
Änglamark kåret til Norges mest bærekraftige merke i 2025
- Änglamark, Coops egen serie for økologiske, miljø- og allergivennlige varer, tar førsteplassen i årets Sustainable Brand Index (SBI), Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft.

Änglamark går dermed forbi fjorårets vinner Finn.no, som nå tar andreplassen, mens Posten holder en stabil tredjeplass for andre år på rad.
Undersøkelsen viser at interessen for bærekraft blant norske forbrukere holder seg stabil, tross en urolig verden.
57% av norske forbrukere oppgir at de diskuterer bærekraft ofte eller av og til, på linje med fjorårets resultat.
– Coop har i mange år jobbet målrettet med å utvikle Änglamark-serien med produkter som forener kvalitet med bærekraft, og vi er stolte over at forbrukerne anerkjenner dette arbeidet. Førsteplassen i SBI er en bekreftelse på at vår strategi treffer godt i et marked der forbrukerne stiller stadig høyere krav til bedriftenes bærekraftsarbeid, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge SA.
Undersøkelsen viser også at mistilliten til bedrifters bærekraftskommunikasjon når et historisk høydepunkt.
Hele 37% uttrykker mistillit til det de faktisk ser og hører fra bedrifter om bærekraft, samtidig som den generelle positive holdningen til bærekraftskommunikasjon øker for fjerde år på rad.
– Vi ser et interessant paradoks i norske forbrukere. De er mer positive til bærekraftskommunikasjon som konsept, men stadig mer skeptiske til det de faktisk ser i praksis. Dette stiller høye krav til bedrifter som vil oppfattes som troverdige. De som lykkes, som Änglamark, har klart å bygge tillit gjennom konsekvent handling over tid, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index.
Blant de største klatrerne på årets liste finner vi Park Inn by Radisson, NetOnNet og Color Line. I motsatt ende faller Pierre Robert, Sbanken og Helthjem mest. Undersøkelsen viser også at norske forbrukeres oppfatning av bærekraftsnivået til merkevarer generelt holder seg stabilt sammenlignet med i fjor, etter to år med markant negativ utvikling.
Årets topp 10:
Änglamark (↑1)
Finn.no (↓1)
Posten (→)
Q-Meieriene
Flytoget
Tine
Vinmonopolet (↑)
Rørosmeieriet
IKEA
Vy
Vinmonopolet fortsetter å klatre på listen og har nå nådd 7. plass, noe som reflekterer deres langsiktige satsing på bærekraft.
Kontakter
Erik Elvingsson HedénFounder & Managing DirectorSustainable Brand Index
Tel:+46 70 865 13 97erik.heden@sb-insight.comLenker
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft. Studien har blitt gjennomført årlig siden 2011. I 2025-utgaven ble 279 varemerker vurdert basert på intervjuer med et riksrepresentativt utvalg på 10.000 respondenter i alderen 16-75 år, gjennomført i perioden desember 2024 – februar 2025. Resultatene fra den offisielle rapporten vil være tilgjengelig digitalt og interaktivt på SBIs hjemmeside.
Følg pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sustainable Brand Index™ på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
FINN.no kåret til Norges mest bærekraftige merkevare - igjen!14.3.2023 12:11:26 CET | Pressemelding
FINN.no er nok en gang kåret til merkevaren nordmenn oppfatter som mest bærekraftig i Sustainable Brand Index 2023. I undersøkelsen, som er basert på over 11 000 intervjuer med norske forbrukere, ble FINN.no rangert som den mest bærekraftige av 268 merkevarer i 24 ulike bransjer.
Finn.no er Norges mest bærekraftige merke i 202215.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Finn.no overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige merkevare. Norske forbrukere rangerer den digitale handelsplassen høyere enn IKEA, Q-Meieriene og fjorårets vinner Tine. Det viser årets utgave av Sustainable Brand Index.
Tine er bærekraftvinner18.3.2021 07:30:00 CET | Pressemelding
Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare.