Statens vegvesen

Itinera tapte anken mot Vegvesenet

Del

Borgarting Lagmannsrett har enstemmig avvist Itineras anke og krav om å få delta i anbudskonkurransen E6 Megården-Sommerset.

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon / Statens vegvesen

Vegvesenet går derfor videre med anskaffelsen i milliardprosjektet og tar sikte på å signere kontrakt i løpet av april.

Bakgrunn

I fjor sommer valgte Statens vegvesen å avvise det italienske entreprenørselskapet fra å delta i anbudskonkurransen for E6 Megården-Sommerset. I flere byggeprosjekt i Danmark var det da avdekket lønnstyveri og grove brudd på tariffavtaler hos flere av Itineras underleverandører. Avvisningen ble hjemlet i forskrift om offentlige anskaffelser, FOA § 24-2 (3) bokstav c, som gir oppdragsgiver adgang til å avvise leverandøren når det kan dokumenteres at den har begått alvorlige eller gjentatte brudd på visse bestemmelser om miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold.

Itinera stevnet Vegvesenet for retten, men i oktober 2024 ga Oslo tingrett Vegvesenet medhold i at avvisning av Itinera var rettmessig. Itinera anket kjennelsen til Borgarting lagmannsrett. I ankesaken prosederte selskapet også på at Vegvesenets ikke kunne begrense antallet tilbydere i konkurransen til fire, fordi begrensingen ikke var beskrevet i selve utlysningsteksten. Itinera mente videre at Vegvesenets evaluering av selskapets kompetanse og erfaring var mangelfull, og at det var feil å rangere Itinera lavere enn de fire andre tilbyderne i prekvalifiseringen.

Dom i saken

Borgarting lagmannsrett er tydelig på at begrensinger i anbudskonkurranser skal stå i utlysningsteksten. Men fordi begrensningen på antallet tilbydere er tydelig beskrevet og godt opplyst i konkurransegrunnlaget, mener Lagmannsretten likevel at Vegvesenet hadde rett til å begrense antallet tilbydere til fire. Retten finner ikke feil i Vegvesenet evaluering som rangerer Itinera som nummer fem av tilbyderne. Retten mener tvert om at evalueringen er gjennomført i tråd med konkurransegrunnlaget, basert på et etterprøvbart og korrekt faktisk grunnlag.

Fordi rangeringen viser at Itinera uansett ikke kan kreve deltakelse i denne konkurransen, kom lagmannsretten til at det heller ikke var behov for å vurdere om Vegvesenets avvisning av selskapet var rettmessig.

Itinera ble ilagt alle saksomkostninger.

Tidligere pressemeldinger i samme sak:

Opprettholder avvisningen av Itinera | Statens vegvesen

Tar opp igjen milliardanskaffelse i Nordland | Statens vegvesen

Stopper anbudskonkurranse i Nordland inn til videre | Statens vegvesen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye