FINN.no kåret til Norges mest bærekraftige merkevare - igjen!
– FINN.no har vært en ledende aktør innen gjenbruk og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, sier Erik Elvingsson Hedén, daglig leder i SB Insight, organisasjonen bak Sustainable Brand Index.
FINN.no har oppnådd topplasseringen for andre år på rad ved å popularisere og fremheve viktigheten av gjenbruk. I en tid da bruktmarkedet har blitt stadig mer attraktivt på grunn av en urolig økonomi, har FINN.no lykkes med å lede an med sine tjenester.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft og har som mål å synliggjøre bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer presterer innen bærekraft på tvers av 24 bransjer.
I årets utgave av Sustainable Brand Index tok Posten Norge andreplassen etter å ha klatret fra 12. plass, etterfulgt av Tine, Flytoget og IKEA. Sist på listen er Gina Tricot.
Topp 10, nederste 10 og bransjevinnere i årets indeks
TOPP 10 |
NEDERSTE 10 |
||
1 |
Finn.no |
259 |
AirFrance |
2 |
Posten |
260 |
Carlings |
3 |
Tine |
261 |
Zara |
4 |
Flytoget |
262 |
BikBok |
5 |
IKEA |
263 |
Deli de Luca |
6 |
Coop |
264 |
VIC |
7 |
Stormberg |
265 |
L'Oréal Group |
8 |
Kiwi |
266 |
Dolly Dimple's |
9 |
Ruter |
267 |
Waynes Coffee |
10 |
VY |
268 |
Gina Tricot |
BRANSJEVINNERE
Finn.no |
E-handel |
Posten |
Pakker og logistikk |
Tine |
Matvarer |
Flytoget |
Transport |
IKEA |
Møbler og innredning |
Coop |
Dagligvarebutikker |
Stormberg |
Klær og mote - merkevarer |
Gjensidige |
Forsikring og pensjon |
Clarion Hotel |
Hoteller |
Obs |
Hobby og fritid |
Volvo |
Bilbransjen |
SpareBank1 |
Banker |
Apotek 1 |
Apotek |
Elkjøp |
Hvitevarer og forbrukerelektronikk |
The Body Shop |
Skjønnhet |
Telenor |
Telekommunikasjon |
Widerøe |
Flyselskaper |
XXL |
Klær og mote - butikker |
Friele |
Drikkevarer |
McDonald´s |
Restauranter, kafeer og take-away |
NorgesGruppen |
Forbruksvarebedrifter |
Gudbrandsdal Energi |
Elektrisitet og oppvarming |
Fjord Line |
Reise og turisme |
Circle K |
Drivstoff |
Nøkkelord
Kontakter
Erik Elvingsson HedénFounder & Managing DirectorSustainable Brand Index
Tel:+46 70 865 13 97erik.heden@sb-insight.comOm Sustainable Brand Index™
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig siden 2011. I 2023-studien er et nasjonalt representativt utvalg på 29 000 nordmenn i alderen 16–75 år intervjuet i perioden desember 2022 og februar 2023. Totalt er 418 merkevarer i 36 bransjer vurdert ut fra hvordan de oppfattes å prestere innenfor de 17 globale bærekraftsmålene.
Følg pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sustainable Brand Index™ på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sustainable Brand Index™
Finn.no er Norges mest bærekraftige merke i 202215.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Finn.no overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige merkevare. Norske forbrukere rangerer den digitale handelsplassen høyere enn IKEA, Q-Meieriene og fjorårets vinner Tine. Det viser årets utgave av Sustainable Brand Index.
Tine er bærekraftvinner18.3.2021 07:30:00 CET | Pressemelding
Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare.