Sustainable Brand Index™

FINN.no kåret til Norges mest bærekraftige merkevare - igjen!

Del
FINN.no er nok en gang kåret til merkevaren nordmenn oppfatter som mest bærekraftig i Sustainable Brand Index 2023. I undersøkelsen, som er basert på over 11 000 intervjuer med norske forbrukere, ble FINN.no rangert som den mest bærekraftige av 268 merkevarer i 24 ulike bransjer.

– FINN.no har vært en ledende aktør innen gjenbruk og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, sier Erik Elvingsson Hedén, daglig leder i SB Insight, organisasjonen bak Sustainable Brand Index. 

FINN.no har oppnådd topplasseringen for andre år på rad ved å popularisere og fremheve viktigheten av gjenbruk. I en tid da bruktmarkedet har blitt stadig mer attraktivt på grunn av en urolig økonomi, har FINN.no lykkes med å lede an med sine tjenester.

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft og har som mål å synliggjøre bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer presterer innen bærekraft på tvers av 24 bransjer. 

I årets utgave av Sustainable Brand Index tok Posten Norge andreplassen etter å ha klatret fra 12. plass, etterfulgt av Tine, Flytoget og IKEA. Sist på listen er Gina Tricot.

Topp 10, nederste 10 og bransjevinnere i årets indeks

TOPP 10

NEDERSTE 10

1

Finn.no

259

AirFrance

2

Posten

260

Carlings

3

Tine

261

Zara

4

Flytoget

262

BikBok

5

IKEA

263

Deli de Luca

6

Coop

264

VIC

7

Stormberg

265

L'Oréal Group

8

Kiwi

266

Dolly Dimple's

9

Ruter

267

Waynes Coffee

10

VY

268

Gina Tricot

BRANSJEVINNERE

Finn.no

E-handel

Posten

Pakker og logistikk

Tine

Matvarer

Flytoget

Transport

IKEA

Møbler og innredning

Coop

Dagligvarebutikker

Stormberg

Klær og mote - merkevarer

Gjensidige

Forsikring og pensjon

Clarion Hotel

Hoteller

Obs

Hobby og fritid

Volvo

Bilbransjen

SpareBank1

Banker

Apotek 1

Apotek

Elkjøp

Hvitevarer og forbrukerelektronikk

The Body Shop

Skjønnhet

Telenor

Telekommunikasjon

Widerøe

Flyselskaper

XXL

Klær og mote - butikker

Friele

Drikkevarer

McDonald´s

Restauranter, kafeer og take-away

NorgesGruppen

Forbruksvarebedrifter

Gudbrandsdal Energi

Elektrisitet og oppvarming

Fjord Line

Reise og turisme

Circle K

Drivstoff

Nøkkelord

Kontakter

Om Sustainable Brand Index™

Sustainable Brand Index™



https://www.sb-index.com/

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig siden 2011. I 2023-studien er et nasjonalt representativt utvalg på 29 000 nordmenn i alderen 16–75 år intervjuet i perioden desember 2022 og februar 2023. Totalt er 418 merkevarer i 36 bransjer vurdert ut fra hvordan de oppfattes å prestere innenfor de 17 globale bærekraftsmålene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye