Statens vegvesen

Itinera tapte anken mot Vegvesenet

Del

Borgarting Lagmannsrett har enstemmig avvist Itineras anke og krav om å få delta i anbudskonkurransen E6 Megården-Sommerset.

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon / Statens vegvesen

Vegvesenet går derfor videre med anskaffelsen i milliardprosjektet og tar sikte på å signere kontrakt i løpet av april.

Bakgrunn

I fjor sommer valgte Statens vegvesen å avvise det italienske entreprenørselskapet fra å delta i anbudskonkurransen for E6 Megården-Sommerset. I flere byggeprosjekt i Danmark var det da avdekket lønnstyveri og grove brudd på tariffavtaler hos flere av Itineras underleverandører. Avvisningen ble hjemlet i forskrift om offentlige anskaffelser, FOA § 24-2 (3) bokstav c, som gir oppdragsgiver adgang til å avvise leverandøren når det kan dokumenteres at den har begått alvorlige eller gjentatte brudd på visse bestemmelser om miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold.

Itinera stevnet Vegvesenet for retten, men i oktober 2024 ga Oslo tingrett Vegvesenet medhold i at avvisning av Itinera var rettmessig. Itinera anket kjennelsen til Borgarting lagmannsrett. I ankesaken prosederte selskapet også på at Vegvesenets ikke kunne begrense antallet tilbydere i konkurransen til fire, fordi begrensingen ikke var beskrevet i selve utlysningsteksten. Itinera mente videre at Vegvesenets evaluering av selskapets kompetanse og erfaring var mangelfull, og at det var feil å rangere Itinera lavere enn de fire andre tilbyderne i prekvalifiseringen.

Dom i saken

Borgarting lagmannsrett er tydelig på at begrensinger i anbudskonkurranser skal stå i utlysningsteksten. Men fordi begrensningen på antallet tilbydere er tydelig beskrevet og godt opplyst i konkurransegrunnlaget, mener Lagmannsretten likevel at Vegvesenet hadde rett til å begrense antallet tilbydere til fire. Retten finner ikke feil i Vegvesenet evaluering som rangerer Itinera som nummer fem av tilbyderne. Retten mener tvert om at evalueringen er gjennomført i tråd med konkurransegrunnlaget, basert på et etterprøvbart og korrekt faktisk grunnlag.

Fordi rangeringen viser at Itinera uansett ikke kan kreve deltakelse i denne konkurransen, kom lagmannsretten til at det heller ikke var behov for å vurdere om Vegvesenets avvisning av selskapet var rettmessig.

Itinera ble ilagt alle saksomkostninger.

Tidligere pressemeldinger i samme sak:

Opprettholder avvisningen av Itinera | Statens vegvesen

Tar opp igjen milliardanskaffelse i Nordland | Statens vegvesen

Stopper anbudskonkurranse i Nordland inn til videre | Statens vegvesen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye