Finn.no er Norges mest bærekraftige merke i 2022
– Vi er utrolig stolte over og glade for å motta denne prisen. Det viser at vi virkelig klarer å etterleve misjonen vår om å hjelpe folk til å ta smartere valg for seg selv og samfunnet, sier Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN.
2021 var det første året Finn.no ble inkludert i studieutvalget. Allerede da havnet de på en sterk fjerdeplass, men i år passerer de giganter som IKEA og Tine. En viktig årsak til at Finn går av med seieren, er ifølge studiens grunnlegger økt fokus på sirkulær økonomi i Norge.
– Sirkulær økonomi, spesielt å dele og kjøpe brukt, har havnet høyere og høyere på agendaen de siste årene. Bevisstheten rundt tjenester som Finn.no har derfor økt og nordmenn er tydelig positive til forskjellen de selv kan gjøre ved å bruke dem, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger av Sustainable Brand Index.
Jobber for trygt, sirkulært forbruk
Den årlige Second Hand Effect-rapporten fra Schibsted og Adevinta viser også at folks bruk av FINN har en stor effekt når det miljø og bærekraft. Brukthandel via FINN i 2020 førte feks. til potensielle klimakutt tilsvarende 0,61 millioner tonn CO2e. Dette tilsvarer null trafikk i Oslo i hele 15 måneder.
– At norske forbrukere synes at FINN er en sosialt og miljømessig ansvarlig merkevare, er kjempeviktig for oss. Vi i FINN har i mange år jobbet med å levere produkter og tjenester som muliggjøre et trygt, sirkulært forbruk. Vi har også brukt stemmen vår til å fremme brukthandel, og ser helt tydelige effekter av dette i form av at stadig flere nordmenn bruker bruktmarkedsplassene sier Bergstrøm Karthum.
Ifølge Bergstrøm Karthum har bærekraft vært en viktig del av DNA-et til FINN i mange år. Det er også noe medarbeiderne i FINN er veldig opptatt av.
Endelig taktskifte i befolkningen
– De siste fire årene har vi også gjort et stort løp rundt dette med å få folk til å endre vaner ved kjøp av julegaver, og det er først i år at vi har sett et skikkelig taktskifte hos befolkningen. At vi har stått i en sånn type bærekraftendring over tid, og nå ser at det virkelig har begynt å løsne, er noe vi er utrolig glade for og stolte over.
Blant merkene som øker mest i studien siden i fjor finner vi de svenske motekjedene KappAhl (+115 plasseringer) og Lindex (+103 plasseringer), den svenske e-forhandleren Lyko (+103 plasseringer), Joh. Johannson Kaffe (+101 plasseringer) og hvitevarekjeden Elon (+92 plasseringer).
Merkene som går mest ned er Peppes Pizza som taper 145 plasseringer og Agder Energi og NorgesEnergi som taper henholdsvis 133 og 130 plasseringer siden i fjor.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11 600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022. Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.
Kontakter
Erik Elvingsson Hedén
Founder & Managing Director
Sustainable Brand Index
Tel: +46 70 865 13 97
erik.heden@sb-insight.com
Sindre Beyer
Daglig leder
Kontakt TRY Råd, partner av SBI i Norge
Tel: +47 909 92 078
sindre.beyer@try.no
Om Sustainable Brand Index™
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.
Følg pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sustainable Brand Index™ på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
FINN.no kåret til Norges mest bærekraftige merkevare - igjen!14.3.2023 12:11:26 CET | Pressemelding
FINN.no er nok en gang kåret til merkevaren nordmenn oppfatter som mest bærekraftig i Sustainable Brand Index 2023. I undersøkelsen, som er basert på over 11 000 intervjuer med norske forbrukere, ble FINN.no rangert som den mest bærekraftige av 268 merkevarer i 24 ulike bransjer.
Tine er bærekraftvinner18.3.2021 07:30:00 CET | Pressemelding
Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare.