Schibsted Media

Schibsted Media gjør endringer i konsernledelsen

Del

Gustaf Eriksson og Christian Haneborg går inn i Schibsted Medias konsernledelse, mens Per Håkon Fasting går over i en strategisk rolle i konsernet.

Gustaf Eriksson og Christian Haneborg.
Gustaf Eriksson og Christian Haneborg. Foto: Ihne Pedersen/Amedia og Schibsted

Gustaf Eriksson er ansatt som ny konserndirektør for brukerbetaling i Schibsted Media. Eriksson kommer fra rollen som konserndirektør for abonnement i Amedia, hvor han har hatt en sentral rolle i selskapets sterke vekst innen digitale abonnement.

Christian Haneborg blir ny konserndirektør for annonse. Haneborg har bred erfaring fra salg og forretningsutvikling i Schibsted, og har siden i høst ledet Schibsted Medias annonsevirksomhet.

– Schibsted Media har en tydelig ambisjon om å være en ledende mediedestinasjon i Norden. For å lykkes, må vi styrke oss ytterligere på inntektssiden, både når det gjelder brukerbetaling og annonse. Endringene vi nå gjør i konsernledelsen representerer et generasjonsskifte, og jeg er glad for at vi får et sterkt tospann på plass for å bidra til å realisere strategien vår i årene som kommer, sier konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.

– Den viktigste partneren i Norden

Gustaf Eriksson ser frem til å ta fatt på oppgaven når han bytter ut Amedia med Schibsted Media til høsten. 

– Jeg har alltid vært imponert over Schibsteds kultur og profesjonalitet, og jeg ser virkelig frem til å bli kjent med nye, dyktige kollegaer. Schibsted Media forvalter noen av bransjens sterkeste og viktigste merkevarer, og jeg kan ikke tenke meg en mer inspirerende oppgave enn å bidra til å sikre deres fremtidige finansiering, sier Eriksson.

Christian Haneborg, som tiltrer i sin nye rolle i mai, understreker at sterke redaktørstyrte medier aldri har vært viktigere, og at de vil være avhengige av en sterk annonseøkonomi.

– Dette i seg selv gir meg en enorm motivasjon i arbeidet med å videreutvikle posisjonen vår som den viktigste partneren for annonsørene i Norden. Schibsted Media har en unik posisjon til å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller, basert på rekkevidden og tilliten vi har hos brukerne. Jeg ser frem til å tre inn i konsernledelsen og bidra til at vi realiserer flere av de mulighetene som ligger foran oss, sier Haneborg.

Går over i strategisk rolle

Per Håkon Fasting har hatt ulike lederroller i Schibsted i 25 år, og i over ti år har han vært annonsedirektør og en del av den øverste ledelsen i Schibsteds medievirksomhet. Siden i høst har han også vært konserndirektør for brukerbetaling.

Når Gustaf Eriksson er på plass i august vil Fasting tre ut av konsernledelsen og inn i rollen som direktør for strategiske partnerskap – en helt sentral rolle for den videre utviklingen av Schibsted Media.

– Jeg vil takke Per Håkon for den uvurderlige jobben han har gjort gjennom mange år, både for å ha gått foran i arbeidet med å modernisere og fornye Schibsteds kommersielle virksomhet og for viktige bidrag i den øverste ledelsen, med tydelighet, sitt sterke strategiske hode og sin store gjennomføringskraft. Jeg er veldig glad for at han nå vil bidra med sin erfaring i en ny, strategisk rolle i Schibsted Media, sier Tveitnes.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag

Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.

Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.

Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.

Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.

Følg pressemeldinger fra Schibsted Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted Media

Schibsted Media inngår avtale om å kjøpe TV4 i Sverige og MTV i Finland fra Telia Company25.2.2025 07:01:55 CET | Pressemelding

Schibsted Media har inngått en avtale om å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet (TVM), som inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland. Avtalen om å kjøpe to av de mest populære TV-kanalene i Sverige og Finland befester Schibsted Medias strategi om å styrke uavhengig journalistikk, investere i kvalitetsinnhold og utvikle attraktive medieprodukter i hele Norden.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye