Schibsted Media gjør endringer i konsernledelsen
Gustaf Eriksson og Christian Haneborg går inn i Schibsted Medias konsernledelse, mens Per Håkon Fasting går over i en strategisk rolle i konsernet.

Gustaf Eriksson er ansatt som ny konserndirektør for brukerbetaling i Schibsted Media. Eriksson kommer fra rollen som konserndirektør for abonnement i Amedia, hvor han har hatt en sentral rolle i selskapets sterke vekst innen digitale abonnement.
Christian Haneborg blir ny konserndirektør for annonse. Haneborg har bred erfaring fra salg og forretningsutvikling i Schibsted, og har siden i høst ledet Schibsted Medias annonsevirksomhet.
– Schibsted Media har en tydelig ambisjon om å være en ledende mediedestinasjon i Norden. For å lykkes, må vi styrke oss ytterligere på inntektssiden, både når det gjelder brukerbetaling og annonse. Endringene vi nå gjør i konsernledelsen representerer et generasjonsskifte, og jeg er glad for at vi får et sterkt tospann på plass for å bidra til å realisere strategien vår i årene som kommer, sier konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.
– Den viktigste partneren i Norden
Gustaf Eriksson ser frem til å ta fatt på oppgaven når han bytter ut Amedia med Schibsted Media til høsten.
– Jeg har alltid vært imponert over Schibsteds kultur og profesjonalitet, og jeg ser virkelig frem til å bli kjent med nye, dyktige kollegaer. Schibsted Media forvalter noen av bransjens sterkeste og viktigste merkevarer, og jeg kan ikke tenke meg en mer inspirerende oppgave enn å bidra til å sikre deres fremtidige finansiering, sier Eriksson.
Christian Haneborg, som tiltrer i sin nye rolle i mai, understreker at sterke redaktørstyrte medier aldri har vært viktigere, og at de vil være avhengige av en sterk annonseøkonomi.
– Dette i seg selv gir meg en enorm motivasjon i arbeidet med å videreutvikle posisjonen vår som den viktigste partneren for annonsørene i Norden. Schibsted Media har en unik posisjon til å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller, basert på rekkevidden og tilliten vi har hos brukerne. Jeg ser frem til å tre inn i konsernledelsen og bidra til at vi realiserer flere av de mulighetene som ligger foran oss, sier Haneborg.
Går over i strategisk rolle
Per Håkon Fasting har hatt ulike lederroller i Schibsted i 25 år, og i over ti år har han vært annonsedirektør og en del av den øverste ledelsen i Schibsteds medievirksomhet. Siden i høst har han også vært konserndirektør for brukerbetaling.
Når Gustaf Eriksson er på plass i august vil Fasting tre ut av konsernledelsen og inn i rollen som direktør for strategiske partnerskap – en helt sentral rolle for den videre utviklingen av Schibsted Media.
– Jeg vil takke Per Håkon for den uvurderlige jobben han har gjort gjennom mange år, både for å ha gått foran i arbeidet med å modernisere og fornye Schibsteds kommersielle virksomhet og for viktige bidrag i den øverste ledelsen, med tydelighet, sitt sterke strategiske hode og sin store gjennomføringskraft. Jeg er veldig glad for at han nå vil bidra med sin erfaring i en ny, strategisk rolle i Schibsted Media, sier Tveitnes.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
Schibsted Media blir Schibsted igjen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
I dag tar Schibsted Media tilbake navnet Schibsted, som følge av at mediekonsernet nå eier navnet alene. Navnebyttet er naturlig når det børsnoterte Schibsted Marketplaces formelt skifter navn til Vend.
VGs videogrep kåret til verdens beste6.5.2025 11:52:23 CEST | Pressemelding
Under Wan-Ifra Global Awards nådde VGs TV-dekning av USA-valget i høyde helt opp.
VG lanserer AI-chatboten «heiVG»5.5.2025 08:01:07 CEST | Pressemelding
Etter en periode med testing åpner VG nå chatboten «heiVG» for alle brukere. – Potensielt startskuddet på noe helt nytt, sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom