter at den sank fra 23 prosent i 2021.
Sykkelbruken har vært relativt stabil og ligger på 7 prosent i 2024. Siden 2020 har det vært en liten økning fra 6 prosent. Til sammenligning har Trondheimsområdet 8 prosent og Osloområdet 5 prosent sykkelandel.
Viktig å møte befolkningens behov
– Reisevaneundersøkelsene gir verdifull informasjon om nordmenns reisevaner og understreker viktigheten av å ha tilgjengelig og effektiv offentlig transport for å møte befolkningens behov, sier sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen, som leder arbeidet med de nasjonale reisevaneundersøkelsene for transportvirksomhetene.
Opinion AS gjennomfører Nasjonal reisevaneundersøkelsene på vegne av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket. For byvekstavtaleområdet gjennomføres reisevaneundersøkelsen i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, aktuelle kommuner og Rogaland fylkeskommune.
Data fra reisevaneundersøkelsene er grunnlag for planlegging og modellutvikling innenfor transportsektoren, og brukes blant annet i arbeidet med stortingsmeldinger, Nasjonal Transportplan (NTP) og lokal og regional areal- og transportplanlegging.
Transportmiddelfordeling i BVA-områdene 2019 – 2024I prosentandeler pr by pr år |
|||||||
Transportmiddel |
År |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Nord-Jæren |
Tromsø |
Nedre |
Bilreiser |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
41 42 43 49 57 47 |
53 54 56 61 62 58 |
50 50 53 55 56 54 |
58 58 59 62 62 58 |
50 48 52 59 62 60 |
74 72 73 72 73 74 |
Kollektiv |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
21 20 18 12 14 23 |
15 15 13 11 10 15 |
13 13 11 8 9 11 |
10 11 8 5 6 9 |
15 17 13 9 9 12 |
5 5 5 4 5 5 |
Sykkel |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
5 5 7 5 5 5 |
4 4 3 3 2 3 |
8 8 8 7 6 8 |
7 7 8 7 6 8 |
6 7 6 7 5 4 |
3 4 5 3 3 4 |
Gåing |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
30 30 29 31 29 24 |
24 24 24 23 24 21 |
27 27 27 27 27 24 |
22 21 21 23 22 22 |
25 26 25 23 23 21 |
15 17 15 17 17 15 |
Nøkkelord
Kontakter
Oskar KlevenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:41632148oskar.kleven@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noPressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Bilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom